• 3
  • 4
2007-08-10, 00:46
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
ja jag skulle också gärna besöka en sån. Det finns kinesiska butiker i Stockholm, men finns det renodlade thaibutiker också?

även om Mrs. Cheng eller Santa Maria har bra utbud i Ica och andra livsmedelsaffärer så har dom genuina butikerna kinakål, kinesiska kakor och annat som vore gôtt å prova.
Asien shopen i hörnet Olof Palmes gata/Holländargatan, mitt emot Sawadees vidriga Thai fast food. Stort utbud av asiatiska varor i största allmänhet.

Koreansk (även annat) affär på Luntmakargatan, bredvid Restaurang Koreana, har egeninlagd Kim Chi kål bland annat. Mycket annat stort, smått och gott.

Finns en affär på Kammakargatan också om jag minns rätt, ett kvarter upp från Sveavägen (T-Bana Rådmansgatan och runt hörnet).
Citera
2014-01-26, 17:26
Medlem
Jag vill gärna tipsa om att Googla på Massaman curry, så får ni fram flera ganska lika recept på denna goda ursprungligen Indonesiska rätt. Dessutom vald till världens bästa maträtt år 2013.
Det är kanske att ta i(!), men god är den, verkligen!!
Citera
2014-01-26, 17:48
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gallstax
Jag vill gärna tipsa om att Googla på Massaman curry, så får ni fram flera ganska lika recept på denna goda ursprungligen Indonesiska rätt. Dessutom vald till världens bästa maträtt år 2013.
Det är kanske att ta i(!), men god är den, verkligen!!
Varifrån både rätten och ordet kommer från är inte klarlagt. Jag håller med att det är gott, men knappast världens bästa rätt. Inte ens godaste rätten i det thailändska köket.

http://en.wikipedia.org/wiki/Massaman_curry
Citera
2014-01-26, 19:18
Medlem
ThePlayboys avatar
Jag tycker att både grön och röd curry är godare än Massaman, men den godaste av alla Currys från Thailand är nog Panang, jag misstänker att det är den som TS syftar på, den är trots allt vanligare än Massaman på Thai restauranger i Sverige.

Gul curry används knappt i Thailand. det är ett Europeiskt påhitt...
Citera
2014-01-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Jag tycker att både grön och röd curry är godare än Massaman, men den godaste av alla Currys från Thailand är nog Panang, jag misstänker att det är den som TS syftar på, den är trots allt vanligare än Massaman på Thai restauranger i Sverige.

Gul curry används knappt i Thailand. det är ett Europeiskt påhitt...

Hmm Penang är röd curry? Och massaman är väl ändå gul sist jag kolla?

Om du nu inte menar Curry som i kryddan curry och inte grytan?
Citera
2014-01-27, 10:49
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Hmm Penang är röd curry? Och massaman är väl ändå gul sist jag kolla?

Om du nu inte menar Curry som i kryddan curry och inte grytan?

Kryddan curry har inget med Thailändsk matlagning att göra.

"Penang/Panang/Paneang" är INTE röd curry, den röda curryn heter (Gaeng Ped).

Massaman är lite åt det gula hållet, men beroende på vilket fabrikat av curry pastan man väljer så skiftar den i färg. Den kan mycket väl vara "Rosa/röd/orange"... dessutom påverkar vissa grönsaker färgen.

Det jag ville ha sagt var att jag anser att de andra curry sorterna smakar (enligt min mening) bättre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in