2009-05-27, 15:58
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vad får du ifrån att hon ska på något okynnes ultraljud? Det står ju bara att nästa gång hon ska på ultraljud ska hon ta reda på könet. Det är nog inte hon själv som har bokat in nästa ultraljud bara för att det brukar ju vara intitierat av barnmorskan vad nästa steg är.

Spekulerat vidare sen att den ultraljudsundersökning hon gjort nu kanske är ett tidigt (innan Vecka 14 eftersom kön inte framkommit tex) och att det nästa då blir den "normala" ultraljudsundersökningen.

Om det stämmer så är hon inte alls så långt gången i graviditeten som många här tror och informationen nattarbetaren ( eller vad användaren nu heter ) kom med är helt åt skogen.

Okynnes ultraljud skulle det vara om allt ser bra ut, det inte är tvillingar och ultraljudsundersökningen är gjord i v 17-20. Rekommendationerna i vården är då att inte göra ytterligare ultraljudsundersökningar (utan medicinsk indikation) , däremot kan personer betala för ytterligare ultraljud innom den privata sjukvården.
Senast redigerad av asdfasdf 2009-05-27 kl. 16:05.
2009-05-27, 16:13
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Spekulerat vidare sen att den ultraljudsundersökning hon gjort nu kanske är ett tidigt (innan Vecka 14 eftersom kön inte framkommit tex) och att det nästa då blir den "normala" ultraljudsundersökningen.

Om det stämmer så är hon inte alls så långt gången i graviditeten som många här tror och informationen nattarbetaren ( eller vad användaren nu heter ) kom med är helt åt skogen.

Okynnes ultraljud skulle det vara om allt ser bra ut, det inte är tvillingar och ultraljudsundersökningen är gjord i v 17-20. Rekommendationerna i vården är då att inte göra ytterligare ultraljudsundersökningar (utan medicinsk indikation) , däremot kan personer betala för ytterligare ultraljud innom den privata sjukvården.

Det där är nog olika på olika ställen då för jag har varit med om andra berättelser och det har inte varit egenbekostade eller okynnesultraljud inte heller problem. Bara att mödravården har bokat in det och peronen har inte protesterat.
2009-05-27, 16:19
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Det där är nog olika på olika ställen då för jag har varit med om andra berättelser och det har inte varit egenbekostade eller okynnesultraljud inte heller problem. Bara att mödravården har bokat in det och peronen har inte protesterat.

De nya rekommendationerna verkar iallafall vara att INTE göra mer än en undersökning (om inte medicinsk anledning finns för att göra ytterligare) och det verkar inte vara olika på olika ställen. Finns skillnader i landet, stockholm 1 undersökning malmö 2 tror jag det är, men det nya verkar vara att begränsa till 1 undersökning.
Har skrivits en massa om detta under våren i flera av landets rikstäckande tidningar. Har även rapporterats i annan media också.

vet iofs inte om det införts än.

Citat:
Socialstyrelsen utarbetar nu nya föreskrifter om fosterdiagnostik, där de betonar att ultraljudsundersökningar enbart ska erbjudas av medicinska skäl. Dessa föreskrifter kommer dock inte att gälla kliniker vars verksamhet inte klassas som hälso- och sjukvård.
Senast redigerad av asdfasdf 2009-05-27 kl. 16:29.
2009-05-27, 16:44
Medlem
rejdars avatar
Citat:
De nya rekommendationerna verkar iallafall vara att INTE göra mer än en undersökning (om inte medicinsk anledning finns för att göra ytterligare) och det verkar inte vara olika på olika ställen. Finns skillnader i landet, stockholm 1 undersökning malmö 2 tror jag det är, men det nya verkar vara att begränsa till 1 undersökning.
Har skrivits en massa om detta under våren i flera av landets rikstäckande tidningar. Har även rapporterats i annan media också.

På Mama mia (privat) där de går kan man i alla fall köpa ett extra ultraljud för 700 kr http://www.mamamia.se/31/default.asp?page_id=2786&type=edpage
2009-05-27, 16:53
Medlem
Callass avatar
Citat:
De nya rekommendationerna verkar iallafall vara att INTE göra mer än en undersökning (om inte medicinsk anledning finns för att göra ytterligare) och det verkar inte vara olika på olika ställen.

Mama Mia är tydligen en privatklinik. Så här skriver de om ultraljud:

Dessutom: "Den blivande barnafadern, eller motsvarande är välkommen att närvara vid undersökningen."
Bra val av klinik! Om pappan är förhindrad att närvara, får Snutt gå med istället...

