2014-09-02, 10:40
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Mina tre favoriter är

Lily of the Valley
Stone Cold Crazy
Tenement Funster

Favoriterna här är

Killer Queen
Stone Cold Crazy
Bring Back That Leroy Brown

Perfekt pop/rock, tidigt heavy metal och den pretentiösa musikens motsats. Jag har ingen aning om vad Bring Back.. är för musikstil, men den är uppskattat när man vill svänga upp humöret!
Citera
2014-09-02, 15:47
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Favoriterna här är

Killer Queen
Stone Cold Crazy
Bring Back That Leroy Brown

Perfekt pop/rock, tidigt heavy metal och den pretentiösa musikens motsats. Jag har ingen aning om vad Bring Back.. är för musikstil, men den är uppskattat när man vill svänga upp humöret!

Det har du fullständigt rätt i. När det gäller Bring Back That Leroy Brown. Inget musikaliskt mästerverk direkt, men den får en på gott humör. Har aldrig riktigt fastnat för Killer Queen. En bra låt utan tvekan, men långt ifrån någon favoritlåt med Queen. Gitarrsolot är dock "ganska" speciellt, och Brian May bevisar ju att han är en expert på att båda spela ruffigt och atmosfäriskt som han gör i en del andra gitarrpassager på andra skivor, t.e.x. These Are The Days Of Our Lives.
Citera
2014-09-08, 18:02
Medlem
Väldigt roligt med dessa listor må jag säga!

Ställer ni upp på en, Queens topp 10 från 80-talet?

Jag rankar 10 favoriter vars inbördes placering inte är så noga.

1 Save me
2 "The miracale
3 Under pressure
4 Princess of the Universe
5 Radio Gaga
6 Its a hard life
7 Who wants to live forever
8 Hammer to fall
9 Was it all worth it
10 I Want it all
Citera
2014-09-08, 23:02
Medlem
Geomeisters avatar
Likt detta blev min lista över bandets 80-tal:

10. One Vision
9. Crazy Little Thing Called Love
8. Don't Try Suicide
7. Is This the World We Created...?
6. Breakthru
5. I Want It All
4. Princes of the Universe
3. Under Pressure (feat. David Bowie)
2. Save Me
1. Who Wants to Live Forever
Citera
2014-09-12, 23:49
Medlem
Och istället för att bara prata om det gamla. Nån som köpt nya Live at the rainbow dvdn o vill berätta om sina intryck?

det har släppt många konsert-dvder med Queen, till och med ibland två stycken från samma turnér. Men nu för första gången en från 70-tals-spelningarna.
Jag har lite svårt för freddie Merury anno 74, det långa håret, balett-uiformen. Föredrar den senare lite mera maskulina versionen. Men ser mkt fram emot att snart kolla detta ändå. Många låtar som inte återfinns på senare framträdanden.
Citera
2014-09-13, 16:22
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Och istället för att bara prata om det gamla. Nån som köpt nya Live at the rainbow dvdn o vill berätta om sina intryck?

det har släppt många konsert-dvder med Queen, till och med ibland två stycken från samma turnér. Men nu för första gången en från 70-tals-spelningarna.
Jag har lite svårt för freddie Merury anno 74, det långa håret, balett-uiformen. Föredrar den senare lite mera maskulina versionen. Men ser mkt fram emot att snart kolla detta ändå. Många låtar som inte återfinns på senare framträdanden.

Ser ut som en helt underbar setlist! Många andra Queen DVD:er/live-skivor är i princip samma setlist. Kul att se och höra något annorlunda. Har även jag lite svårare för Freddie i beskriven utstyrsel, men förhoppningsvis får man höra mer av honom på piano. Något som fick lida under senare års scenframträdanden!
Citera
2014-09-15, 03:44
Medlem
statoil^s avatar
Citat:

Det finns ju att lyssna på Spotify!!!
Det är helt underbart ljud och fantastiska konserter.
Herregud, det var ett helt annat band på den tiden.
Före Bohemian Rhapsody var Queen verkligen - både på album och live - ett av de hårdaste banden som då fanns.
Det är Live at the Rainbow '74 ett starkt bevis för.
De rockade riktigt hårt.
Det hörs fortfarande att det är Queen, så klart, men det pompösa ÄR inte där.
Kan för övrigt nämna att jag tycker om nästan allt med Queen - men den tidiga delen av deras karriär är den jag gillar mest. De tre första albumen är bäst - men A night at the opera och A day at the races är mästerverk på helt andra sätt förstås och mer banbrytande.

Father To Son - så jäkla bra - fann ett klipp med HD-ljudet från utgåvan - tveksam om det är dvd-kvaliten. Tror det är påklistrat på gammalt klipp...
http://www.dailymotion.com/video/x25ne05_queen-father-to-son-live-at-the-rainbow-1974-hd-2014_music

Rekommenderar http://open.spotify.com/album/39YPL3W4Ug5ZFfpiulv2C7
Det är en deluxe-variant - alltså två konserter.
En från mars på Rainbow och sedan huvudkonserten i november.
Senast redigerad av statoil^ 2014-09-15 kl. 03:55.
Citera
2014-09-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Det finns ju att lyssna på Spotify!!!
Det är helt underbart ljud och fantastiska konserter.
Herregud, det var ett helt annat band på den tiden.
Före Bohemian Rhapsody var Queen verkligen - både på album och live - ett av de hårdaste banden som då fanns.
Det är Live at the Rainbow '74 ett starkt bevis för.
De rockade riktigt hårt.
Det hörs fortfarande att det är Queen, så klart, men det pompösa ÄR inte där.
Kan för övrigt nämna att jag tycker om nästan allt med Queen - men den tidiga delen av deras karriär är den jag gillar mest. De tre första albumen är bäst - men A night at the opera och A day at the races är mästerverk på helt andra sätt förstås och mer banbrytande.

