2020-12-11, 19:41
Medlem
fliermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdaStark2020
Jävligt stort tack för ditt utförliga svar!

Lite konfunderad över att du avråder från Körfältet, det ser ut att ligga nästan mitt i kärnan och granne med uni. Vad har man lyckats klämma in för pack där?

Frösön känns rätt för mig och det är där jag kollar mest. Brunflo har jag förstått att man ska undvika och det kommer jag att göra. Lugnvik är egentligen det enda område som är lite ”off” som jag inte har uteslutit helt. Förutom Lugnvik så tittar jag bara på lägenheter i de centrala delarna samt Frösön.

Åker faktiskt upp redan imorgon då jag inte kan stilla min nyfikenhet och ändå inte har något bättre för mig. Stannar under några dagar och ska spendera i princip all min tid med att promenera omkring och bilda mig en uppfattning om staden.

Det har nog alltid varit rätt sunkigt på Körfältet, lite miljonprogram över det även om det finns bostadsrätter också så händer det en del grejor där och det är dessutom sjukt o-charmigt ställe så kanske det sista jag skulle bo på här i stan.

Frösön har jag bott på i över 25 år...är väldigt trevligt. Som sagt närmast bron är dyrast men mest bara skugga men väldigt bra. Frösödal har sol och är ännu lugnare och mer prisvärt så ta buss 9 dit och kika lite. Skulle bo där före Lugnvik varje dag och priserna skiljer inte speciellt mycket.
Citera
2020-12-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flierman
Det har nog alltid varit rätt sunkigt på Körfältet, lite miljonprogram över det även om det finns bostadsrätter också så händer det en del grejor där och det är dessutom sjukt o-charmigt ställe så kanske det sista jag skulle bo på här i stan.

Frösön har jag bott på i över 25 år...är väldigt trevligt. Som sagt närmast bron är dyrast men mest bara skugga men väldigt bra. Frösödal har sol och är ännu lugnare och mer prisvärt så ta buss 9 dit och kika lite. Skulle bo där före Lugnvik varje dag och priserna skiljer inte speciellt mycket.

Nu har jag spenderat mina första dagar i Östersund, promenerat runt massor och även klämt in några visningar av lägenheter.

Otroligt vacker stad! Jag fattar att jag inte kan uttala mig ”på riktigt” efter bara några dagar i staden men spontant så känns det som att jag håller med en tidigare skribent i tråden; de som påstår att Östersund är stökigt med mycket kriminalitet och invandring har nog aldrig passerat länsgränsen.

Jag föll verkligen för Frösön så jag förstår att du trivs. Lugnvik vill jag inte bo i, väldigt mycket charmiga villor och området gav ett intryck av att vara lugnt men industrierna och avståndet in till stan gör att jag kommer att välja bort Lugnvik.

Jag hoppas att rätt lägenhet dyker upp på Frösön innan jag måste vara på plats. Hornsberg vore perfekt men om det inte blir Hornsberg så blir det någon annanstans på Frösön. Tittade även på en lägenhet i Karlslund men eftersom i princip allt ligger på gång-/cykelavstånd ändå så ser jag ingen anledning att bo mitt i smeten.

Många skriver att det blåser mycket i Östersund, jag tyckte inte att det var någon blåst att tala om. Kanske bara lyckades pricka in en bra vecka. Har spenderat mycket tid i Malmö och där kan vi snacka blåst.

Riktigt tråkigt att vara tillbaka i Stockholm, plusgrader och det eviga regnandet. Ser verkligen fram emot flytten.
Citera
2020-12-18, 20:16
Medlem
fliermans avatar
Citat:
Jag hoppas att rätt lägenhet dyker upp på Frösön innan jag måste vara på plats. Hornsberg vore perfekt men om det inte blir Hornsberg så blir det någon annanstans på Frösön. Tittade även på en lägenhet i Karlslund men eftersom i princip allt ligger på gång-/cykelavstånd ändå så ser jag ingen anledning att bo mitt i smeten.

Många skriver att det blåser mycket i Östersund, jag tyckte inte att det var någon blåst att tala om. Kanske bara lyckades pricka in en bra vecka. Har spenderat mycket tid i Malmö och där kan vi snacka blåst.

Riktigt tråkigt att vara tillbaka i Stockholm, plusgrader och det eviga regnandet. Ser verkligen fram emot flytten.

Kul! Välkommen.

Jag har bott både utomlands och i Sthlm fler än en gång och kommer tillbaka hit då det är rätt lagom och väldigt trevligt och lugnt i mina ögon.

Du gör helt rätt som väljer Frösön då det är överlägset lugnast och trevligast. Hornsberg har en hel del lägenheter och det säljs rätt ofta där. Frösödal är som sagt mer prisvärt och fortfarande nära.

Bästa tiden är vårvintern, googla på vinterstaden Östersund så ser du!

Andra tips, häng i Surfbukten på sommaren, vandra runt Bynäset, grilla och promenera på Andersön, testa klättercenter om du vill testa något roligt, ta en bärs på Brunkullans innergård på sommaren och om du inte redan är biten..fjällvandra i Vålådalen eller Storuvlån!

