Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-30, 11:01
  #937
Medlem
Med räntorna så är det nog inte så svårt att få ihop en skuld på 250 000 om man går ut hårt från första början. Så det behöver inte vara ett troll.

Fråga henne vilka hon lånar från. Jag är säker på att fler är intresserad av om det finns bolag som slarvar med kontrollen.
Citera
2014-04-30, 11:06
  #938
Medlem
50 lån är lite kryddat de faktiska antalet sms lån är drygt 30, men summan stämmer (det som finns hos fogden) sen så är resten av skulderna radiotjänst, studieskulder, landstinget osv osv.

Jag antar också att det kommer en dag när hon hittat alla bolag som lånar ut utan kreditprövning, men till alla som påstår att det inte går att låna när man har skuld hos fogden så kan jag bara säga, "det går" uppenbarligen.

Vad skulle kunna tänka mig är att dessa företag har ett tak i ålder, alltså att den som lånar inte får vara över en viss ålder om personen i fråga har skulder hos kfm. Detta då jag är helt övertygad om att alla dessa företags strategi är att få dig som låntagare att betala ränta på lån som du inte klarar att betala av för resten av ditt liv och iom att du kommer över en viss ålder så minskar sannolikheten att företaget ska kunna tjäna tillräckligt med pengar på dig. men men det är en teori jag har.

Vad jag har läst mig till så går det inte ta lån på barn i dag, men det är inte allt för länge sen detta var möjligt.

Bidragen är ett vårdbidrag samt barnbidrag, dessa räknar kfm utöver existensminimum om jag inte minns fel. och är inte ett bidragsbrott i kombination med annan inkomst.


Edit. Första skulden hos kfm för ca 2 år sen. Delgiven och utmätt är hon redan.
__________________
Senast redigerad av Mr-Zeth 2014-04-30 kl. 11:10.
Citera
2014-04-30, 11:32
  #939
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Detta kan ju inte stämma, Jag Själv har försökt söka lån & smslån vid ett tillfälle och jag blev
inte beviljad lån någonstans även med hjälp av något företag som letade företag där jag kunde
få lån, Och då har jag fast inkomst på ca 12k och inga betalningsanmärkningar..


Hur kan det vara så enkelt för din skuldsatta brud ? Hennes jobb , vad jobbar hon med?
vad får hon i lön?
Citera
2014-04-30, 11:46
  #940
Medlem
Låter som ett fall för lyxfällan.
Citera
2014-04-30, 11:47
  #941
Medlem
jaybones avatar
Sms-lånebolagen får skylla sig själva som inte gör någon ordentlig kreditupplysning.

Det hela lär sluta med en skuldsanering iaf där de skriver av skulderna då de är för stora att betala tillbaka. Finns två sidor av myntet med korta krediter utan ordentlig säkerhet. En sida är att man lånar ut till någon som inte kan betala tillbaka. Hoppas hon fortsätter till någon av dessa bolag konkursar .

Risken är väll bara att de slutar låna ut och att hon någon gång kommer att bli tvungen att upprätta en avbetalningsplan eller liknande. Då sitter hon i skiten.

Deprimerande livsstil överlag. Hon kan knappast drömma om framtiden.
Citera
2014-04-30, 12:10
  #942
Medlem
Sane?s avatar
Du borde kontrollera så hon inte på något sätt tar lån i barnens namn, det kan förstöra deras framtid!
Citera
2014-04-30, 12:24
  #943
Medlem
detta kommer gå ut över barnen, deras uppväxt kommer påverkas väldigt negativt.

blir väl antaligen white-trash av barnen med samma framtidsutsikter som morsan sin, dvs att leva på soc och röka cigg hela dagarna.

är det detta du vill att dina barn ska bli? glöm läkare, ekonom, ingenjör och be till gud att barnen kommer landa ett jobb på ica iaf.

om föräldraren inte jobbar när barnen växer upp så blir det automatiskt att barnen får en slapp attityd till jobb och kan nöjja sig med socbidrag resten av livet.

man blir oftast som sin förälder så har du en dotter så kan du förvänta dig att hon växer upp och blir som sin mamma. då måste du tänka vill du verkligen att din dotter ska suga in dom här dåliga sakerna som hennes mamma gör.
__________________
Senast redigerad av hoxpuff07 2014-04-30 kl. 12:34.
Citera
2014-04-30, 13:15
  #944
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heccefolle
Tycker faktiskt att det är bra att hon utnyttjar/lurar lånebolagen eftersom att de oftast är väldigt dryga lån man får iom den höga räntan. Som sätter många i dåliga sitsar ekonomiskt sett. Sedan är hennes beteende väldigt skumt och du bör försöka få barnen att bo hos dig på heltid just därför hennes beteende förmodligen kommer påverka barnen.

