2011-09-05, 18:54
Medlem
Oakenshields avatar
Väl talat. Förlåt, skrivet.
Citera
2011-09-05, 19:08
Medlem
maper74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandts
Queens mest underskattade skiva är och förblir Queen II. Hoppas att fler människor upptäcker hur bra den skivan är. En massa bra låtar allt från hetsiga Ogre Battle till ballader som Nevermore och den stora föregångaren till Bohemian Rhapsody,The March of The Black Queen!

Personliga favoritlåtar är förutom The March of The Black Queen den underbara Some Day One Day med ett utsökt gitarrspel av Brian May. Funny How Love Is är en störtskön låt som passar in utmärkt efter det stora episka nummret på skivan TMOTBQ.

Har också alltid undrat varför Queen II inte nämns så ofta när man diskuterar bandets finaste stunder, jag menar hela "Black Side" är rent jävla genial rätt igenom.
Citera
2011-09-05, 20:12
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Skön stämning också i publiken. Det måste väl vara den sk. "Crazy tour"? Vad jag förstår anses den vara en av Queens bästa turnéer. Man spelade på lite mindre ställen, inga arenor alltså...
Ja, troligen deras bästa turné. Lyssna också på Bohemian, underbar frasering i "now i've gone and thrown it all away", samt "carry on" och även en av de få gångerna han sjöng de höga C:t i "die".
Citera
2011-09-06, 01:27
Medlem
Geomeisters avatar
Queen har många hits som man inte måste vara en musikguru för att ha hört: We Are The Champions, We Will Rock You, Another One Bites The Dust, Don't Stop Me Now, Killer Queen, Bohemian Rhapsody, The Show Must Go On, Crazy Little Thing Called Love och Who Wants to Live Forever. Men inget från Queen I eller Queen II... Det är tråkigt.. för lyssnarna. Inte för att allt på Queen I och II skulle gå hem hos alla som sjungit med till We Are The Champions på en fotbollsmatch MEN man missar en stor del av Queen om man aldrig lyssnar på I och II.

Queen II känns som en utveckling av Queen I och jag kan bara drömma om hur Queen III hade låtit dvs. en utveckling av Queen II. Hade kunnat bli hur bra som helst. Nu gillar jag även den avskalade "Sheer Heart Attack" mycket, men drömma skadar inte
Citera
2011-09-07, 19:49
Medlem
BleAivanos avatar
håller med dig Geomeister.

Just nu så är Live Killers versionerna av Brighton Rock och Spread Your Wings
favoriterna.

Kan även tipsa om att hela konserten på Wembley nu finns på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=vPUqQrMEs2Y
Citera
2011-09-21, 16:04
Medlem
Karmans avatar
Roger Taylor lanserar ett officiellt hyllningsband/turné-koncept kallat "The Queen Extravaganza". Man söker just nu efter unga artister i främst USA (som jag fattar det) till detta projekt.

Ganska smart och rolig idé. Eller vad tycker ni?

Här är hemsidan:

http://www.queenextravaganza.com/

Är någon sugen på att lägga in en egen "audition"?
Citera
2011-10-28, 15:33
Medlem
Geomeisters avatar
I tråden "mest överskattade band" (eller vad den heter) nämnde någon Queen med en motivering i stil med "Dom har gjort några okej låtar, men jag skulle aldrig köpa ett album och med tanke på hur många som har Queen som ett favoritband måste jag säga att de är överskattade". Jag svarar på det här. Då jag finner det meningslöst att hålla debatter i en sådan tråd där folk namndroppar band med en oftast svag motivering och att debatten sedan fortsätter på dagisnivå. Den här personen kanske skulle bete sig bättre dock.

Jag håller Queen som ett favoritband och av tre anledningar anser jag inte att dom är överskattade.

1. Live höll dom med stor sanolikhet hög klass hela vägen.. med andra artister som Ozzy Osbourne, Bob Dylan, Aerosmith etc. har man hört om katastrof konserter, men aldrig med Queen.

