2013-11-18, 11:01
Medlem
nedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjva
Jag skulle vänta med att köpa en display om du inte förstått skillnaden. Finns det någon butik i din stad där man spelar magic? Testa att dra förbi den och kolla om dom har drafter. Roligt sätt att få nya kort, träffa nya människor och komma in i spelet.
Jo, det har vi och jag var in dit senast igår, men jag har inte lust att sitta där som ett fån än. Det sitter ju inte i pengarna, jag vill bara köpa nåt för att ha mer kort att bolla med när jag ska köra mot mina vänner. Köpa singles och tradea kan jag göra senare.
Citera
2013-11-18, 16:03
Medlem
cjvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedrans
Jo, det har vi och jag var in dit senast igår, men jag har inte lust att sitta där som ett fån än. Det sitter ju inte i pengarna, jag vill bara köpa nåt för att ha mer kort att bolla med när jag ska köra mot mina vänner. Köpa singles och tradea kan jag göra senare.

Ingen kommer att se dig som ett fån, eller inte mer av ett fån än vi andra som sitter där iaf. =P

Iaf, magic släpps i expansioner och Theros är den senaste, nästa expansion i samma block som Theros kommer i skiftet Januari/Februari.

Alla expansioner dom senaste 15 åren har släppts i block, vanligtvis om tre, som tillsammans följer någon form av gemensamt tema.

Olika expansioner innehåller olika kort och varierar i kvalitet även om det blivit jämnare på sista tiden.

Är du medlem på Svenskamagic.com? Om inte så är det ett bra forum, är man med i föreningen så har man tillgång till ett torg där man kan köpa och sälja kort med andra magicspelare men även utan medlemskap i föreningen så finns det mycket av värde (bildspoilers på alla expansioner i kortpärmen bland annat). Sen finns det ett bra forum för alla typer av magicrelaterade diskussioner. Allt från lekidéer och regler till vad man ska göra i helgen.

Jag har samma nick på svenskamagic förövrigt ifall du sitter med några frågor om sidan, och sen så hänger jag på irc-kanalen #svenskamagic på efnet ifall det skulle vara något mer.
Citera
2013-11-20, 18:05
Medlem
Likmes avatar
Tja!

Jag är ganska osäker på ifall det är här man kan ställa olika mtg-relaterade frågor.
Men jag chansar på det!

Nu är det så att man själv och polarna börjat köra Magic i år (vi är i 20 års åldern), och jag är sugen på att veta hur man lär känna fler personer i området man bor i som med spelar Magic, så man kan träffas för att spela det här underbara kortspelet som man inte lagt märke till förns' nu.

Vi är fem pers som har egna lekar, och ett par till som lånar lekar när det ska köras.

Jag bor i närheten av Katrineholm och har inga problem med att ta mig runt med tåg/buss, så därför tänkte jag fråga ifall det finns några andra som bor i/i närheten av katrineholm som skulle kunna träffas för att spela?

Och jag har en till fråga:

Är det några av er som har hållit egna ej officiella turneringar?

Vi planerar att hålla en i December, men vi har aldrig riktigt testat att köra en turnering, så tips uppskattas!

Mvh Lik.
Senast redigerad av Likme 2013-11-20 kl. 18:07.
Citera
2013-11-20, 18:18
Medlem
cjvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likme
Tja!

Jag är ganska osäker på ifall det är här man kan ställa olika mtg-relaterade frågor.
Men jag chansar på det!

Nu är det så att man själv och polarna börjat köra Magic i år (vi är i 20 års åldern), och jag är sugen på att veta hur man lär känna fler personer i området man bor i som med spelar Magic, så man kan träffas för att spela det här underbara kortspelet som man inte lagt märke till förns' nu.

Vi är fem pers som har egna lekar, och ett par till som lånar lekar när det ska köras.

Jag bor i närheten av Katrineholm och har inga problem med att ta mig runt med tåg/buss, så därför tänkte jag fråga ifall det finns några andra som bor i/i närheten av katrineholm som skulle kunna träffas för att spela?

Och jag har en till fråga:

Är det några av er som har hållit egna ej officiella turneringar?

Vi planerar att hålla en i December, men vi har aldrig riktigt testat att köra en turnering, så tips uppskattas!

Mvh Lik.

På svenskamagic.com så finns mer eller mindre hela Sveriges magic community samlad, eller så letar sig folk dit (strax över 22k medlemmar just nu). Där är nog mitt hetaste tips att hitta fler i dina krokar att spela med.

Annars så har du Dragon's Lair på kungsholmen i Stockholm om du är beredd att åka ~1 timme för att spela magic, dom håller också mer casualinspirerade turneringar (mer info finns säkerligen på deras hemsida eller liknande).

Jag har varit med och hållit ett antal casualturneringar som inte varit sanktionerade, vi har dock spelat dom på samma sätt som sanktionerade. Är ni många så är Swiss ett bra system att spela efter (man spelar ett visst antal rundor beroende på hur många ni är. upp till 8 spelare = 3 rundor, 9-16 4 rundor, 17-32 spelare 5 rundor, 33-64 spelare 6 rundor etc) man möter nästan alltid någon på samma poäng (om det inte är udda antal på något poängsteg, då blir någon upp pairad eller ner pairad). Man får 3 poäng för vinst, 1 poäng för lika och 0 poäng för förlust. Har man tid så kan man även köra en top 4 cut eller top 8 cut, vilket innebär att de 4/8 som har mest poäng när swissen är slut spelar slutspel. Det finns mer info om detta på hos Wizards.

