2007-08-04, 15:32
Medlem
Mullrets avatar
Får ibland sug efter stora vidder och närhet till bra skidbackar. Så, Östersund verkar vara en lämplig ort att skaffa boende i. Hur är utelivet och tillgängligheten på kvinnor?
Citera
2007-08-04, 22:26
Medlem
östersund är att leva i en backe...

Jag tillbringade mkt tid där under lumpen o en tid därefter....
tycker inte alls om stället....tjuriga jämtar som bara lever för sin jäkla storsjöyra....backe upp....backe ner....hela staden står i en slänt...fint på sommaren väl men vintern suck...och blåsten från sjön suck...
Citera
2007-08-04, 22:34
Medlem
Trevligt folk och hyffsad storlek på stan med ganska vettiga affärer. Men det blåser ta mig fan konstant från sjön som ovanstående talare skrev.
Citera
2007-08-05, 20:44
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wanderlei
Trevligt folk och hyffsad storlek på stan med ganska vettiga affärer. Men det blåser ta mig fan konstant från sjön som ovanstående talare skrev.

Riktigt djävla blåshål, blåser jämt, å det blir kallt på vintern.

Annars gillar jag Östersund, har varit med några damer där så det verkar ju finnas ett hyfsat utbud iallfall.

Ska man festa där så är det väl Olearys som gäller?

Borde bli lättare med brudarna nu också då dem lagt ned F4.
Citera
2007-08-06, 00:51
Medlem
straycats avatar
Som sagt blåsigt som fan,men har du tur kan du få se storsjöodjuret kanske..
Citera
2007-08-06, 10:58
Medlem
beror helt på

Östersund kan vara en väldigt trevlig stad. och damer finns det gott om. Även om de inte alltid syns på vimmelbilder, men de fina tjejerna säger oftast nej till att bli fotade till vimmelbilder. Sedan ja de blåser. Men det är klimatet och de öppna ytorna. storsjön är stor och den kalla fjällvinden tar fart och får inte stopp förräns den når Östersund känns det som... (det hjälper ju inte att vinden far över storsjlln som är en ishåla) ... MEN, om man vill flytta till östersund bör det vara bra att känna någon. Jämtar kan ibland uppfattas uppblåsta och för mer än storsvensken. Men det är bara osäkerhet och mindervärdeskomplex(detta gäller inte alla jämtar) Därav kan det vara svårt att få en ärlig chans, men är man bara en hyffsat normalt begåvat social människa så finner man nog sin plats.

Då det kommer till utbut av uteställen.. Vill du party? varför flytta hit? Olearys är det hetaste stället i östersund.. vilket är något pinsamt. Olearys är en sportbar och sk aegentlgien inte vara annat än en sportbar.. Men i Östersund är det så att Olearys är hetaste utestället.... (kompisar i andra delar av Sverige skäms då de säger att detta är sant)
Men vill man inte stuffa runt på dansgolvet eller trängas i smala trappor utan vill snacka och ta de lugnt så finns det gott om pubar som är trevliga och bra mat och personal.

Man ska tänka på att Östersund är en rätt isolerad stad, söder om Öset är närmsta stad Mora, Norröver.. ja vart hamnar vi då, Gällivare? Och i öst och väst S-vall och T-heim.. och det är 20 mil åt varje håll.. och i övrigt småbyar. Så man kan säga att det är en isolerad stad och det ger oxå Öset fördelar och nackdelar. Fördelarna är Östersund har ett väldigt stort utbud av de mesta jämnfört med andra städer i samma storlek. detta är det väldigt få Jämtar som har insett utan anser att det är så dåligt i Östersund och flyttar.. till nån anna mindre stad.. Och sedan inte vågar flytta hem igen. för skammen är för stor.. vilket är ju helt fel. att komma hem till öset ska alltid kännas välkomnande, vilket då för oss in på nackdelarna, öset är en rätt liten stad och jämtar finns det inte gott om. vilket gör att Jantelagen råder starkt över denna vackra bygd. Då ska inte tro att du e nån.. usch hemsk tanke.. eller störst går först mentalitet.. Detta gör att Jämtland krymper och alla känner alla här. verkligen, har man inte pratat med alla så har man någ faan sett alla. och jämtar är smått paranoida och har koll..

Men men mitt slutliga tips är följande. Ta reda på vad är du vill ha av att flytta till Östersund, flytta gärna hit och var något som tar plats och som vågar bryta jantelag..

lycka till!
Citera
2007-08-08, 18:26
Medlem
Zayns avatar
Kan bara intyga att i princip allt som är skrivet här stämmer.
Däremot vill jag bara påpeka att det inte är jamtarna överlag som är uppblåsta och anser sig vara viktigare än andra, det är Östersundsborna.

Bor själv från en liten by 10 mil därifrån och har nyss tagit studenten i Östersund, det tog inte många dagar att lista ut ifall en klasskompis kom från Östersund eller inte. Östersundsinfödingarna (merparten) tror att dom är störst, bäst och vackrast och det märks, inte minst, på servicen i affärerna. Men det roligaste jag upptäckt är att dom är totalt tekniskt obegåvade.

Angående flickorna så finns det en hel del utsökta exemplar, dom är dock lite svårfångade på grund av det begränsade utelivet, men bara man får lite kontakter så faller bitarna på plats.