2. Jag baserar inte dom som ett favoritband på enstaka låtar.. exempelvis "The Miracle", "Bicycle Race" och "Another One Bites The Dust". Jag gillar även dom låtarna, men det materialet som gör att Queen är mer än valfritt pop/rock band är materialet från 1973 - 1977. Det är då de visar på mest kraft, energi, kreaktivitet och spräcker flertalet barriärer (precis som flertalet av de andra stora rockbanden i dess tid).

3. De är ett unikt band med ett unikt sound. Oavsett om de kör med influenser av gospel, heavy metal, pop eller disko så hör man att det är dom.

Ska man kalla stora band med mycket material som Queen (Bruce Springsteen, Black Sabbath, The Beatles, R.E.M., Iron Maiden, Neil Young etc.) överskattade ska man bannemig ha lite kött på benen. Att man inte gillar de få enstaka låtar man hört säger ingenting. Att band lever kvar i decennier, säljer ut stora stadium världen över och konstant slänger ut album.. bygger på väsentligt mer än 1-2 låtar.
Citera
2011-12-11, 16:48
Medlem
Jag har alltid grubblat fram och tillbaka vilken som är den bästa skivan med Queen. Så nu har jag gjort slag i saken och gått igenom Queen's 70-tals katalog med poäng noggrant utsatta för varenda låt som betygsätts i helhet. 2 hela kvällar tog det men det var det värt! Låtarna kan va dåliga men ha småsaker i som man fastnar för. Från första "Queen" till sista "Jazz" ligger albumen i kronologisk ordning enligt betyg som innebär: Först = bäst, Sist = sämst!

1. A Night At The Opera (1975) Bäst låtar: Bohemian Rhapsody, The Prophet's Song

Plattan har 2 exceptionella nummer varav den ena givetvis är bandets bästa låt, medan resten av materialet ligger på en jämn nivå. Ingen av låtarna faller igenom i bottnar utan håller bra rakt igenom. Detta kombinerat med Bohemian Rhapsody gör A Night At The Opera till bandets bästa skiva.

2. Sheer Heart Attack (1974) Bäst låtar: Brighton Rock, Stone Cold Crazy

Föregångaren till skivan ovan är snäppet sämre men dom bra låtarna håller riktigt hög klass. Tyvärr håller den inte riktigt måttet med meningslösa låtar som She Makes Me och Dear Friends. Det förstör lite.

3. Queen (1973) Bäst låtar: Keep Yourself Alive, Liar

Queen's hårdaste och rockigaste platta är ojämn. Låtar som Modern Times Rock 'n' Roll, My Fairy King, The Night Comes Down och Jesus kunde ha varit bättre. Dock håller den andra halvan hög klass med Keep Yourself Alive i spetsen.

4. Queen II (1974) Bäst låtar: The March Of The Black Queen, Seven Seas Of Rhye

Side White består av två bra låtar i Father To Son och White Queen. Vissa partier i dom är jävligt bra. Sen kommer två låtar till som rent skräp, vilket gör att första sidan faller igenom tyvärr. Sen har vi Mercury's Side Black. Hela sidan är helt fantastisk utom Funny How Love Is som blir ganska tjatig.

5. A Day At The Races (1976) Bäst låtar: Tie Your Mother Down, The Millionaire Waltz

Väldigt ojämn platta. Tie Your Mother Down och The Millionaire Waltz är lysande men även här återfinns skräp. Drowse och Teo Torriatte övertygar ingenting, resten är av medelbra till godkänd kvalité.

6. Jazz (1978) Bäst låtar: Dead On Time, Don't Stop Me Now

Precis som A Day At The Races har denna höga toppar och katastrofala bottnar. Fun It, More Of That Jazz, Leaving Home Ain't Easy, Dreamer's Ball och In Only Seven Days tillhör den dåliga sidan på denna platta. Fun It kunde lika gärna vara plockad från deras 80-tal, rent skräp. Men man kan lugna sig med att veta att på denna platta finns höjdarna Dead On Time, Don't Stop Me Know, If You Can't Beat Them och Fat Bottomed Girls och Let Me Entertain You.

