Hej, jag satt hemma hos min gamla far och pillade lite på dennes gamla Windows Me Dator. (windows melenium). Helt plötsligt står det att datorn måste startas om osv. När jag startat om den så upptäcker jag till min fasa att skärmupplösningen är 640*480 och 16 färger.
Och nu till det frustrerande, iochmed att skärmupplösningen är så låg så kommer man inte åt "verkställ" knappen på skärmegenskaper fönstret, vilket gör att man inte kan ändra skärminställningarna. Och klickar man bara på enter så står det att datorn måste startas om osv, men skärminställningarna är dem samma. Riktigt jobbigt!
Som ni ser så går det inte att komma åt verkställ knappen, har provat att tabba mellan dem olika knapparna och vet att jag lyckats komma åt verkställ knappen men efter att datorn startats om så är det samma upplösning endå. Och det går inte att ta bort start menyn, man når inte verkställ knappen iallafall.
Jo då det går att komma åt knappen, om du använder TAB tangenten kan du nog räkna ut vart och när "OK" eller "Verkställ" knappen är markerad, tryck därefter enter så ska det gå.
Kan ta några gånger innan man lyckas men det brukar gå att fixa.
Man kan säkert göra på annat sätt, kom inte på något direkt
Har redan gjort detta, vet att jag lyckats pricka in "Verkställ" ett flertal gånger. Men skärminställningarna förblir demsamma, har även gjort system återställning. Nu åker skiten till sopptippen.
Pyrokemi jo det kanske är dags nu ? Datorn är ganska slö vad jag kan förstå, dina föräldrar kanske är sugna på en ny dator, den lär ju gå supersnabbt jämfört med den där skrutten.
Plus det är billigt om du bara köper en dator från komplett, behåller nuvarand skärm osv. Runt 4000 kr för en färdig dator.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!