Det finns en sak som alla bör veta om Östersund, Storsjöyran.
Det är då alla insnöade jamtar ställer undan vinterstövlarna och lever 72 timmar "la vida loca", kvinnfolket peakar sin brunst och det är så gott som omöjligt att inte få sig ett ragg om man bara håller sig framme.

Överlag är det en mycket trevlig stad med ett hyffsat utbud av nöjen.
Jag personligen flyttar tillbaka till Östersund om tre veckor.
Citera
2007-08-09, 14:22
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Partande? Tja, då är det väl att frotteras med "sööööläääännengana" i Åre. Rätt ironiskt att mitt i allt inavel-avfolkningsbygdselände så ligger en liten stockholmsexklav med höga priser och nattliv som efterapar Stureplan så gott det går.
Citera
2007-08-09, 18:37
Medlem
91:an Karlssons avatar
Personligen tycker jag att Östersund är en utmärkt stad att bo i, för det mesta. Visst, månaderna januari till april är ett rent helvete, men det är det nog på de flesta ställena i Sverige. Shoppingen är faktiskt helt ok, godkänd. Har varit i både Göteborg och Stockholm i sommar och varje gång man besöker storstäderna så påminns man om hur jävla liten stad detta är. Men när man kommer tillbaka till ösd så känns det annorlunda. Som sagt, shoppingen är helt okej, vandra efter gågatan och du hittar det mesta du "behöver" skulle jag tro. Det finns också en hel del uteställen att gå till, O'Learys är absolut inte det ända. Östersund är ett Stockholm i miniatyr, det känns som att jag törs säga så.

Det där med att jämtar eller östersundsbor är uppblåsta känner jag inte riktigt igen. Svårt för mig som är född och uppvuxen i republiken och staden att se det förstås. Men jo, visst finns det människor i den äldre generationen som verkligen är riktiga slappkukar. Sedan, ett vanligt växande fenomen i Östersund är lillgangstrarna. Killar i åldrarna 13-16 som springer runt på stan, oftast utanför McDonalds på kvällarna. Där står de iklädd väldigt stora jeans/mjukisbyxor, new era-kepsar och feta banditscarfes som täcker halva fejjan. De flesta är harmlösa och vågar inte göra något. De försöker bara kolla hotfullt mot en, men deras blickar byter genast riktning när man kollar tillbaka. Men en del, en liten procent av dessa småbarn gör faktiskt en del tokigheter. Jag ska inte säga att det är jättevanligt att misshandel och rån förekommer, men det är vanligare än vad man tror.

Annars är det en lugn stad. Ganska perfekt att bo i som student tror jag.
Flickor finns det gott om precis som i alla andra städer i Sverige...
Citera
2007-08-10, 14:11
Medlem
mmm

Jag bor i östersund sen 2år tillbaks, tycker det e ok men inte mer.
Visst blåser det en hel del i stan men det tål man.
Sur å tvär,hmmm sånnt folk finns det ju överallt.
Citera
2007-08-12, 18:35
Medlem
sombrero_fallous avatar
Går själv i planer på att flytta upp till Östersund. Har varit mycket i staden under åren då jag har min släkt i trakterna och måste säga att det är min andra stad. Men det som jag oroar mig för är att jag kanske romantiserat upp tillvaron där lite för mycket, och att när jag väl kommer upp drabbas av lappsjuka direkt. Själv är jag född och uppvuxen i en stor stad så det skulle vara kul att höra lite kommentarer från er som ursprungligen kommer från sthlm,gbg eller malmö.

En fråga jag har angående bostadsmarknaden är om det är svårt att få centrala förstahandskontrakt och om det är läge att köpa bostad i Östersund just nu. Har lagt märke till att priserna gått upp väldigt mycket på sistone, men de kanske beror på de nya myndigheterna som placerats i staden.

Tacksam för svar!
Citera
2007-08-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sombrero_fallou
Går själv i planer på att flytta upp till Östersund. Har varit mycket i staden under åren då jag har min släkt i trakterna och måste säga att det är min andra stad. Men det som jag oroar mig för är att jag kanske romantiserat upp tillvaron där lite för mycket, och att när jag väl kommer upp drabbas av lappsjuka direkt. Själv är jag född och uppvuxen i en stor stad så det skulle vara kul att höra lite kommentarer från er som ursprungligen kommer från sthlm,gbg eller malmö.

En fråga jag har angående bostadsmarknaden är om det är svårt att få centrala förstahandskontrakt och om det är läge att köpa bostad i Östersund just nu. Har lagt märke till att priserna gått upp väldigt mycket på sistone, men de kanske beror på de nya myndigheterna som placerats i staden.

Tacksam för svar!

Har bott i östersundsområdet hela mitt liv och har inga planer på att flytta, jag trivs som fisken i vattnet, men så är jag en typisk surjämte också.
Det enda jag ogillar är det förbannade mörkret..
Det var bättre läge att köpa bostad i ösd för 5-10 år sedan. Tidigare stod priserna nästan stilla, nu har de ökat mångdubbelt. Personligen tror jag att prisutvecklingen peakat, eftersom det byggs som aldrig förr och tillgången börjar matcha efterfrågan. Bolåneräntorna stiger ju stadigt också.
Hyreskontrakt har jag sämre koll på, men generellt kan man få tag i kontrakt på nolltid om man kan tänka sig att bo i ytterområden, medan innerstaden kräver kontakter eller en hel del väntetid hos det kommunala bostadsföretaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in