2007-08-06, 14:06
Medlem
Sökte och av någon anledning finns det ingen tråd som avhandlar enbart denne bokmaskin. Själv fastnade jag för hans böcker i gymnasiet och serien med Dirk Pitt har lästs både två och tre gånger.

Böckerna är uppbyggda på följande sätt (snott från wikipedia):

" * The novels almost always open with a flashback to a historic or ancient event.
* The next sequence is often a heroic rescue by Pitt which foils or reveals information later linked to the antagonist.
* Next, Pitt is usually given a NUMA assignment that at first appears unrelated to the events causing the rescue, but which will relate back later in the book.
* Pitt often meets or saves a woman who is involved in the plot in some way.
* A villain or villains cause events to occur which either deliberately or accidentally would cause serious and dramatic worldwide injury to people or the environment.
* The main villain tries to kill Pitt which often leads to the destruction of one of Pitt's classic cars.
* The main villain becomes personally agitated by Pitt and/or Al Giordino, despite the fact that the villain is always the head of a huge criminal organization.
* At some point the following happen:
o "Clive Cussler" makes a brief appearance (see above).
o A historic or classic automobile or aircraft is momentarily featured, and often wrecked or destroyed.
o The antagonist's plan is almost always described as a "Machiavellian scheme," or as being "clandestine."
o Advanced NUMA technology is employed.
* Eventually Pitt discovers the facts surrounding the introductory historical event and may keep a memento of the event, which is mentioned in subsequent books (usually as part of his collection at his residence).
* Corrupt government officials are revealed.
* By the end of the book, said destroyed car is always rebuilt, and used in the seduction of said saved woman."

Böckerna är väldigt lättlästa och Cussler kommer aldrig att få ett nobelpris. Trots det så är det underhållning på hög nivå och jag kan inte få nog av denne (anti?) hjälte.

Det ska i ärlighetens namn sägas att kvaliten på böckerna i Dirk Pitt serien har sjunkit i takt med att dom kommer ut. Dom första 10-12 böckerna håller mycket högre klass än dom senaste. (Finns ca 20 totalt.)

Eftersom svenska bokförlag är ganska slöa på att få ut översatta versioner så läser jag oftast dom nya böckerna på engelska vilket rekommenderas eftersom många poänger och mycket av humorn i vissa kommentarer går helt förlorade på svenska.

Det har kommit ut två filmatiseringar, den första heter "Raise the Titanic" och kom i början på -80 talet och var den dyraste filmen någonsin när den kom. Tror den floppade ganska rejält, jag har den på DVD och den är lite småseg.

Den andra är "Sahara" och kom 2005 och jämfört med boken så är den värdelös för det har tagits bort väldigt mycket från boken. Har man inte läst boken så är det dock två timmar solid underhållning.

Finns även en serie med Paul Kemprecos som co-writer? som jag inte har läst men det känns inte som den serien har blivit lika populär?!

Vad tycker resten av fb om denne Clive Cussler och framförallt serien om Dirk Pitt? Är det skräplitteratur utan poäng eller är det storstilad action/äventyrs underhållning?

Jag kan avsluta med att säga att min favoritbok är Inkaguld (vilket även är den första bok med Dirk Pitt jag läste).
Citera
2007-08-06, 14:49
Medlem
Oxens avatar
Jag har läst alla Dirk Pitt-böcker, om det inte kommit ut någon ny på senare år. Jag tycker dom funkar fint som slöläsning, men som sagt.. dom är uppbyggda på samma sätt och till slut kan man pricka in rätt mycket vad som kommer att hända.

Pitt är väl något av en slags Macgyver. En överdriven hjälte, tycker jag, fast med rätt skön personlighet. Sedan är det ju alltid samma gamla tråkiga kärlekshistoria och inte att förglömma när "alla" tror att Pitt dött på något hjältemodigt sätt men helt plötsligt kommer tillbaka mot alla odds och visar sig ha räddat världen. Böckerna blir tråkiga i längden. Men det är ju äventyrsböcker så man får väl ta det som dom är. Jag brukar dock gilla anknytningen till "historiska", lite halvmystiska, saker som sägs ha skett.

