2011-08-09, 18:05
Medlem
Ken Drydens avatar
Bumpar denna tråd eftersom det var ett inslag på P1 idag (9/8 2011) om den hemligstämplade listan på svenska STASI-informatörer.

Återigen säger höga vederbörande att svenska samarbetsmän med Östtyskland under Kalla kriget inte kan offentliggöras p.g.a. "integritetsskäl".

Sverige är nog det enda landet i det demokratiska väst som inte låter dessa landsförrädare (ja, det är just vad de är) få schavottera i offentlighetens ljus.

Det är därför som jag vill upplysa alla intresserade på FB om att jag i ett visst sammanhang av en viss person fick höra ett antal namn som skulle finnas på denna lista.

Personerna var tydligen viktiga personer inom Socialdemokraterna på sin tid enligt min "uppgiftslämnare".

Antingen beroende på att jag är för obildad/ung eller för att samarbetsmännen inte var tillräckligt högt uppsatta, så kände jag inte till vilka de var - och har dessutom glömt deras namn...

...med ETT undantag!

Pierre Schorri!

Pierre Schorri var den viktigaste enskilda inflytelseagenten/samarbetsmannen/spionen som Sveriges fiender hade i vårt land under 70- och 80-talen.

Via honom och hans intima vänskap med Olof Palme hade STASI en direkt kanal in i den svenska beslutsprocessens hjärta i händelse av krig.

Inte bra alls.

Mannen är ett svin och borde få sona sitt brott. Och Sverige borde få veta vad han har gjort.

OBS! detta är inget trolleri från min sida.
Citera
2011-08-09, 18:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Mycket intressant reportage!
http://sverigesradio.se/api/radio/ra...a&metafile=asx

Jag tycker också att det är frapperande att man har så stor omsorg om Stasi-agenterna. Åtminstone borde man kunna offentliggöra de som vid tiden haft befattningar inom politik, media och i viktiga myndigheter. Birgitta Almgren är säkert fullt kapabel att göra ett sådant urval, utan att det drabbar bibliotekarie i Snytthyttehult eller en ledamot av kulturnämnden i Bräcke.
Citera
2011-08-09, 19:08
Medlem
tryffs avatar
Anledningen till att sverige inte publicerar namnen heter olof palme och beror inte på att det var människor även från högerpartier som samarbetade.

Sverigebilden skulle helt enkelt inte klara av att sveriges statsminister var ddr-spion...därför skyddar även moderaterna palmes namn.
Citera
2011-08-09, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Bumpar denna tråd eftersom det var ett inslag på P1 idag (9/8 2011) om den hemligstämplade listan på svenska STASI-informatörer.

Återigen säger höga vederbörande att svenska samarbetsmän med Östtyskland under Kalla kriget inte kan offentliggöras p.g.a. "integritetsskäl".

Sverige är nog det enda landet i det demokratiska väst som inte låter dessa landsförrädare (ja, det är just vad de är) få schavottera i offentlighetens ljus.

Det är därför som jag vill upplysa alla intresserade på FB om att jag i ett visst sammanhang av en viss person fick höra ett antal namn som skulle finnas på denna lista.

Personerna var tydligen viktiga personer inom Socialdemokraterna på sin tid enligt min "uppgiftslämnare".

Antingen beroende på att jag är för obildad/ung eller för att samarbetsmännen inte var tillräckligt högt uppsatta, så kände jag inte till vilka de var - och har dessutom glömt deras namn...

...med ETT undantag!

Pierre Schorri!

Pierre Schorri var den viktigaste enskilda inflytelseagenten/samarbetsmannen/spionen som Sveriges fiender hade i vårt land under 70- och 80-talen.

Via honom och hans intima vänskap med Olof Palme hade STASI en direkt kanal in i den svenska beslutsprocessens hjärta i händelse av krig.

Inte bra alls.

Mannen är ett svin och borde få sona sitt brott. Och Sverige borde få veta vad han har gjort.

OBS! detta är inget trolleri från min sida.

Fullt logiskt att han finns med på listan, men även Palme är säkert med.
Citera
2011-08-09, 20:58
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
100 spänn på att Lars Ohly står på listan?

/Per

Jag sätter 200 på Jan Guillou

Gammal artikel, vet ej om den varit uppe.
Natalia är fin men det märks att hon är en riktig vänster slyna som uppenbarligen inser att listorna kommer att skada den redan vingklippta vänstern...

