Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Nu hade jag såklart tänkt att betala men skulle behöva pengarna lite tidigare ca 2 månader innan jag har råd att betala dem...dvs jag behöver dem typ nu men kan betala igen dem i slutet av juli då jag för första lönnen från sommarjobbet
Så om man inte betalar in lånet i tid hur lång tid tar dett innan det går till kronofogden????
(ändra om min fråga lite )
Vet inte hur det är med smslån men har själv ett föreläggande hos fogden på en räkning som har legat sen januari
har inte blivit någon prick än på denna
men det hela fungerar i princip så här
1: Du tar ditt smslån & har dryga 30 dagar på dig att betala tebax
2: Tiden för att betala in ditt smslån har gått ut & du får nu efter dryga 3-5 dagar en påminnelse ,totalsumman på lånet +50kr i påminnelseavgift
& nej du kan inte göra en avbetalning med bolaget där du lånade dina pengar då dessa inte är en bank fick jag till svars en gång
3: ca 10 dagar efter påminnelsen så går räkningen till inkasso & även här har du max 10 dagar på dig att betala tebax innan du får ett föreläggande hos fogden
men det smartaste du kan göra är att göra upp en betalningsplan med inkassobolaget & du slipper då föreläggande hos fogden som annars kommer att bli ytterligare +640kr ca
att få en räkning ifrån inkasso kostar dig 160kr ytterligare men går det så långt så kontakta inkassobolaget som sagt & låt det inte bli ett föreläggande hos fogden blir så jäkla mycket dyrare då..