Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-05, 01:02
Medlem
Utom att det blir en fil så undrar jag om någon vet hur mycket data man sparar?
Citera
2007-08-05, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Munah
Utom att det blir en fil så undrar jag om någon vet hur mycket data man sparar?
Du kan splitta i flera arkiv.
Citera
2007-08-05, 01:31
Medlem
illicits avatar
Det beror sig på hur datan i filen ser ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Huffman_coding
Citera
2007-08-05, 01:44
Beror mycket på vad för data man tänker komprimera. Tex ett Mp3 album tjänar man inte ett dugg på att komrimera. Däremot tjänar man väldigt mycket på att välja alternativet lagring som komprimeringsmetod istället för defaultläget normal (Winrar). Det går mycket snabbare att både packa/ packa upp saker man valt som lagring. kan vara bra o veta.
Citera
2007-08-05, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIR
Beror mycket på vad för data man tänker komprimera. Tex ett Mp3 album tjänar man inte ett dugg på att komrimera. Däremot tjänar man väldigt mycket på att välja alternativet lagring som komprimeringsmetod istället för defaultläget normal (Winrar). Det går mycket snabbare att både packa/ packa upp saker man valt som lagring. kan vara bra o veta.
Najs vart ställer jag in det då?
Citera
2007-08-05, 17:34
Bannlyst
Det här packar oftast bättre än rar.

http://www.7-zip.org/

Testa det.

Hur mycket man spara?

Beror på

1.Vilken typ av data du komprimerar
2.Hur många filer av samma typ du packar ned

Skall du till exempel packa ned en massa Tiff bilder så kan du använda dig av "Solid Archive". Hittar packprogrammet samma data i fler filer än en, så struntar den i att packa ned den datan, bara noterar att den finns. Det räcker med att datan finns i en enda fil så "återskapar" programmet den datan i de övriga filerna sen när du packar upp dem.

Jag tog hem en torrent på Amiga spel.

Nedpackad storlek (7zip) 3.6 Gigabyte

Uppackad storlek 18.4 Gigabyte

En fil som var 93.5 MB fick jag ned till 22.5 Kb (just det, kilobyte) med ett program som heter Winuha. Jag fick ned samma fil till 23.7 Kb med 7zip. Så visst är 7zip ett bra packprogram.

Citera
2007-08-06, 00:49
Citat:
Ursprungligen postat av Munah
Najs vart ställer jag in det då?
Högerklicka på det du vill packa. Välj Add to archive (Lägg till arkiv) i fönstret som dyker upp så kan du under alternativet Komprimeringsmetod nästan längst ner välja "Lagra" som alternativ.
Citera
2007-08-06, 00:59
Medlem
Rauzs avatar
Det står ju exakt hur mycket man sparar på komprimeringen inne i WinRar, jämför kolumnen Size och Packed.
Citera
2007-08-06, 05:22
Bannlyst
Du kan även ta egenskaper på den packade rar filen så ser du exakt hur pass mycket den är komprimerad. Packning är inte bara bra för att ta ned storleken på filer, du kan ju bli av med tusentals småfiler genom att packa dem i en rar eller zip fil. Dessutom så går hantering av mängder med småfiler avsevärt snabbare inifrån arkiv. Själv så packar jag allt hela tiden eftersom jag använder Total Commander, det kan nog inte bli bekvämare än så.

Vad är då Total Commander?

Världens i särklass bästa filhanterare, och har varit i många år nu.

Finns faktiskt en hyfsad gratis commander också, Free Commander.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in