BTW, här har du ett guldläge vid vattnet. Kolla Rådmansgatan 3 på hemnet
Senast redigerad av flierman 2020-12-18 kl. 20:43.
Citera
2020-12-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Någon som vet något om hur det är att bo på Genvägen i Östersund?

För mycket biltrafik där.
Citera
2020-12-22, 22:43
Medlem
Citat:
Får väl bumpa denna då.

Jag kommer att flytta från Stockholm till Östersund i januari p.g.a. studier och jag tittar just nu på lägenheter. Jag har aldrig varit i Östersund och kommer att besöka staden för första gången nästa helg för att gå på olika visningar. Då kommer jag såklart promenera omkring i staden och kika på alla områden som är aktuella för mig men det vore kul om någon ville dela med sig av sina personliga åsikter redan nu.

Ursprungligen är jag från Göteborg, idag bor jag i Vasastan i Stockholm, jag är alltså van vid stimmiga storstäder. Jag vet inte mer om Östersunds olika bostadsområden än vad jag har kunnat läsa mig till på nätet, bl.a. här på Flashback.

Min budget är ganska god men lägenheten får inte kosta mer än 1,2m.

Det område som jag har flest frågetecken kring är Lugnvik. Visst, det ligger lite utanför stadskärnan men är man van vid avstånden i Stockholm så känns det som att Lugnvik ligger väldigt bra till. En lägenhet i Lugnvik får man för nästan halva priset av vad en motsvarande lägenhet kostar i t.ex. Karlslund. Det får mig att misstänka att det är ett "problemområde" med mycket stök, något sådant har jag inte kunnat läsa mig till dock. Uppfattningen som jag har lutar mer åt att Lugnvik är "dött" och tråkigt mer än stökigt. Dött och tråkigt får det gärna vara men jag har inget intresse av att bo i ett område som domineras av adidaskrigare. 20 min cykelväg eller 5-10 min med buss in till universitetet är ju ingenting, så varför denna markanta prisskillnad? Tar tacksamt emot era personliga åsikter angående Lugnvik!

Jag har även kikat lite på lägenheter i markplan. Jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa en lägenhet i markplan i Stockholm p.g.a. det större antalet pack som rör sig här men risken för inbrott och andra kriminella spektakel finns ju självklart överallt. Har ingen koll på kriminalitet och inbrottsstatistik i Östersund. Lägenhet i markplan; ja eller nej?

Uppskattar självklart även alla övriga upplysningar och info om Östersund! Tack!

Hej! Är du van med Vasastan så ska du välja Östersunds centrum eller Karlslund (”nedre” Karlslund, inte Eriksberg).

Lugnvik är för ocentralt för dig.

Frösön ärjobbigt du är förvisad till en bro!! Öar är opraktiskt på det viset.

Välj en lgh på Storgatan eller Köpmansgatan mellan stortorget och järnvägsstationen tex!

Det är viktigt att du inte isoleras. Du ska absolut bo ”mitt i smeten”! Frösön är off och inte rätt för dig!

Lycka till! Och Välkommen till en expandsiv och cool stad!
Senast redigerad av Luddewolsson 2020-12-22 kl. 22:45.
Citera
2020-12-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Lägenheten det gäller är en hyresrätt så det är blandat boende där m.a.o.

Varför skulle du vägra den adressen?

Jag undrar ju lite över Ö-sunds framtid med tanke på nytt regemente. Då kommer det byggas en del och frågan är hur mycket invandrare som kommer flytta in, förutom militärer.

Just genvägen är det mkt avgaser på.

Invandrare kommer nog inte öka. Snarare minska.

Universitetet växer, fler studenter. Fler militärer.

Många som bor i Östersund gillar friluftsliv, är välutbildade, det är inget som lockar invandrare.
Citera
2020-12-22, 22:52
Medlem
Citat:
Nu har jag spenderat mina första dagar i Östersund, promenerat runt massor och även klämt in några visningar av lägenheter.

Otroligt vacker stad! Jag fattar att jag inte kan uttala mig ”på riktigt” efter bara några dagar i staden men spontant så känns det som att jag håller med en tidigare skribent i tråden; de som påstår att Östersund är stökigt med mycket kriminalitet och invandring har nog aldrig passerat länsgränsen.

Jag föll verkligen för Frösön så jag förstår att du trivs. Lugnvik vill jag inte bo i, väldigt mycket charmiga villor och området gav ett intryck av att vara lugnt men industrierna och avståndet in till stan gör att jag kommer att välja bort Lugnvik.

Hej! Är du van med Vasastan så ska du välja Östersunds centrum eller Karlslund (”nedre” Karlslund, inte Eriksberg).

Välj en lgh på Storgatan eller Köpmansgatan mellan stortorget och järnvägsstationen tex!

Det är viktigt att du inte isoleras. Du ska absolut bo ”mitt i smeten”! Frösön är off och inte rätt för dig!