Edit: Tvåa på delar av infon, såg jag i efterhand. Håller på med flera saker samtidigt...
Senast redigerad av Callas 2009-05-27 kl. 17:00.
2009-05-27, 16:56
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
På Mama mia (privat) där de går kan man i alla fall köpa ett extra ultraljud för 700 kr http://www.mamamia.se/31/default.asp?page_id=2786&type=edpage

det är lite lustigt med tanke på vad som sägs här:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2412615.svd

men såg också det.
2009-05-27, 17:03
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Ja jag bor inte i stockholm och jag köper inte heller de där skrämselpropagandan från tidningarna då det ínte är speciellt vetenskapligt förankrat. Sen tror jag inte heller att ultraljudet som Linda ska utföra på Mamma Mia var något nöjesultraljud för det finns inget som helst belägg för. Visst kan man kritisera Linda för massor men att försöka hitta på negativa saker tycker jag inte riktigt är rätt väg att gå.
2009-05-27, 17:15
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ja jag bor inte i stockholm och jag köper inte heller de där skrämselpropagandan från tidningarna då det ínte är speciellt vetenskapligt förankrat. Sen tror jag inte heller att ultraljudet som Linda ska utföra på Mamma Mia var något nöjesultraljud för det finns inget som helst belägg för. Visst kan man kritisera Linda för massor men att försöka hitta på negativa saker tycker jag inte riktigt är rätt väg att gå.

Nu är det ju inget tidningarna hittat på utan deras rapportering bygger på uppgifter från den internationella kommittén WFUMB som kommer med restriktiva råd för att människor inte ska genomföra undersökningar i onödan.

Att ta reda på kön förutsatt att man inte har medicinsk anledning som tex risk för genetiska sjukdommar etc ser jag som nöjesultraljud. Riktlinjerna på de flesta hållen i landet är ett (1!) ultraljud om inte ytterligare är medicinskt motiverade. Sedan kan man ju ha olika åsikt om vad som är medicinskt motiverat men att göra ultraljud utan indikationer på att något är fel för att föräldrarna vill se att allt verkar bra ser jag som "nöjesultraljud".
Sedan har jag självklart ingen aning om varför Linda går på ultraljud flera gånger, det kan vara någon medicinsk anledning eller så har de sånna rutiner där hon går. Rekommendationerna är dock att göra så få ultraljudsundersökningar som möjligt.

Men Linda har ju inte ens koll på att man inte ska äta för två eller att socker och onödigt fet mat inte är det optimala att trycka i sig som gravid.
2009-05-27, 17:21
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Nu är det ju inget tidningarna hittat på utan deras rapportering bygger på uppgifter från den internationella kommittén WFUMB som kommer med restriktiva råd för att människor inte ska genomföra undersökningar i onödan.

Man ska alrig hålla på med undersökningar i onödan men ett ultraljud eller två spelar mindre roll.

Citat:
Men Linda har ju inte ens koll på att man inte ska äta för två eller att socker och onödigt fet mat inte är det optimala att trycka i sig som gravid.

Att vara gravid är inte så koplicerat och så noga som du vill göra gällande. Visst ska man inte bara trycka i sig godis, och skit man ska inte heller röka eller dricka. Men man behöver heller inte överdriva, sunt förnuft funkar nog bäst. Många gravida blir helt hysteriska och livrädda jag tror nästan det är mer osunt än att trycka i sig lite extra kladdkaka.
2009-05-27, 17:28
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Man ska alrig hålla på med undersökningar i onödan men ett ultraljud eller två spelar mindre roll.

Att vara gravid är inte så koplicerat och så noga som du vill göra gällande. Visst ska man inte bara trycka i sig godis, och skit man ska inte heller röka eller dricka. Men man behöver heller inte överdriva, sunt förnuft funkar nog bäst. Många gravida blir helt hysteriska och livrädda jag tror nästan det är mer osunt än att trycka i sig lite extra kladdkaka.

lite extra kladdkaka är inget problem. Att gå upp kraftigt i vikt är ett problem.
Linda verkar inte trycka i sig lite extra kladdkaka, hon verkar se graviditeten som en möjlighet att svulla ohämmat. Innan har hon varit väldigt noga med sin mat men nu rapporterar bobby om att hon trycker i sig en massa godis och sötsaker och hon bloggar själv om munkar och annan skit hon trycker i sig. Samtidigt som mödravårdcentraler och andra liknande instanser poängterar vikten av att inte gå upp för mycket i vikt i samband med graviditetet, att undvika tomma kalorier för att inte gå upp för mycket i vikt och faran med att gå upp en massa extra kilon. Det trycks hårt just nu på att man inte ska "äta för två" tex... samtidigt som Linda stolt skriver jag äter för två hahahahahahahaha!
Senast redigerad av asdfasdf 2009-05-27 kl. 17:31.
2009-05-27, 17:35
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalover
Linda Rosing, 2009-05-27 14:47

Kl:16:30 ska jag på öppethus i Kevins skola. Dom ska sjunga och ha lite överraskningar för oss föräldrar så det ska bli kul att se vad dom små liven har hittat på. Sen när det är klart ska Kevin och jag ta en fika med Fredrik. Både jag och Kevin har saknat honom och det var ett tag sen vi sågs så det ska bli kul. Lägger upp bilder när jag kommer hem.

Tänkte på det, känns som det var länge sedan hon skrev om Fredrik.
Var det han som inte kunde hålla tyst, kanske?
2009-05-27, 18:14
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEJ2009
I morse efter jag lämnat Kevin i skolan så åkte jag och Peter till Mama Mia där min barnmoska är och gjorde vårat första ultraljud.
Då stämmer ju iaf en av uppgifterna som vem-det-nu-var (fan vad bra det är med kort namnminne, not) skrev angående Lindas graviditet. Återstår att se om det blir ett planerat snitt 25e då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in