• 1
  • 2
2007-08-07, 00:22
Medlem
NiV3Rts avatar
Jag undrar vad som kan vara ett normalt pris för att byta fjädrar och dämpare inkl. hjulinställning. En verkstad i närheten gör det för runt 3kkr. Ärligt talat vet jag inte om det är bra eller dåligt. Så vad säger ni?
Citera
2007-08-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Jag undrar vad som kan vara ett normalt pris för att byta fjädrar och dämpare inkl. hjulinställning. En verkstad i närheten gör det för runt 3kkr. Ärligt talat vet jag inte om det är bra eller dåligt. Så vad säger ni?

Du menar för jobbet, eller inkl. delarna?
inkl. delarna hade jag nog tyckt de va ett sisådär lagom hyffsat okej bra dugligt pris. haa =)
Citera
2007-08-07, 01:38
Medlem
Megaforces avatar
Det där låter som exkl delar. Men tidsåtgången för att byta fjädrar och dämpare varierar väldigt mellan olika bilar. På de flesta bilar tar det ca 10 min att byta en fjäder och dämpare bak, men fram kan det ta två timmar.
Citera
2007-08-07, 02:23
Medlem
Inte för att jag är proffs men det spelar säkert roll vad du har för bil...

Modell?

Vad skall du ha för fjädrar? Standard?

Dämpare? Standard?

F.ö, hur ofta byter man dämpare och fjädrar runt om på en bil i dagens läge, om man inte vill sänka den eller så?
Citera
2007-08-07, 03:13
Medlem
fightownwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Inte för att jag är proffs men det spelar säkert roll vad du har för bil...

Modell?

Vad skall du ha för fjädrar? Standard?

Dämpare? Standard?

F.ö, hur ofta byter man dämpare och fjädrar runt om på en bil i dagens läge, om man inte vill sänka den eller så?

Väldigt sällan faktiskt....fjädrarna kan klara hela bilens livslängd om dom inte går av.... men oftast är det tallriken som rostar sönder under fjädern och dagens bilar har byggt ihop tallrikarna fjäder och stötdämpare i ett helt paket som på dom flesta nya bilar. Som man snällt åker på att byta på besiktning för en lite rostskada och ett sådant paket för varje hjul brukar inte vara billigt men billigt fixat med en liten plåtbit och svets och voila den går igenom besikting....

Stötdämparna brukar väl ha en livslängd på 5-10år beroende hur man kör lite har du bra gasdämpare så bör väl det vara +10år. Men allt är ju lite relativt på hur man kör.......Kör man lugnt så håller grejjorna längre helt enkelt.

Till trådskaparen:
3000:- kan jag tycka är lite dyrt för det jobbet det kommer ju sluta med delar för minst 3000:- också men det är nog som det ligger på om man springer hos märkesverkstäderna....Jag själv hade nog tagit 1500:- svart för ett sådant jobb och sen får ägaren köra bilen till däckverkstad för hjulinställning för runt 400:- om det nu behövs och delarna hade man köpt med 20% rabatt på min reservdelsbutik och lagt på 5-10% som jag ska ha när jag säljer delarna till kund som vill ha sin bil fixad så funkar det när man lagar bilar svart så här har en liten annan prisbild och bolla med...

Kolla om du känner nån som kan fixa eller köp dej en verkstadshandbok på din bil och fixa själv du lär ju komma undan bra mycket billigare .....finns bra mycket pengar och spara eller tjäna bara för att man lärt sej hur verktyg och en bil fungerar.....och med rätt vilja så lär sej kanske även du? Så svårt är det inte skruva skruvar eller ?? medsols lr motsols och med rätt verktyg så är du redo.... men du kanske är lat som alla andra som inte vill lära sej
Citera
2007-08-07, 03:40
Medlem
woofers avatar
Bytte själv bägge fjädrar fram på en renault 19 från 93 för någon månad sen. Det var ett jävla meck och tog en hel dag men då är jag å andra sidan inte någon jätterutinerad mekarnisse Det var rätt mycket jobb så priset är nog inte helt orimligt. Fick ett pris på 4000 inklusiva delar och det lätt på tok för dyrt för min ekonomi så det blev fjädrar på biltema för 400:- och en dag kryddad med svordommar

Har inte gjort någon framvagnsinställning. Pratade lite med en mekaniker som trodde att det enda som går att ställa in på min bil är toe in/out och efter som jag satt tillbaka styrleden utan att skruva på den så känndes det som att längden på den inte borde ha förändrats. Har inte märkt av att den skulle dra åt något håll eller nöta däcken ojämt heller så.
Citera
2007-08-07, 11:38
Medlem
NiV3Rts avatar
Det är en Saab 9-3 SE 2.0t -99 jag har. Det är en dämpare bak har blivit rätt kass och jag har kommit på tanken att byta ut till sänkfjädrar och gula koni när jag ändå är igång
Det är bara arbetet det priset jag skrev i första inlägget omfattar. Om man kollar SAAB WIS så verkar det inte vara särskilt tidsödande att byta varken fram eller bak.
Citera
2010-12-24, 13:22
Medlem
FunZies avatar
Hur mycket kostar det att byta stötdämpare på en märkesverkstad exkl. material?

Jag har hört 1250 kr per hjul. Dvs. 5000 kr runt om, kan detta stämma?
Citera
2017-07-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Jag bytte stötdämpare runt om för totalt 875 kr på Toyota märkesverkstad, skitbilligt! Visserligen i Thailand, men i alla fall billigt!
Citera
2017-07-03, 21:16
Medlem
Prodelins avatar
Beror på var i landet, i Sthlm kostar det runt 12000:- + material
Citera
2017-07-08, 08:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Bilar
/Moderator
Citera
2017-07-08, 09:49
Medlem
Har aldrig bytt dämpare förr.
Dom skulle ha 3500 per sida på min gamla riskokare så jag bytte själv.
Tog 1 Tim att ta av den ena p gr av rosten och skörhet, men sätta tebaks den nya tog bara 5 min.
Inte nya utan bättre begagnade från skroten, så jag kom undan med 600 per sida...
T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in