Citera
2020-12-29, 23:59
Medlem
Om man tror att det är bebyggelsen och utsikten och natursceneriena som gör att en stad är bra att bo i så är man otroligt ytlig. Det är de som bor i en stad som avgör om en stad är bra att bo på. Visst kan man gå på Köpmangatan och njuta av de gamla husen, kanske titta på Oviksfjällen där de dyker upp mellan husen, och helt bortse från hurdana Östersundsborna är. Förr eller senare kommer dock Adastark2020 upptäcka hur vidriga Östersundsborna är. Östersundsborna är sura, negativa och högfärdiga. En Stockholmare står lågt i kurs där, och egentligen alla inte är jämtar.

Östersund är Sveriges svar på Susuman i Kolyma-regionen.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2020-12-30 kl. 00:01.
Citera
2020-12-30, 00:26
Medlem
johnthedickholmess avatar
he he, roliga inlägg. Är själv också sugen på att bosätta mig i Östersund ev. Har varit där mycket i lumpen förr och jäklar roliga och snygga tjejer. En fundering dock. OM nu jobbet inte kräver att man bor på plats i själva Östersund city. Varför bor inte folk i Åre istället? Mysig by, bra skidåkning etc.
Citera
2020-12-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson

Hej!

Tack för din input! Jag är ju väldigt trött på Stockholms innerstad och stimmet här. Jag trivs bäst i mindre städer, därav så valde jag Östersund. Mitt resultat på HP gjorde att jag hade kunnat välja att studera i Stockholm men jag vill flytta till en småstad med lugn. Jag har två hundar och närhet till vacker natur/omgivningar är min prioritet. Jag hyr bara ut min lägenhet i Stockholm så jag kan ju välja att komma tillbaka när jag är klar med studierna om jag skulle ha lust till det.

Jag har kollat på några lägenheter i Karlslund men till skillnad från i Stockholm där det är väldiga avstånd mellan de gröna förorterna och själva innerstan så är det väldigt små avstånd mellan ”staden” och att bo lite off i Östersund. Ser ingen mening med att bo i Karlslund för att sedan ändå vilja promenera ut till Frösön för promenader med hundarna.

Jag kikar mest på lägenheter i Hornsberg och det tar ca 15 min att promenera till universitetet, för mig är det verkligen ingenting. Jag tycker dessutom att bron är väldigt fin!
Senast redigerad av AdaStark2020 2020-12-30 kl. 21:05.
Citera
2020-12-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Om man tror att det är bebyggelsen och utsikten och natursceneriena som gör att en stad är bra att bo i så är man otroligt ytlig. Det är de som bor i en stad som avgör om en stad är bra att bo på. Visst kan man gå på Köpmangatan och njuta av de gamla husen, kanske titta på Oviksfjällen där de dyker upp mellan husen, och helt bortse från hurdana Östersundsborna är. Förr eller senare kommer dock Adastark2020 upptäcka hur vidriga Östersundsborna är. Östersundsborna är sura, negativa och högfärdiga. En Stockholmare står lågt i kurs där, och egentligen alla inte är jämtar.

Östersund är Sveriges svar på Susuman i Kolyma-regionen.

Who hurt you? Fascinerande att du tror att du kan utdöma en subjektiv åsikt som felaktig/”ytlig”.

För mig är det omgivningar och tillgång till natur som är den ytterst avgörande faktorn när det kommer till att välja vart jag ska bosätta mig. Det kan ju kanske vara så att jag spenderar det mesta av min fritid i naturen och inte på stan för att ta pulsen på lokalbefolkningen, vem vet.

Att påstå att Östersundsbor är ”vidriga” är löjeväckande. Det finns både fullblodsidioter och bra människor i alla städer. Jag har bara besökt staden två gånger men jag har enbart blivit bra bemött. Eftersom du lever med inställningen att alla i staden är vidriga så speglar det med största sannolikhet av sig i ditt beteende mot Östersundsborna och du får förmodligen det bemötande som du förtjänar i retur. Universitetet bidrar dessutom med ett stort inflöde av människor från andra städer till Östersund vartenda år, blir de då automatiskt också ”vidriga” människor så fort de skriver under hyreskontrakten eller hur funkar det?

Enligt ditt resonemang så kan jag inte ha en åsikt om Stockholms innerstad heller då, eftersom jag inte har någon uppfattning över huvud taget om hur människorna som bor här är. Vad jag däremot vet är att det alltid är packat med folk här, katastrofalt mycket trafik och betong vart man än vänder sig. Tråkig miljö = tråkig plats att bo på. Hur människorna i min omgivning är som personer har jag inte en aning om och jag skiter i vilket.
Citera
2020-12-30, 21:17
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
he he, roliga inlägg. Är själv också sugen på att bosätta mig i Östersund ev. Har varit där mycket i lumpen förr och jäklar roliga och snygga tjejer. En fundering dock. OM nu jobbet inte kräver att man bor på plats i själva Östersund city. Varför bor inte folk i Åre istället? Mysig by, bra skidåkning etc.

För att Åre har samma pris per m2 som Sthlm antagligen. Ont om bra bostäder och att man inte vill inte bland turisterna skulle jag tro är en orsak. Alltså i områden där många brfs hyrs ut regelbundet. Sen har Åre hög inflyttning ändå om man jämför Jämtlands län.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in