Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ja jag bor inte i stockholm och jag köper inte heller de där skrämselpropagandan från tidningarna då det ínte är speciellt vetenskapligt förankrat. Sen tror jag inte heller att ultraljudet som Linda ska utföra på Mamma Mia var något nöjesultraljud för det finns inget som helst belägg för. Visst kan man kritisera Linda för massor men att försöka hitta på negativa saker tycker jag inte riktigt är rätt väg att gå.
Nu är det ju inget tidningarna hittat på utan deras rapportering bygger på uppgifter från den internationella kommittén WFUMB som kommer med restriktiva råd för att människor inte ska genomföra undersökningar i onödan.
Att ta reda på kön förutsatt att man inte har medicinsk anledning som tex risk för genetiska sjukdommar etc ser jag som nöjesultraljud. Riktlinjerna på de flesta hållen i landet är ett (1!) ultraljud om inte ytterligare är medicinskt motiverade. Sedan kan man ju ha olika åsikt om vad som är medicinskt motiverat men att göra ultraljud utan indikationer på att något är fel för att föräldrarna vill se att allt verkar bra ser jag som "nöjesultraljud".
Sedan har jag självklart ingen aning om varför Linda går på ultraljud flera gånger, det kan vara någon medicinsk anledning eller så har de sånna rutiner där hon går. Rekommendationerna är dock att göra så få ultraljudsundersökningar som möjligt.
Men Linda har ju inte ens koll på att man inte ska äta för två eller att socker och onödigt fet mat inte är det optimala att trycka i sig som gravid.