2011-06-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vilket tycker ni är Queens bästa album och varför?
The works tycker jag har många bra låtar tex, radio gaga, hammer to fall och i want to break free.
Citera
2011-06-23, 16:49
Medlem
Haha låtar som I Want To Break Free och Radio Gaga är ju bara så jävla tråkiga. Trumspelet låter som nåt som skulle va gjort på datorn. Nej det ska va det tidiga, sparkar skiten ur det mesta. Då snackar vi musikalitet och konstnärlighet.
Citera
2011-07-09, 21:39
Medlem
j0ck33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Kan rekommendera dokumentären (Days of our lives) om Queen som BBC visade under två kvällar nyligen. Rätt mycket nytt material. Finns bland annat på thebox.

Visas nu ikväll på SVT1 kl. 22.25. Rekommenderar själv också att folk ser den om de gillar Queen det minsta. Finns inte särskilt mycket riktigt nytt videomaterial men det finns några pärlor. Främst lite bilder på när WATC spelades in i slutet av första delen. Dokumentären i sig är nog den bästa i sitt slag också i kombination med de nya klippen och att det är nya intervjuer.

Citat:
Haha låtar som I Want To Break Free och Radio Gaga är ju bara så jävla tråkiga. Trumspelet låter som nåt som skulle va gjort på datorn. Nej det ska va det tidiga, sparkar skiten ur det mesta. Då snackar vi musikalitet och konstnärlighet.

Queen var också ett band som följde trender, det går inte att neka. Synthar var ju väldigt inne på 80-talet och musiken lider lite av detta även om en hel del bra musik gjordes då. Hot Space är ju inget vidare på skiva men det skiner verkligen live http://www.youtube.com/watch?v=XrGhMeqR1lI

Och främst Radio Ga Ga har ett bra mycket bättre trumspel live (http://www.youtube.com/watch?v=phfKQR08TLE)

I annars angående 40-års firandet av bandet finns det faktiskt en hel del bra nytt extramaterial på nyutgåvorna. Mycket av det är väldigt blaha (liveversioner från redan tillgängliga livealbum, poänglösa remixer och singelversioner) men det finns pärlor också.
Citera
2011-07-10, 02:36
Medlem
Geomeisters avatar
Tack för tipset om dokumentären! Den satt perfekt en kväll som denna. Den fick med mycket och skippade mycket hardcore-info (detaljerad information om låtar "Svensson" inte hört). Passar både fans och den med endast det minsta intresset av bandet. Dokumentären finns nu på SVT Play.

Queen följde det som var inne ibland, men "problemet" med Queens 80-tal var inte just det. Utan att de ofta gjorde för simpel musik och att en del känns slarvigt gjorda. Jag menar.. har man skrivit "Bohemian Rhapsody", "Somenbody to Love" och "Killer Queen" .. kan man skriva väsentligt bättre än "Party", "Don't Lose Your Head", "Calling All Girls". Det känns lite som att fokuserade mycket energi på t.ex. Who Wants To Live Forever, It's a Hard Life, The Miracle, Radio Gaga och sedan bara slängde in några extra spår för att få till hela album. Något de inte gjorde under 70-talet (enligt mig). Allt på 70-talet var inte perfekt heller, men de svaga spåren då var åtminstone mer originella och jag kan spekulera om att varje låt gavs mer tid.
Citera
2011-07-12, 13:39
Bannlyst
Finns ingen bättre än Freddie mercury, Good blees hos sole.

QUEEN i mitt hjärta.
Citera
2011-07-12, 13:48
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigurdRinnsnorre
Finns ingen bättre än Freddie mercury, Good blees hos sole.

QUEEN i mitt hjärta.
Haha, va?
Citera
2011-08-09, 13:53
Medlem
Geomeisters avatar
The Game (1980)
Hot Space (1982)
The Works (1984)
A Kind of Magic (1986)
The Miracle (1989)

Queens bästa 80-tals album?

I mitt tycke kan Hot Space försvinna direkt.. det är inte lika dåligt som folk vill få det till. Men man tröttnar snabbt på majoriteten av låtarna, de är repetativa och känns ofta mer som ett discobands första album än den nioende albumet från ett av världens största band. Just att de var inriktade på disco har jag inget emot.. albumet har bara för svaga spår.