Citat:
Varför är högermän så besatta av kalla kriget? De senaste veckorna har röster höjts för att vi ska damma av Stasilistan, ett mytomspunnet register över ett 50-tal svenskar som kan ha vänstrat med den östtyska säkerhetstjänsten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle12236234.ab

Nu vill jag också se listan....
Citera
2011-08-09, 21:07
Medlem
Fjodorovs avatar
Sätter allt jag äger på att David Schwarz är med på listan.
Citera
2011-08-09, 21:48
Medlem
ganglere2s avatar
Hur stor är sannolikheten att listan släpps?
Citera
2011-08-09, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hur stor är sannolikheten att listan släpps?

Noll.
Citera
2011-08-09, 22:25
Medlem
St.Mosess avatar
På listan måste det finnas mycket högt uppsatta personer och även personer som är yrkesaktiva idag annars hade de utan problem släppt listan. Att det främst skulle röra sig om personer inom S, V och media är kanske inte så konstigt men det som är konstigt är att inte borgligheten vill få ut listan till allmänheten. Om ex Schorri eller Palme varit med på listan så skulle det kunna torpedera S för en ganska lång tid.

Det måste skett någon form av kohandel för att listan inte ska bli offentlig och frågan är bara vad borgarna fick i utbyte.

Hur som haver är det en skam att inte listan blir offentlig och det är även mycket märkligt att inga åtal för landsföräderi har väckts.
Citera
2011-08-09, 22:42
Medlem
Caravelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
100 spänn på att Lars Ohly står på listan?

/Per

Inte så konstigt att han ska avgå då? Börjar bränna under fötterna på den gamle kommunisten.
Citera
2011-08-09, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av St.Moses
På listan måste det finnas mycket högt uppsatta personer och även personer som är yrkesaktiva idag annars hade de utan problem släppt listan. Att det främst skulle röra sig om personer inom S, V och media är kanske inte så konstigt men det som är konstigt är att inte borgligheten vill få ut listan till allmänheten. Om ex Schorri eller Palme varit med på listan så skulle det kunna torpedera S för en ganska lång tid.

Det måste skett någon form av kohandel för att listan inte ska bli offentlig och frågan är bara vad borgarna fick i utbyte.

Hur som haver är det en skam att inte listan blir offentlig och det är även mycket märkligt att inga åtal för landsföräderi har väckts.
En försäkran att Palmes mördare ej grips kanske? Vad eventuella STASI-spioner givit DDR är som Birgitta Almgren säger mest politiska analyser osv, STASI ville ha unga personer som var påväg in i akademien, politiken och massmedia, lättleda personer som trodde på kommunism som politisk ideologi. Antalet personer som hade viktiga positioner under DDR-tiden och finns i materialet är troligen mindre än 4-5 stycken, lägg sedan på några kända journalister kanske ca 4-5 stycken, ett antal mindre kända journalister av samma snitt som den redan avslöjade spionen "Köenig", ca 10 stycken ungefär, ett antal akademiker ungefär 20 stycken plus ca 5-6 stycken riksdagsledamöter för SAP som i smyg arbetade för STASI samt kanske 4-5 stycken vanliga tjänstemän inom statsförvaltningen. Listan är inte mer spännade än så tror jag. Att peka ut en person som Pierre Schori utan bevis är inte speciellt begåvat, källa tack.
Citera
2011-08-09, 23:32
Medlem
St.Mosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overclass
En försäkran att Palmes mördare ej grips kanske? Vad eventuella STASI-spioner givit DDR är som Birgitta Almgren säger mest politiska analyser osv, STASI ville ha unga personer som var påväg in i akademien, politiken och massmedia, lättleda personer som trodde på kommunism som politisk ideologi. Antalet personer som hade viktiga positioner under DDR-tiden och finns i materialet är troligen mindre än 4-5 stycken, lägg sedan på några kända journalister kanske ca 4-5 stycken, ett antal mindre kända journalister av samma snitt som den redan avslöjade spionen "Köenig", ca 10 stycken ungefär, ett antal akademiker ungefär 20 stycken plus ca 5-6 stycken riksdagsledamöter för SAP som i smyg arbetade för STASI samt kanske 4-5 stycken vanliga tjänstemän inom statsförvaltningen. Listan är inte mer spännade än så tror jag. Att peka ut en person som Pierre Schori utan bevis är inte speciellt begåvat, källa tack.

Nu hävdade jag inte att Schori eller Palme var agenter utan tog det som fiktivt exempel därav förkortningen "ex" för att driva ett resonemang.

Mycket möjligt att det är som du säger endast nollor med på listan, men då ser jag inte problemet att hänga ut dem. Lars Werner brukade väl bada bastu på DDR´s ambasad? Birgitta Dahl som var talman var väl och besökte Pol Pot? Listan med vurmare för kommunismen kan göras lång så det är därför inte omöjligt att det fastnar några högdjur i STASI-arkivet.

Artikel på ämnet om någon vill läsa.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/...-stasi-agenter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in