7. News Of The World (1977) Bäst låtar: Spread Your Wings, It's Late

Bedrövlig skiva! Finns några låtar som It's Late, We Are The Champions men det räddar ingenting. Jag vet att jag antagligen kommer bli sågad nu för jag trycker ner denna platta så mycket, men den innehåller enligt mig inget som är mer än knappt godkänt (förutom It's Late). We Will Rock You, Who Needs You, Get Down, Make Love och resten av låtarna är rena sömnpillrena och tillför ingenting.
Citera
2011-12-11, 19:21
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownToHell
J,
7. News Of The World (1977) Bäst låtar: Spread Your Wings, It's Late

Bedrövlig skiva! Finns några låtar som It's Late, We Are The Champions men det räddar ingenting. Jag vet att jag antagligen kommer bli sågad nu för jag trycker ner denna platta så mycket, men den innehåller enligt mig inget som är mer än knappt godkänt (förutom It's Late). We Will Rock You, Who Needs You, Get Down, Make Love och resten av låtarna är rena sömnpillrena och tillför ingenting.

Jag håller delvis med dig om mycket, men känner att News of the World är det jag vill säga något om!

It's Late är ett av Queens mest underskattade verk. Snyggt intro och rockar hårdare än det mesta i bandets katalog.

Sheer Heart Attack är en skön låt (kräver dock många försök), men passar inte alls på skivan. Den enda skiva den eventuellt skulle passa på är skivan med samma namn.

We Are The Champions och We Will Rock You är vad de är... Jag gillar de, men de är överspelade som få andra låtar!

Sleeping On The Sidewalk och Who Needs You känns som en mer oseriös del av Queen. Jag tycker de är charmiga, men känns som "b-sidor" de bara slängde in för att fylla skivan.

Spread Your Wings står sig med bl.a. Killer Queen, You're My Best Friend och Don't Stop Me Now som bandets bästa pop/rock!

All Dead, All Dead och My Melancholy Blues är fina låtar, den senare visar på en glimt av Queen vi aldrig fick se i sin helhet. En Queen skiva med starka Jazz-influenser hade varit fint!

Fight from the Inside känns också malplacerad på skivan, inget jag rekommenderar till folk.

Get Down, Make Love.. är skivans försök till något experimentellt.. The March of the Black Queen, Bohemian Rhapsody och The Millionaire Waltz är tre låtar i en klass för sig. Den här är inte det. Det här kan vara Queens sämsta låt.

Under Sheer Heart Attack - A Night At the Opera - A Day At the Races var Queen i rullning. News of the World känns som att de kommit ur en kreaktiv-bubbla och tänkt "vad gör vi nu?" för att sedan börja med detta album. Med det sagt. Jag gillar merparten av skivan, men alla hopp mellan genrer som fungerande fint på tidigare skivor gör inte det hela vägen här. Medan jag skrivit kom jag på det... bandet bordet väntat liiite och satt ihop halva News of the World med halva Jazz. Då hade det blivit en skiva i stil med de tidigare! Resten av materialet hade funkat fint som b-sidor till någon framtida "The songs you never heard"-grej!
Citera
2011-12-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
bandet bordet väntat liiite och satt ihop halva News of the World med halva Jazz.

Precis!

News Of The Jazz:

Side A:

1. Spread Your Wings
2. Dead On Time
3. Let Me Entertain You
4. We Are The Champions
5. If You Can't Beat Them

Side B:

1. Mustapha
2. It's Late
3. Fat Bottomed Girls
4. Jealousy
5. Don't Stop Me Now

Nåt sånt!
Citera
2011-12-12, 09:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandts
Queens mest underskattade skiva är och förblir Queen II. Hoppas att fler människor upptäcker hur bra den skivan är. En massa bra låtar allt från hetsiga Ogre Battle till ballader som Nevermore och den stora föregångaren till Bohemian Rhapsody,The March of The Black Queen!

Bra skiva, givetvis. Det är ju 70-tals Queen...Det jag kan tycka är lite negativt med 2:an är att körsången går lite till överdrift här. Lite störande faktiskt när jag lyssnar på det idag.
Citera
2011-12-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DownToHell
Precis!

News Of The Jazz:

Side A:

1. Spread Your Wings
2. Dead On Time
3. Let Me Entertain You
4. We Are The Champions