Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsk_Drog
Rent teoretisk behöver man bara ligga 1% på kaloriöverskott för att bygga massa. Tyvärr är ju inte våra kroppar utrustade med en LCD-display där alla nödvändiga data visas.
Eller har jag fel?
Med 1% överskott kommer du lägga på dig massa, men det blir så klart en väldig långsam uppgång. Så jag skulle nog inte vilja ligga på 1% även om jag hade en LCD skärm på magen.
Edit: Tror jag förstår hur du menar du. Du menar att det man räknar som överskott skulle vara det som man stoppar i sig utöver det som musklerna tar upp. Så är det inte. Det som musklerna kräver för att bli större räknas som överskott också. Det är även så att ett större överskott stimulerar proteinsyntesen, och allt överskott kommer aldrig enbart gå till muskeluppbyggnad. Det är så klart inte ett linjärt samband så att om man stoppar i sig ett dubbelt så stort överskott så stimuleras proteinsyntesen så klart inte dubbelt så mycket, utan kurvan avtar. Det är möjligt att den för vissa når ett gränsvärde vid 500kcal som någon sa, men det är individuellt.