This Works gillar jag, men det innhåller, tvärr, bandets (i min åsikt) sämsta låtar... "Tear It Up" och "Machines (Back to Humans)".. de enda två låtarna jag aldrig får för mig att lyssna på. Hade de ersatts mot två bättre låtar hade detta album haft en chans!

A Kind of Magic har starka spår som "Who Wants to Live Forever", "One Vision", "A Kind of Magic" och "Princes of the Universe", men de mesta av övriga skivan är för svagt. Det märks, tycker jag, att de lagt ner allt krut på enstaka låtar och sedan mest "lallat" igenom det övriga. Hade hela skivan hållit samma kvalitet som de nämnda låtarna hade detta kunde vara deras starkaste från 80-talet och starkare än en del på 70-talet.

The Miracle känns mer välarbetad än flera av de andra skivorna... men de starkaste spåren når inte riktigt alltid upp till 80-talets cream de la cream. Det finns även en del fillers som gör att skivan förlorar en del styrka.

Då återstår bara... The Game vilket jag tycker är 80-talets starkaste. De vågade göra nya satsningar och det fungerade. Humorn finns fortfarande mer tydligt kvar än på senare skivor. Det är väldigt poppigt.. men poppigt på rätt sätt. Det innehåller dessutom inga (åtminstone tydliga) fillers. Det är dessutom ett kompakt album som aldrig hinner på tråkigt.

Oavsett vad jag skrivit här gillar jag Queens 80-tal, men anser att de gjorde fel när de bestämde sig för att satsa mer på "simpla" låtar än mer avancerade. Har man skrivit "Bohemian Rhapsody" och fortfarande kan skriva saker som "Who Wants to Live Forever".. varför nöjer man sig med saker som "Party", "Dancer" och "Don't Lose Your Head"?

Håller du med mig?
Citera
2011-09-01, 01:35
Medlem
Chopinowskis avatar
Har börjat lyssna på diverse bootlegs och har alltid hört mycket om deras "legendariska" spelning i Newcastle men hade inte kollat upp den, eftersom att jag redan vet att de var otroligt bra live. Men satan så bra den konserte(rna)n är. Måste ju vara bland de bästa livesånginsatserna fångade på band.

http://www.youtube.com/watch?v=x60Cvg3XdXE
http://www.youtube.com/watch?v=KUxARpuOjrg
Citera
2011-09-05, 11:12
Medlem
Karmans avatar
För er som gillar Queen: kika in på dagens Google (sökbilden)...Glöm inte att spela upp filmen med tillhörande ljud!
Citera
2011-09-05, 11:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopinowski
Har börjat lyssna på diverse bootlegs och har alltid hört mycket om deras "legendariska" spelning i Newcastle men hade inte kollat upp den, eftersom att jag redan vet att de var otroligt bra live. Men satan så bra den konserte(rna)n är. Måste ju vara bland de bästa livesånginsatserna fångade på band.

http://www.youtube.com/watch?v=x60Cvg3XdXE
http://www.youtube.com/watch?v=KUxARpuOjrg

Helt otroligt! Jag prenumererar på Gregsyntbootlegs kanal, men missat denna...Så tack! Freddie är verkligen i toppform och sjunger också lite annorlunda än han brukar, vilket gör det hela mer spännande. Spread your wings är också en av mina absoluta favoriter.

Skön stämning också i publiken. Det måste väl vara den sk. "Crazy tour"? Vad jag förstår anses den vara en av Queens bästa turnéer. Man spelade på lite mindre ställen, inga arenor alltså...
Senast redigerad av Karman 2011-09-05 kl. 11:28.
Citera
2011-09-05, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
För er som gillar Queen: kika in på dagens Google (sökbilden)...Glöm inte att spela upp filmen med tillhörande ljud!
Artikel om det
http://www.sydsvenskan.se/digitalt-och-teknik/article1539106/Google-uppmarksammar-Mercurys-fodelsedag.html
Citera
2011-09-05, 18:15
Medlem
Rembrandtss avatar
Queens mest underskattade skiva är och förblir Queen II. Hoppas att fler människor upptäcker hur bra den skivan är. En massa bra låtar allt från hetsiga Ogre Battle till ballader som Nevermore och den stora föregångaren till Bohemian Rhapsody,The March of The Black Queen!

Personliga favoritlåtar är förutom The March of The Black Queen den underbara Some Day One Day med ett utsökt gitarrspel av Brian May. Funny How Love Is är en störtskön låt som passar in utmärkt efter det stora episka nummret på skivan TMOTBQ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in