Personligen tycker jag att Östersund är en utmärkt stad att bo i, för det mesta. Visst, månaderna januari till april är ett rent helvete, men det är det nog på de flesta ställena i Sverige. Shoppingen är faktiskt helt ok, godkänd. Har varit i både Göteborg och Stockholm i sommar och varje gång man besöker storstäderna så påminns man om hur jävla liten stad detta är. Men när man kommer tillbaka till ösd så känns det annorlunda. Som sagt, shoppingen är helt okej, vandra efter gågatan och du hittar det mesta du "behöver" skulle jag tro. Det finns också en hel del uteställen att gå till, O'Learys är absolut inte det ända. Östersund är ett Stockholm i miniatyr, det känns som att jag törs säga så.
Det där med att jämtar eller östersundsbor är uppblåsta känner jag inte riktigt igen.

Svårt för mig som är född och uppvuxen i republiken och staden att se det förstås. Men jo, visst finns det människor i den äldre generationen som verkligen är riktiga slappkukar. Sedan, ett vanligt växande fenomen i Östersund är lillgangstrarna. Killar i åldrarna 13-16 som springer runt på stan, oftast utanför McDonalds på kvällarna. Där står de iklädd väldigt stora jeans/mjukisbyxor, new era-kepsar och feta banditscarfes som täcker halva fejjan. De flesta är harmlösa och vågar inte göra något. De försöker bara kolla hotfullt mot en, men deras blickar byter genast riktning när man kollar tillbaka. Men en del, en liten procent av dessa småbarn gör faktiskt en del tokigheter. Jag ska inte säga att det är jättevanligt att misshandel och rån förekommer, men det är vanligare än vad man tror.
Annars är det en lugn stad. Ganska perfekt att bo i som student tror jag.
Flickor finns det gott om precis som i alla andra städer i Sverige...