• 1
  • 2
2007-08-07, 17:15
Bannlyst
Hej!
Jag och ett par kompisar ska samla ihop laptopsen o lira lite starcraft och cs, men vi har ingen hub med fler än 4 uttag...

min fråga är därför om det går att seriekoppla 2 routrar så att man får 7 st nätverksplatser? (använde routern förra vecka när vi bara var 4, och då gick det kanon, så det är inget problem)

skulle vara riktigt tacksam för hjälp!
Citera
2007-08-07, 17:19
Medlem
Laxsjoes avatar
vet inte riktigt. men det bör gå om man inte har några inställningar på "andra" routern. isf bör det bli så att "första" routern delar ut alla IPn och sköter traffiken. Ni kan ju kolla om det går att brygga den "andra". isf så ska det gå.
Citera
2007-08-07, 17:22
Medlem
TrialByErrors avatar
Är det verkligen routers och inte hubbar?
Hubbar är lätta, annars är google din vän
Citera
2007-08-07, 17:23
Bannlyst
bör också nämnas att jag är ganska kass på sånna här saker... tänkte helt enkelt testa nu snart, och funkar det inte, så hoppas jag innerligt att nån smart flashbackare har några tips!
Citera
2007-08-07, 17:28
Bannlyst
Koppla in allting i switchdelen på routern (Koppla inte in nånting i "WAN" eller "Internet" porten, så borde alting gå bra.. Då använder ni bara switchen i routern..
Citera
2007-08-07, 17:47
Bannlyst
så du menar att den andra routern ska kopplas in i tex LAN 1, o så ska det bara vara att köra?
Citera
2007-08-07, 17:52
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikhul
så du menar att den andra routern ska kopplas in i tex LAN 1, o så ska det bara vara att köra?
Du kan behöva en korskopplad kabel om inte switchen har autosensing på portarna..
Citera
2007-08-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikhul
Hej!
Jag och ett par kompisar ska samla ihop laptopsen o lira lite starcraft och cs, men vi har ingen hub med fler än 4 uttag...

min fråga är därför om det går att seriekoppla 2 routrar så att man får 7 st nätverksplatser? (använde routern förra vecka när vi bara var 4, och då gick det kanon, så det är inget problem)

skulle vara riktigt tacksam för hjälp!

Ja det kommer funka men du kommer bara att få 6st uttag totalt om du har 2st routrar med 4 uttag. Tänk på att stänga av DHCP i den ena och kolla så de inte har samma ip. 192.168.0.1 brukar ofta vara default.

edit: kan hända att det behövs en korsad kabel men troligen inte. Du kan koppla LAN-LAN.
Citera
2007-08-07, 17:54
Medlem
DennisOlofs avatar
vikhul, borde fungera, kan dock vara lite knepigare att få routers att fungera. Du måste kanske fixa statiska data på en av dom för att det ska fungera.

Har ingen kompis en hub (switch), då kan ni köra på routern, koppla switchen till routern och datorer till den, det går bra. Kan ni även köra mot nätet också. Normalt sätt brukar man endast ha en router i det LAN man kör, vid större lan eller nät där man har andra krav kör man kanske flera, beror på vad nätet ska göra, vilket skydd man ska ha osv. Men det är ointressant i erat fall.

Man kan koppla ihop 4st switchar (t.ex. 4st 8 portars switchar) för att få 32portar i nätverket. Man kan köra utan router också, då måste man ställa in IP nummer själv och allt det där. Enklast är en router, då slipper man allt sådant.

Har inte förklarat så utförligt ovan men tycker det räcker, nu borde du ha lite hum om vad som gäller, sedan får någon annan gärna skriva mera, jag orkar inte.
Citera
2007-08-07, 18:02
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Man kan koppla ihop 4st switchar (t.ex. 4st 8 portars switchar) för att få 32portar i nätverket.
Blir ju lite svårt o kunna utnyttja alla 32 portarna för datorer om dom ska vara sammankopplade med varandra
Citera
2007-08-07, 18:08
Bannlyst
ok, låter ju rätt lovande iaf... får hoppas att det inte blir allt för mycket knep med inställnignar osv...

vårat problem är ju alltså att vi inte har nån hub, och att vi är fler än 4 personer som vill lira... när vi kopplade in våra datorer förra veckan i en av routrarna så gick allt klockrent, behövde inte ställa in ett skvatt!
men som sagt... nu behöver vi fler portar.
Citera
2007-08-07, 19:28
Medlem
DennisOlofs avatar
Kanske värt att investera i en 8portars switch, dom är ganska billiga, man tycker ju att någon som känner någon borde kunna avvara den ett tag för att ni ska kunna spela

Tror man får 10/100 switchar för runt 200-300kr i vanlig butik

MobileFreak, så sant, blir satans massa onödig trafik i nätet och andra problem, kopplade själv ihop tre stycken switchar förut och en router, det funkade inte speceillt bra, gick ganska segt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in