2007-08-03, 19:49
Medlem
-HunteR-s avatar
Tjenare. Jag har just installerat om min grannes dator. Men denne har slarvat bort alla sina drivrutiner () till diverse komponenter.
När jag öppnar enhetshanteraren så står det bara "???" där ljudkortets namn skulle ha varit. Så nu till ämnet, jag vet inte vad för software jag ska söka efter till min stackars granne

Kommer ihåg för längesedan att jag hade ett program som kollade upp vilket ljudkort man hade, och sedan kunde söka efter drivisar åt en. Mycket smidigt. Lite distinkt för just detta programmet (om det kommer hjälpa till att ringa en klocka hos någon) så är det Hobbe (från "Kalle&Hobbe") som är "loading screen" när man startade programmet.

Annars är jag mycket öppen för nya tips om andra sätt att se vilken hårdvara han har.

Må väl. Mvh Henken
Citera
2007-08-03, 21:07
Medlem
antagonistens avatar
Du kan se vilken hårdvara som finns i datorn med hjälp av t.ex. Lavalys Everest eller SiSoft Sandra.
Citera
2007-08-04, 15:04
Medlem
DeGes avatar
http://www.hwinfo.com/ brukar jag använda med gott resultat
Citera
2007-08-05, 23:09
Medlem
DennisOlofs avatar
Hårdvaran står i manualen till moderkortet, resten kan man kolla genom att öppna lådan om man är osäker. En del syns när man bootar datorn, enheter som talar om vad dom är för något osv.

T.ex. grafikkortet ska synas innan moderkortet börjar räkna minne.

Bara ta ner drivers från respektive tillverkare osv.
Citera
2007-08-06, 10:24
Medlem
Ralph_Wiggums avatar
start -> kör -> (alternativt tryck winknapp + R ) skriv dxdiag och tryck enter så får du upp den mesta av informationen av installerad hårdvara, ljud bör vara på någon av flikarna.
Citera
2007-08-06, 10:35
Medlem
Nu var det ju så att han kortet inte är installerad, bör sannolikt ej dyka upp i dxdiag.

Men, kolla upp vilket moderkort killen har, med everest eller liknande program. Då bör du kunna hitta vilket chipset ljudkortet har. Mest sannolikt är ett Realtek AC97 btw.

Om inte har ett integrerat ljudkort får du öppna burken och ta en titt på ljudkortet i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in