2007-08-04, 17:44
Bannlyst
Jag har en massa gammalt p FAT32 som jag brukat kra med och brjat krngla, i en annan dator r det bara NTFS som fungerar bra. Nu ska jag installera W2000 och XP p en ny disk. Gjorde frst NTFS-partitioner men sg nu att 2000 ska in p FAT frst.
Fick ven en varning att PartitionMagic kanske inte fungerar optimalt i NTFS, kan det betyda att programmet ska ligga i FAT eller inget den jobbar med ska ligga i NTFS?

r det ens lmpligt att blanda FAT och NTFS p samma dator eller disk?

Lste ocks nu igen att man inte ser DOS i NTFS, r NTFS bra till ngot och bttre?
Citera
2007-08-04, 18:00
Medlem
blueCommands avatar
NTFS skall du ha, FATxx r inte journalfrande och frlegat s att det smller om det, t.ex. 2GiB max nr det kommer till filer.

Att PM inte klarar NTFS beror p att du kr med en gammal version. Att W2000 gnller beror p .. well, den skall inte gnlla p det s du gr troligtvis ngot fel.
Citera
2007-08-04, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
NTFS skall du ha, FATxx r inte journalfrande och frlegat s att det smller om det, t.ex. 2GiB max nr det kommer till filer.

Att PM inte klarar NTFS beror p att du kr med en gammal version. Att W2000 gnller beror p .. well, den skall inte gnlla p det s du gr troligtvis ngot fel.
PM bara varnade, om det inte fungerar vet jag inte. W2000 r dlig efter installation i NTFS, ska prova FAT32 frst igen och kan sedan konvertera, har en i NTFS i denna dator. Det str i PM boken att 2000 ska in i FAT frst. P disk 2 r det en massa FAT32, inga problem att blanda?

Rkade se en bra grej nu, att man bara ska kra PM frn ett OS och inte 2 i samma dator.

Klarar inte FAT32 mer n 2 G?

NTFS verkar bttre ja.
Citera
2007-08-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pro Bono

Klarar inte FAT32 mer n 2 G?

NTFS verkar bttre ja.

Den klarare inte filer strre n 4GB vad jag hrt..

Edit: "4 GiB - 1 byte" - Wiki
Citera
2007-08-04, 19:34
Bannlyst
Citat:
FAT32 supports up to 2 terabytes
PMboken
Citera
2007-08-04, 20:05
Medlem
NTFS r betydligt snabbare i filskningar n FAT32. Det lider inte heller av fragmenteringsproblem i samma utstrckning som FAT gjorde, dessutom r begrnsningarna p filstorlek och total diskstorlek helt andra i NTFS, ven om FAT32's maximala filstorlek r den strsta begrnsningen dr. NTFS r ocks mindre knsligt fr diskfel som kan leda till datafrlust n vad FAT32 r. (http://en.wikipedia.org/wiki/FAT32, http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS)

Att blanda partitioner med olika formateringar gr alldeles utmrkt fr dig.

Kort sagt: anvnd NTFS verallt dr du kan, om du av ngot skl mste kan du anvnda FAT32, men det r smre p precis allt.
Citera
2007-08-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pro Bono
PMboken

Den klarar fortfarande inte filer strre n 4GiB
Citera
2007-08-04, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Den klarar fortfarande inte filer strre n 4GiB
Just det s var det Vad r strre mer n film, spel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in