Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-06, 16:03
Medlem
söltas avatar
Ja, datorn hängde sig, och efter att jag stängde av den med hjälp av knappen på framsidan så kommer jag inte längre in i Windows, utan ser bara en svart skärm med en liten vit linje som blinkar (som i DOS alltså). Jag har testat att starta i felsäkert läge, men det blir samma sak. Kommer in i BIOS (tror jag det heter, lite snyggare utseende än dos?) men vet ju inte vad jag möjligen ska göra där för att få datorn att starta.

Jag har en Dell med Windows Xp sp2, orsaken till att det hängde sig var att jag skulle köra någon exe-fil som jag hittat här någonstans på forumet.
Programmet skulle simulera ett LSD-rus. Den funkade för några dar sedan, men nu stannade den efter att man gjort sina val i dos-fönstret och den skulle gå in i fullskärm.

Hoppas jag beskrivit problemet tillräckligt bra, och att någon har något tips på hur jag ska komma in i Windows igen.
Citera
2007-08-06, 22:44
Medlem
söltas avatar
Bumpar tråden i hopp om att någon ska veta vad problemet kan vara. Har inte hunnit googla så mkt än, då min dator ju är paj, så är tvungen att låna en annan.

Har inte hittat nåt än där man inte ens kan komma in i felsäkert läge. Ingen aning om vad jag ska göra.
Citera
2007-08-06, 23:12
Medlem
927s avatar
du säger att du valt felsäkert läge, då får du alltså upp dom olika start alternativen när du valt f8?

har du en windows cd som matchar den nuvarande installationen av windows så kan du testa reparera windows.
har du en restore cd så vet jag inte vilka alternativ som finns
Citera
2007-08-06, 23:32
Medlem
söltas avatar
Japp, det kommer fram olika alternativ som tex felsäkert läge, men när jag sätter i skivan och väljer att starta från den så kommer det upp ett felmeddelande att jag antingen ska trycka f1 för att "försöka igen" eller f2 för att komma in i BIOS eller vad det heter.

Skivan jag försöker med kom med datorn när jag köpte den, och står att den är för "reinstalling the system" och att man ska hbehålla den återsluten och på en säker plats tills man behöver den... Jag antar att det är rätt skiva jag hittat, men är inte säker.
Citera
2007-08-07, 00:00
Medlem
927s avatar
har du bara valt felsäkert läge, inte utan nätverk eller senaste fungerande config (eller vad det nu står)

jag antar cdn är bootbar... på vissa datorer måste brännaren vara vald som första start alternativ när du ska göra detta.
kolla upp så att det går att reparera och inte bara återställa till fabriksinställningar för då raderas ju allt
Citera
2007-08-07, 00:07
Medlem
söltas avatar
Tack så mycket för hjälpen, ska testa att ändra cdn:s inställning osv. Senast fungerande config testade jag med, men funkade inte. Det där med nätverk testade jag aldrig, ska göra det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in