Jo rent spontant tycker jag inte synd om ockerbolagen som sysslar med sms-lån. Det är ett otyg som sätter ungdomar i fleråriga skuldfällor. Fy fan, dessa borde inte få driva verksamhet. De är inte så långt ifrån lånehajarna i förorterna faktiskt, med sin ränta. Kollade deras villkor för ett tag sen för skojs skull, och de har vanligtvis 25% ränta!!! Dvs. lånar du 1000kr ska du betala tillbaka 1250kr om 30dgr... Ingen kredit/personkontroll alls. Kan vara psykiskt sjuka, ungdomar som inte fattar bättre eller kriminella som lånar till knarkaffärer... Nä dessa människor bör aldrig få tillbaka en krona av utlånade pengar, så kanske de går i konkurs.
Men synd om tjejen, sådär kan man inte leva ett drägligt liv. Vilken ständig ångest... Hoppas hon reder ut situationen.
Citera
2014-04-30, 13:53
  #945
Medlem
Chillfires avatar
Det verkar lite skumt, jag har själv försökt ta sms lån med flera personer. Har man EN betalningsanmärkning så går kreditprövningen oftast igenom. Men med flera betalningsanmärkningar så tar det stopp redan där, vid kreditprövningen.

Har även varit i kontakt med flera bolag och försökt förklara att det finns en inkomst(>15k netto) som kan styrkas osv. Spelar ingen roll hos långivarna när det finns mer än en betalningsanmärkning.

Annars kan ni tala om vilka långivare som inte bryr sig, innan någon har gjort det avskriver jag detta som troll.
Citera
2014-04-30, 14:00
  #946
Medlem
Evil_Santas avatar
Visst men vem vill leva på existensminimum och fickpengar?
Citera
2014-04-30, 14:17
  #947
Medlem
1989-04-20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Nu beskyller jag inte TS för att trolla, men jag har svårt att förstå hur man kan ha ett skuldsaldo hos KFM på 250.000 gällande runt 50 SMS-lån och sedan varje månad ta nya lån på 7000.

Jag får det inte att gå ihop. Så många företag som erbjuder SMS-lån och inte kollar kreditvärdigheten kan det väl inte finnas?

Pro-tip: det går inte. Har du obetalda lån hos en annan långivare så får du inget SMS-lån, har du betalningsanmärkningar så får du inget SMS-lån (kan finnas undantag), har du en dålig kreditvärdighet, vilket hänger ihop med att leva på försörjningsstöd så får du generellt inget SMS-lån. Utöver detta så får du inte ens försörjningsstöd om du får in pengar från låneinstitut, oavsett om du betalar tillbaka dem eller inte. 7000 kronor in på kontot från ett låneinstitut räknas som en inkomst, trots att du förväntas att återbetala summan. Detta kollas upp minst tre månader bakåt i tiden för varje utbelningstillfälle.

Slutsatsen är alltså att TS hittar på en historia som har ingen bäring i verkligheten.
Citera
2014-04-30, 14:42
  #948
Medlem
sebbeharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1989-04-20
Pro-tip: det går inte. Har du obetalda lån hos en annan långivare så får du inget SMS-lån, har du betalningsanmärkningar så får du inget SMS-lån (kan finnas undantag), har du en dålig kreditvärdighet, vilket hänger ihop med att leva på försörjningsstöd så får du generellt inget SMS-lån. Utöver detta så får du inte ens försörjningsstöd om du får in pengar från låneinstitut, oavsett om du betalar tillbaka dem eller inte. 7000 kronor in på kontot från ett låneinstitut räknas som en inkomst, trots att du förväntas att återbetala summan. Detta kollas upp minst tre månader bakåt i tiden för varje utbelningstillfälle.

Slutsatsen är alltså att TS hittar på en historia som har ingen bäring i verkligheten.

This.

Har en bekant som levde på soc ett tag och jag råkade skickade över 500kr istället för att ge 500kr i hand vilket resulterade att min bekant fick 500kr mindre utbetalt vid nästa bidragstillfälle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback