• 1
  • 2
2007-08-06, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
När jag sa 1-6 så utgick jag ifrån att han skulle deffa.

Det handlar om att vara i positiv proteinbalans över dygnet sätt, även om det krävs ett energiunderskott totalt. De första timmarna efter träning är proteinsyntesen uppreglerad med flera hundra procent, de procenten kan utan tvekan få i dig positiv proteinbalans totalt. Låt mig köra ett exempel.

BB på 105 kg orkar inte deffa mer, han bestämmer sig för att öka i muskelvikt samtidigt som minska i fettvikt.

För att ligga i caloribalans så behöver han 3500 kcal per dag. Han bestämmer sig därför för att ligga på 3000 kcal.

Innan träning intar han ingenting, möjligen några gram EAA.

Därefter äter han 3 mål till, 1000 kcal i vardera, med tilräcklig mängd EAA från maten, varje timme fram tills den tredje, då han inleder sin fasta.

SLUTSATS: Killen kommer vara i negativ energibalans och positiv proteinbalans. Detta sätt är givetvis mycket långsammare än ett totalt överskott då musklerna kommer byggas hela tiden över dygnet ... men, men, ska man krånga så ska man.

Det behövs energi för att bygga muskler.
Citera
2007-08-06, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Till skillnad från 8-12 menar du?

Vid deff ska man ligga runt 8 reps. 1-3 reps är idioti!
Citera
2007-08-06, 22:17
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerrre

Nej, det är för att öka maximal styrka
Citera
2007-08-06, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Nej, det är för att öka maximal styrka

För det är målet under deff, right?
Citera
2007-08-07, 00:55
Medlem
Himmelsk_Drogs avatar
Rent teoretisk behöver man bara ligga 1% på kaloriöverskott för att bygga massa. Tyvärr är ju inte våra kroppar utrustade med en LCD-display där alla nödvändiga data visas.

Eller har jag fel?
Citera
2007-08-07, 01:01
Medlem
Drooms avatar
Citat:
För det är målet under deff, right?

Nej, och det är ingen som påstår heller.
Citera
2007-08-07, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Nej, och det är ingen som påstår heller.

indirekt, jo.
Citera
2007-08-07, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsk_Drog
Rent teoretisk behöver man bara ligga 1% på kaloriöverskott för att bygga massa. Tyvärr är ju inte våra kroppar utrustade med en LCD-display där alla nödvändiga data visas.

Eller har jag fel?

ju mer över desto snabbare bygger du. 500kcal sägs vara gränsen, alltså optimalt.
Citera
2007-08-07, 01:59
Medlem
spudwishs avatar
Citat:

Eller har jag fel?

That is correct doctor. Men som sagt, ju mer desto bättre. Själv ligger jag bara på 250kcal överskott, funkar bra det.
Citera
2007-08-07, 08:14
Medlem
Citat:

Det är inte mig du behöver säga till. Jag bara tycker det är kul med alla dessa konstiga teorier, och se vad han har för förklaring till dom
Citera
2007-08-07, 08:20
Medlem
Citat:

Eller har jag fel?

Med 1% överskott kommer du lägga på dig massa, men det blir så klart en väldig långsam uppgång. Så jag skulle nog inte vilja ligga på 1% även om jag hade en LCD skärm på magen.

Edit: Tror jag förstår hur du menar du. Du menar att det man räknar som överskott skulle vara det som man stoppar i sig utöver det som musklerna tar upp. Så är det inte. Det som musklerna kräver för att bli större räknas som överskott också. Det är även så att ett större överskott stimulerar proteinsyntesen, och allt överskott kommer aldrig enbart gå till muskeluppbyggnad. Det är så klart inte ett linjärt samband så att om man stoppar i sig ett dubbelt så stort överskott så stimuleras proteinsyntesen så klart inte dubbelt så mycket, utan kurvan avtar. Det är möjligt att den för vissa når ett gränsvärde vid 500kcal som någon sa, men det är individuellt.
Citera
2007-08-07, 09:33
Medlem
Orrozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakron
Jag har för mig att (nästan) alla håller med om att man inte kan gå ner i vikt (=minska i fett) och samtidigt bygga muskler.
Som total nybörjare började jag med styrketräning i början av maj och samtidigt "justerade" jag vad jag åt (inget godis, glass, chips, läsk etc, men i övrigt ungefär samma portionsstorlekar). Jag antar att jag fick i mig färre kcal än tidigare, men jag vet inte om jag fick i mig färre än vad jag förbrukar. Jag vägde också mig religöst och mätte mig ofta.
Styrketräningen är av modell HIT, tre helkroppspass i veckan.
Startviken var 82 kg, och nu ligger den på 77 kg. Samtidigt gick midjemåttet från 96 cm till 90 cm. Överarmar gick upp från 31 cm till 34 cm.

Till alla som strängt hävdar att det är omöjligt att bygga muskler när man ligger på ett energiunderskott, hur förklarar ni att han har gått ner 5kg, men samtidigt ökat måttet på överarmarna?

Citat:
Ursprungligen postat av pakron
Har inte sett mycket till ökning på benen trots träning. Enligt ett par olika metoder ligger jag runt 20%-23% fett nu (tidigare 27%).
Nu är frågan om jag ska fokusera på styrketräningen eller på fettminskningen? Jag hade gärna gått ner till runt 15%-17% fett, men ska man först bygga på mer muskler eller?

Jag tycker att du ska fortsätta med det du gör nu tills du ligger på 10-12% så att magrutorna syns. Sedan öka kaloriintaget så att du sakta men säkert går upp i vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in