Men som sagt, mitt omdöme är att dom är okej att läsa, bara man inte förväntar sig några mästerverk. Men det känns verkligen inte som några böcker man läser en andra gång.
Citera
2007-08-06, 17:49
Medlem
Fryers avatar
Dirk Pitt aeger för fan!
Läser faktiskt "Nemos arv" för ögonblicket. "Sahara" var asbra enligt min åsikt (boken, alltså, har ej sett filmen).
Citera
2012-02-19, 20:18
Medlem
TheRockerss avatar
Har snart läst ut min första Dirk Pitt roman, Chockvågor. Helt ok bok faktiskt och jag skulle inte ha nåt emot att läsa lite mer böcker om denna karaktären. Påminner lite om James Bond med sina punch lines och McGayver med sina påhitt. Men jag behöver nog läsa några böcker mellan för jag misstänker att det kan bli rätt tjatigt i längden.
Citera
2012-02-20, 20:06
Medlem
Lightnights avatar
Den enda bok jag läst av Cussler är "Den gömda skatten". Läste den under väldigt lång tid eftersom det hela tiden kom andra böcker emellan. Den var lättläst och ganska spännande på sina håll, men den blev även lite väl långrandig ibland.
Ska se om jag hittar nån till bok med Dirk Pitt nästa gång jag går till bibblan. Även om böckerna i serien verkar ganska lika varandra tror jag att man kan få ut lite nytt ur varje bok. Det är väl som med James Bond; man vet hur det kommer att sluta, men ändå är filmerna spännande att se på.

Jag har även "Spartan Gold" i bokhyllan, och den verkar också riktigt spännande.

Är det någon som har någon åsikt om angående att läsa böckerna i den ordning de utgivits? Måste man läsa dem från början?
Citera
2013-01-09, 19:48
Medlem
någon som skulle kunna hjälpa mig med lista i vilken ordning dirk pitt böckerna kom ut på svenska. tänkte försöka läsa dom i den ordningen som dom skrevs.
Citera
2020-07-31, 21:58
Medlem
Pastellfisks avatar
Köpte på mig "Celtic Empire" som lite lättsam sommarläsning för några veckor sen. I samband med detta fick jag reda på att Cussler trillat av pinn, 88 år gammal.

Tråkigt. Gudarna ska veta att karln inte var någon mästarförfattare men han har hängt med som just sommarläsning i två decennier för min del. Jag brukar ta lätt på kändisars frånfällen men det här är något som bet lite grann.

På senare år har han dessutom känts fräsch så till vida att han trots MeToo och radikalfeminismens framväxt hållet kvar i en hjälte som är så gammaldags ridderlig.

Kommer sakna hans alster.
Senast redigerad av Pastellfisk 2020-07-31 kl. 22:15.
Citera
2020-08-25, 10:38
Medlem
venomjams avatar
Jag spontan-köpte en av hans böcker en gång. Rätt bra bok men kommer inte ihåg titeln just nu. Jag tror att den handlade om något på havets botten. Var typ 14 år sen och läste den bara en gång.
Citera
2020-08-26, 11:52
Medlem
George Wittigs avatar
Tja... Å ena sidan så passar väl orden "fullkomligt skräp" böckerna om Dirk Pitt ganska bra. Trådstartaren beskrev det rätt väl, det är samma bok skriven om och om igen med vissa ändringar. Å andra sidan så äter jag på McDonalds om och om igen trots att det alltid smakar likadant... Så visst finns det en efterfrågan på den typen av litteratur, och om folk roas av att läsa det så tänker inte jag säga att det är nåt fel med det. Man gillar det man gillar. Lättläst och kan säkert vara en bra inkörsport till vidare läsning. Min stora inkörsport till läsning var Eddings Belgarion-böcker, och det är ju inte speciellt högklassig litteratur, inte ens om man begränsar sig till fantasygenren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in