Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Inte för att jag är proffs men det spelar säkert roll vad du har för bil...
Modell?
Vad skall du ha för fjädrar? Standard?
Dämpare? Standard?
F.ö, hur ofta byter man dämpare och fjädrar runt om på en bil i dagens läge, om man inte vill sänka den eller så?
Väldigt sällan faktiskt....fjädrarna kan klara hela bilens livslängd om dom inte går av.... men oftast är det tallriken som rostar sönder under fjädern och dagens bilar har byggt ihop tallrikarna fjäder och stötdämpare i ett helt paket som på dom flesta nya bilar. Som man snällt åker på att byta på besiktning för en lite rostskada och ett sådant paket för varje hjul brukar inte vara billigt men billigt fixat med en liten plåtbit och svets och voila den går igenom besikting....
Stötdämparna brukar väl ha en livslängd på 5-10år beroende hur man kör lite har du bra gasdämpare så bör väl det vara +10år. Men allt är ju lite relativt på hur man kör.......Kör man lugnt så håller grejjorna längre helt enkelt.
Till trådskaparen:
3000:- kan jag tycka är lite dyrt för det jobbet det kommer ju sluta med delar för minst 3000:- också men det är nog som det ligger på om man springer hos märkesverkstäderna....Jag själv hade nog tagit 1500:- svart för ett sådant jobb och sen får ägaren köra bilen till däckverkstad för hjulinställning för runt 400:- om det nu behövs och delarna hade man köpt med 20% rabatt på min reservdelsbutik och lagt på 5-10% som jag ska ha när jag säljer delarna till kund som vill ha sin bil fixad så funkar det när man lagar bilar svart så här har en liten annan prisbild och bolla med...
Kolla om du känner nån som kan fixa eller köp dej en verkstadshandbok på din bil och fixa själv du lär ju komma undan bra mycket billigare .....finns bra mycket pengar och spara eller tjäna bara för att man lärt sej hur verktyg och en bil fungerar.....och med rätt vilja så lär sej kanske även du? Så svårt är det inte skruva skruvar eller ?? medsols lr motsols och med rätt verktyg så är du redo.... men du kanske är lat som alla andra som inte vill lära sej