2007-08-06, 11:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Jag tycker att det här med utfartsregeln är svårt.
Den används väl vid utfart från parkeringsplatser, garageutfarter etc. Kommer man från en sån har man väjningsplikt utan att man behöver skylta på varje utfart.
Det var ett tag sen jag tog körkort - det har alltid funkat men ibland uppstår tolkningsmöjligheter. Ibland t.ex kan man tycka att det går en liten vägstump in till själva parkeringsplatsen.
När blir en väg en väg, och när gäller utfarftsregeln mer exakt?
Kan någon förklara?
Citera
2007-08-06, 12:01
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tycker att det här med utfartsregeln är svårt.
Den används väl vid utfart från parkeringsplatser, garageutfarter etc. Kommer man från en sån har man väjningsplikt utan att man behöver skylta på varje utfart.
Det var ett tag sen jag tog körkort - det har alltid funkat men ibland uppstår tolkningsmöjligheter. Ibland t.ex kan man tycka att det går en liten vägstump in till själva parkeringsplatsen.
När blir en väg en väg, och när gäller utfarftsregeln mer exakt?
Kan någon förklara?
Min körlärare sa alltid: Om gatan inte har ett namn så är det utfartsreglen som gäller. Jag kommer säkert få mothugg på detta men det är iaf vad jag fått lära mig.
Citera
2007-08-06, 12:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Hm. Det kan ju faktiskt vara en tumregel att ha i minnet.

Jag kollade upp regeln på Trafiksakerhet.se (vilka som nu står bakom den) och där står:
Utfartsregeln.

Citat:
Du ska lämna företräde åt all trafik när du kör ut från:
bensinstation,

garageutfart,

gårdsgata,

parkeringsplats,

stig,

terräng,

tomt,

vägren,

ägoväg eller liknande.

samt när du korsar:

cykelbana,

gågata,

gångbana,

Du ska också lämna företräde åt cyklister, gående och mopedister när du korsar en:

cykelbana,

gågata,

gångbana,

samt när du kör ut från en fastighet.

--------------------------------------------------------------------------------
Citera
2007-08-06, 12:07
Medlem
Spectacolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Min körlärare sa alltid: Om gatan inte har ett namn så är det utfartsreglen som gäller. Jag kommer säkert få mothugg på detta men det är iaf vad jag fått lära mig.

Det är det man går efter. Sitter det ingen gatunamns-skylt så är det utfartsregeln. Är det trottoarkanter så är det också utfartsregel.
Citera
2007-08-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spectacolor
Det är det man går efter. Sitter det ingen gatunamns-skylt så är det utfartsregeln. Är det trottoarkanter så är det också utfartsregel.
Är det däremot vinter och det är en gata med trottoarkant som då är översnöad/överisad är det högerregeln som gäller. Om det nu inte står några skyltar som säger annat förstås.
Citera
2007-08-07, 13:55
Medlem
cem77s avatar
Hur är det med en gata där det precis vid utfarten är ett upphöjd bula för gångare och cyklister att passera på? Detta bör väl räknas som att högerregeln inte ska tillämpas även om gatan har ett namn eftersom den korsar en överfart?
Citera
2007-08-07, 14:47
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Hur är det med en gata där det precis vid utfarten är ett upphöjd bula för gångare och cyklister att passera på? Detta bör väl räknas som att högerregeln inte ska tillämpas även om gatan har ett namn eftersom den korsar en överfart?
Jag tror inte att det spelar någon roll. Utfart som utfart. Eller?
Citera
2007-08-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77

Upphöjd bula och eller gatsten = trottoar/cykelbana etc (platt eller upphöjd) som du korsar = lämna väjningsplikt
Citera
2007-08-07, 16:55
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Det har jag också fått lära mig, men jag skulle tippa på att det finns en del undantag. Till exempel så har en del lastgarage (godsmottagningar under jord) i Stockholm faktiskt gatunamn - ett exempel är Malmfaret.
Citera
2007-08-07, 16:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Summa summarum verkar regeln öppen för tolkningar. Vilket är olyckligt när det handlar om trafikregler.
Citera
2007-08-07, 17:52
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffare
Upphöjd bula och eller gatsten = trottoar/cykelbana etc (platt eller upphöjd) som du korsar = lämna väjningsplikt
Mm då har jag också fattat det rätt isåfall. Har en gata som ansluter från höger där jag vägrar tillämpa högerregeln på bilar som vill köra ut framför mig. De måste nämligen krångla sig över ett farthinder som även har herr gårmanskyltar på varje sida. Ibland får man lite arga tut och höttande nävar men att behöva stanna på en rak 50 väg för att en bil ska larva sig ut över ett sådant farthinder känns helt fel.
Citera
2007-08-07, 21:53
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det har jag också fått lära mig, men jag skulle tippa på att det finns en del undantag. Till exempel så har en del lastgarage (godsmottagningar under jord) i Stockholm faktiskt gatunamn - ett exempel är Malmfaret.
Det är ju lite intressant om det gäller där, men troligtvis är det inte så.

En sak som jag har fått höra är att om man kommer från en gata med återvändsgränd så har man väjningsplikt mot de som kommer på den andra vägen, men detta anser jag inte stämmer med det jag lärt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in