Father To Son - så jäkla bra - fann ett klipp med HD-ljudet från utgåvan - tveksam om det är dvd-kvaliten. Tror det är påklistrat på gammalt klipp...
http://www.dailymotion.com/video/x25ne05_queen-father-to-son-live-at-the-rainbow-1974-hd-2014_music

Rekommenderar http://open.spotify.com/album/39YPL3W4Ug5ZFfpiulv2C7
Det är en deluxe-variant - alltså två konserter.
En från mars på Rainbow och sedan huvudkonserten i november.

Jag vill helst avsnuta konserten första gången på Blue ray med ljud o bild samtidigt Jag har dock sett ett klipp från Killer Queen och det både lät och såg fantastiskt ut. Väldigt imponerad över hur man lyckas polera dessa gamla inspelningar både ljud och bildmässigt. Vet du om det finns nån mer konsert från Queens 70-tal som skulle kunna släppas? Live killers-eran var ju inte heller så dum
Citera
2014-09-15, 23:08
Medlem
Geomeisters avatar
En nästan två timmars dokumentär om Brian May. Inget officiellt, men rätt snyggt klippt ifrån hur många andra klipp som helst. Tror de flesta har något att lära sig ifrån denna video: https://www.youtube.com/watch?v=1Ir0oc6VAHY
Citera
2014-09-18, 21:34
Medlem
Är det nån som vet hur mycket man har fuskat med ljuden i dom Queen-konserter som getts ut på dvd?

Jag tänker exempelvis på Rock montreal konserten som getts ut på både VHS och dvd med långa mellanrum. När dom framför Love of my life så förväntar sig bandet lite allsång, men det är helt knäpptyst, till och med till den grad att Freddie nästan lite irriterat säger, You dont know it?

https://www.youtube.com/watch?v=5JUhGKPJb5c

Tittar man istället på dettea klipp, samma låt, samma konsert så är det helt annorlunda. En passa publik-ljud och allsång är tilllagt och det gäller hela konserten.

https://www.youtube.com/watch?v=hD9GqA-5Sns

Jag tycker det är falsk marknadsföring. En live-inspelning tycker jag ska vara en live-inspelning. Ibland tvingas man polera lite ljud, men detta är ju direkt vilseledande. Det gör ju att man tänker lite hur pass realistiska andra Queen-live utgivelser är.
Citera
2014-09-19, 15:13
Medlem
Låtlista och press-realesen för nya Queen-skivan Queen forever släpptes idag-

http://www.queenonline.com/en/news-archive/press-release-queen-forever/

CD 1

Let Me In Your Heart Again

Love Kills – The Ballad

There Must Be More To Life Than This (William Orbit Mix)

Play The Game

Dear Friends

You’re My Best Friend

Love Of My Life

Drowse

You Take My Breath Away

Spread Your Wings

Long Away

Lily Of The Valley

Don’t Try So Hard

Bijou

These Are The Days Of Our Lives

Nevermore

Las Palabras De Amor

Who Wants To Live Forever

CD2

I Was Born To Love You

Somebody To Love

Crazy Little Thing Called Love

Friends Will Be Friends

Jealousy

One Year of Love

A Winters Tale

‘39

Mother Love

It’s A Hard Life

Save Me

Made in Heaven

Too Much Love Will Kill You

Sail Away Sweet Sister

The Miracle

Is This The World We Created

In The Lap Of The Gods…Revisited

Forever

Det talades om en ny skiva med outgivna Queen-låtar. Med tanke på hur produktiva det var så kändes ju den tanken ganska så realistiskt. Slutprodukten är yttligare en onödig samling med gammal skåpmat och 3 såkallade nya låtar. Av dessa så är två låtar som hörts tidigare och det som återstår är alltså EN OUTGIVEN LÅT.

Varför Varför väljer man att tjata ut varumärket Queen med sånt här och vilka ska köpa det? Dom riktiga fansen har redan hört alla låtar, utom en, tagen från the works-inspelningen. Om man som icke frälst av bandet vill komma in i det så gör man ju sig bättre att köpa dom vanliga greatest hits-plattorna. För några år sedan släpptes absolute greatest. Hade man låtit bli det släppet idag så hade det kunnat kännas lite mer motiverat att släppa det som en vanlig Greatest hits och inckudera de tre lite mer okända låtarna och vända sig till den stora publiken. Nu har man iställlet en utgivning som är helt obegriplig. Det enda fina jag kan se i detta är ett riktigt snyggt omslag
Citera
2014-09-19, 15:17
Medlem
KJuices avatar
Citat:
Låtlista och press-realesen för nya Queen-skivan Queen forever släpptes idag-

http://www.queenonline.com/en/news-archive/press-release-queen-forever/
Omslaget ser ut some Love - Forever Changes omslag. Albumet heter till och med Forever.

http://therecordexchange.com/wp-content/uploads/love-bf.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in