Är ni inte så många (säg 5-6 stycken) så kan det vara kul att spela round-robin där alla ska ha mött alla, och den med mest poäng på slutet vinner.
Citera
2013-11-20, 18:24
Medlem
Likmes avatar
Citat:
På svenskamagic.com så finns mer eller mindre hela Sveriges magic community samlad, eller så letar sig folk dit (strax över 22k medlemmar just nu). Där är nog mitt hetaste tips att hitta fler i dina krokar att spela med.

Annars så har du Dragon's Lair på kungsholmen i Stockholm om du är beredd att åka ~1 timme för att spela magic, dom håller också mer casualinspirerade turneringar (mer info finns säkerligen på deras hemsida eller liknande).

Jag har varit med och hållit ett antal casualturneringar som inte varit sanktionerade, vi har dock spelat dom på samma sätt som sanktionerade. Är ni många så är Swiss ett bra system att spela efter (man spelar ett visst antal rundor beroende på hur många ni är. upp till 8 spelare = 3 rundor, 9-16 4 rundor, 17-32 spelare 5 rundor, 33-64 spelare 6 rundor etc) man möter nästan alltid någon på samma poäng (om det inte är udda antal på något poängsteg, då blir någon upp pairad eller ner pairad). Man får 3 poäng för vinst, 1 poäng för lika och 0 poäng för förlust. Har man tid så kan man även köra en top 4 cut eller top 8 cut, vilket innebär att de 4/8 som har mest poäng när swissen är slut spelar slutspel. Det finns mer info om detta på hos Wizards.

Är ni inte så många (säg 5-6 stycken) så kan det vara kul att spela round-robin där alla ska ha mött alla, och den med mest poäng på slutet vinner.

Tack för snabbt svar!

Jo vi kommer vara runt 5-8 personer, och vi kommer köra med våra egna lekar.
round-robin låter som något som skulle fungera bra, hur lång tid kan man uppskatta att det skulle ta?
Citera
2013-11-20, 19:02
Medlem
cjvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likme
Tack för snabbt svar!

Jo vi kommer vara runt 5-8 personer, och vi kommer köra med våra egna lekar.
round-robin låter som något som skulle fungera bra, hur lång tid kan man uppskatta att det skulle ta?

Runt en timme per runda kan man räkna, så är ni 8 personer så runt 7 timmar.

Man kan ju köra på tid också, vilket man brukar i normala turneringar. Då kör man i regel 50 minuters rundor.
Citera
2013-11-20, 22:58
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedrans
Hejhej
Har precis köpt ett M14 deckbuilders toolkit för att lära mig magic och kunna bygga min första deck. Nu tänkte jag köpa ett display boosterpack och undrar om jag ska hålla mig till M14 eller köpa t.ex RTR eller nya Theros? Har inte riktigt fattat dom stora skillnaderna på block/sets och varför den ena är att föredra över den andra.

Om du är helt grön och i princip aldrig spelat förut så skulle jag inte rekommendera att du bygger en lek helt från grunden utan köper en färdig, en s.k. Intro Pack istället. Mest bara för att komma in i spelet och förstå hur saker och ting funkar men även för att du ska ha en lek som är värd att spela med. Jag har spelat ganska intensivt i drygt 18 månader nu och det är först på senare tid som mina hemmabyggda lekar har kunnat mäta sig med mina motståndares.
Citera
2013-11-22, 12:16
Medlem
EdgeofEndings avatar
Har någon testat att skriva ut egna kort? Föredrar klart att köpa äkta kort, men när man vill ha fyra stycken Underground Sea, Mishra's Factory eller Workshop till sin casual-lek känns det som en korkad investering Kollat lite på youtube, men det finns några frågetecken kvar
Citera
2013-11-22, 16:10
Medlem
cjvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Har någon testat att skriva ut egna kort? Föredrar klart att köpa äkta kort, men när man vill ha fyra stycken Underground Sea, Mishra's Factory eller Workshop till sin casual-lek känns det som en korkad investering Kollat lite på youtube, men det finns några frågetecken kvar

Alltså, ska du proxa så räcker det ju med att du skriver ut en bild på dom korten du vill proxa i rätt storlek. klipp ut och lägg pappret över random basicland i en plastficka.

svenskamagic.com har en bra proxyfunktion i leklådan för övrigt. =D
Citera
2013-11-22, 18:14
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Alltså, ska du proxa så räcker det ju med att du skriver ut en bild på dom korten du vill proxa i rätt storlek. klipp ut och lägg pappret över random basicland i en plastficka.

svenskamagic.com har en bra proxyfunktion i leklådan för övrigt. =D

Okej! På youtube var det en kille som använde transparant film, men det var för fula foils. Jag hade faktiskt tänkt använda SvM proxy, men man verkar inte få så mycket marginal att klippa. Märkte även att kanterna kanske blir kantiga istället för runda, och även en aning smala
Citera
2013-11-22, 18:16
Medlem
cjvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Okej! På youtube var det en kille som använde transparant film, men det var för fula foils. Jag hade faktiskt tänkt använda SvM proxy, men man verkar inte få så mycket marginal att klippa. Märkte även att kanterna kanske blir kantiga istället för runda, och även en aning smala

ja, asså, vill du göra riktigt snygga proxys så räcker ju inte mitt tips. Vill du bara göra proxys som är tillräckligt för att spela med så funkar det däremot. =D
Citera
2013-12-06, 11:59
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
ja, asså, vill du göra riktigt snygga proxys så räcker ju inte mitt tips. Vill du bara göra proxys som är tillräckligt för att spela med så funkar det däremot. =D

Jag får testa mig fram, tanken är ju som sagt bara att främst ha FoW & Underground Sea i mina lekar, spelar bara på köksbordet ändå

Och bara för att vara 100% säker, combat damage är all skada varelser gör, och inte t ex bara mot blockerande varelser (utan även mot spelare)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in