• 1
  • 2
2007-08-03, 11:20
Bannlyst
Citat:
trax efter klockan nio slog fyra beväpnade rånare till mot en bank i Sävsjö i Småland.
Vi hörde glas som krossades. När vi tittade ut såg vi en beväpnad man i rånarluva som stod vid en bil, säger ögonvittnet Maria.
enom sitt fönster kunde hon se hur den maskerade mannen motade bort trafiken på gatan. Hon hörde även flera skott och en explosion.
Rånarna försvann i en stulen Volvo V40 och polisen har spärrat av flera vägar runt staden
ag vet att de dels har varit beväpnade med någon form av tillhygge som de slagit sig genom skyltfönstret med. De har även varit beväpnade med skjutvapen, om det var pistoler eller automatvapen vet jag inte.

http://www.aftonbladet.se/jonkoping/article566547.ab

Var inte länge sen det hände ett bankrån mot östgöta enskilda bank i kisa cirka 10 mil bort.
det är ju inte direkt vanligt att det häner bankrån i dessa trakter ofta.

tror ni det kan ha något samband?

Själv jobbar jag i en liten "stad" nära sävsjö och vet att det är grymt simpelt att utföra ett bankrån och komma undan.

Dom har nästan inga resurser alls vad gäller polis.
Citera
2007-08-03, 11:34
Medlem
LastCaresss avatar
Är bosatt centralt i Sävsjö och visst, det är som att sno kakor från ett barn. Låg och sov vid tiden för rånet så har inget matnyttigt att komma med, tyvärr
Citera
2007-08-03, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Är bosatt centralt i Sävsjö och visst, det är som att sno kakor från ett barn. Låg och sov vid tiden för rånet så har inget matnyttigt att komma med, tyvärr

Okej.
Du känner säkert till vimmerby.
Där kan jag säga dig har jobbat där i över ett halvår ( har dock slutat ) men där har du ICA supermarket som omsätter 3 miljoner + varje månad.

Ja det är sant det bor inte mer än 10 000 invånare i vimmerby och precis alla handlar där finns ingent annat ställe att handla på .

jag skulle lätt kunna gå in bam bam tre skott i luften alla lägger sig ner pistolhotar nån hög uppsatt att öppna valvet sen åker man polisen skulle säkert anlända efter minst 30 min då är jag i linköing eller i sävsjö. och byter flyktbil.

nu säger jag inte att jag ska göra det utan förklarar bara hur lätt det skulle kunna vara.

så inte så konstigt att dom börjar slå till på dom mindre ställen där kontanter verkligen finns lösa.

inte som i tex sthlm där dom har max 50 000 i kassorna och resten i cashboxar.
Citera
2007-08-03, 12:03
Bannlyst
Uppdatering:

En bild har lyckats fånga en av rånarna samt den silvriga volvo s40
ser ut som han har en ak47.a

http://img.aftonbladet.se/nyheter/0708/03/ran3.jpg

Citat:
Polisen har fortfarande inga spår efter bankrånarna som försvann i en silvergår Volvo Combi. Det är inte känt om rånarna fick med sig några pengar
Rånarna ska enligt uppgifter till säkerhetschefen ha uttalat några få ord på svenska inne på banken. Larmet kom in till polisen klockan 09.13. När rånarna slog till hade banken inte öppnat än, men flera anställda fanns på plats och blev vittnen till rånet. Polisen jagar nu rånarna som försvann i en silvergrå Volvo combi. Det är ännu okänt om rånarna fick med sig några pengar.

http://jonkoping.expressen.se/Nyhete...-efter-ranarna

Citat:
Enligt uppgift till polisen ska det ha avlossats flera skott i banken. Ambulans har skickats till platsen för att ta hand om chockskadade personer.anken hade ännu inte öppnat när rånarna slog till. Polisen jagar dem i en stulen Volvo V40 och flera vägar i Sävsjö har spärrats av i jakten på rånarna. Enligt uppgift till Jonkoping.expressen.se är bilen som rånarna färdas i registrerad i Stockholm.
- Två män tog sig in i banken genom att krossa ett av bankens skyltfönster och männen var beväpnade. Strax därefter kom ytterligare en rånare in. Samtliga försvann sedan i en bil, säger bankens säkerhetschef Per-Anders Lindström till Jonkoping.expressen.se.

http://jonkoping.expressen.se/Nyhete...dbank-i-savsjo
Citera
2007-08-03, 12:17
Medlem
Man kan undra hur mycket pengar man får för en sån bild , den ser lite för bra ut för att va en övervakningskamera så jag antar att det är nån person som tagit den.
Citera
2007-08-03, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Undulaten
Man kan undra hur mycket pengar man får för en sån bild , den ser lite för bra ut för att va en övervakningskamera så jag antar att det är nån person som tagit den.

ja det stog ju läsarbild.
tror inte svenska tidningar betalar ut särskilt mkt
Citera
2007-08-03, 12:54
Medlem
nej dom kör typ månadens bästa läsarbild får en slant..
Citera
2007-08-03, 13:42
Medlem
Citat:
Rånarna ska enligt uppgifter till säkerhetschefen ha uttalat några få ord på svenska inne på banken.
Nej men oj då!
Ingen som har hittat några uppgifter om hur mycket pengar de fick med sig?
Citera
2007-08-03, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JkpgLarsBanan
nej dom kör typ månadens bästa läsarbild får en slant..
nejdå dom betalar även per bild beroende på hur mycket som skrivits om artikeln.
denna bild kommer vara viktig för polisen och tidningen samt att den är bra och det är under EXTRA så han lär nå få 2-3 000 kr bäst att han inte utger sitt namn i tidningen ( fotografen då ) då rånar odm väl han
Citera
2007-08-03, 15:36
Medlem
LastCaresss avatar
Haha, gick igenom stan på väg till jobbet...tiodubbelt mer folk ute nu än vad det brukar vara . Snubben som tog bilden på rånaren upptäcktes av densamme och fick en kula efter sig, en kula som borrade in sig i Pressbyråns vägg.

En teori om varför rånarna valde just den här dagen är ju att det är festival i stan (med The Ark, Sahara Hotnights m.fl) och då brukar väl banken fylla på lagret med cash rejält för att möta efterfrågan, eller? Satt och funderade på jobbet.
Citera
2007-08-03, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Haha, gick igenom stan på väg till jobbet...tiodubbelt mer folk ute nu än vad det brukar vara . Snubben som tog bilden på rånaren upptäcktes av densamme och fick en kula efter sig, en kula som borrade in sig i Pressbyråns vägg.

En teori om varför rånarna valde just den här dagen är ju att det är festival i stan (med The Ark, Sahara Hotnights m.fl) och då brukar väl banken fylla på lagret med cash rejält för att möta efterfrågan, eller? Satt och funderade på jobbet.

Haha...

Ja det har du nog rätt när det gäller din teori
Citera
2007-08-03, 22:04
Medlem
också en sävsjöbo här.hörde detta när det hände på polisradion,tag ett bra tag för poliserna att komma till plats efter larmet kommit till känna..dom fick tag i en helikopter vid samband med rånet men den fick vända pga dåligt väder(regnade knappt) men nu för ca 2tim sedan så cirklar helikoptern över sävsjö och håller fortfarande på(hör den själv nu) lite sent kanske...........
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in