Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Skulle tro att det mer är May's sound som bidragit till hans status. Man hör ju på en gång när det är han, han låter egentligen som ingen annan.
Anledningen till att jag älskar Brian May som gitarrist är för att han helt enkelt spelar exakt det som han ska i alla låtar. Finns fan knappt en ton som känns malplacerad. Då skiter jag fullständigt i att det finns andra gitarrister som är snabbare, har bättre vibrato, mer "känsla" osv. Men vill man snacka sådant så är det ju värt att nämna att Brian May var bland de första välkända gitarristerna att använda tapping, innan exempelvis Eddie van Halen.
Citat:
Duktig gitarrist, absolut. Men framför allt en lysande låtskrivare. Nästan hela första-sidan på Queen II är ju May's låtar.
Ärligt talat så är låtarna från första sidan ungefär lika bra kompositioner som Eddies rap från Idol om man jämför med andrasidan (som Mercury skrev). Men det har ju också att göra med att andra sidan är så överjordiskt bra att det förmodligen aldrig kommer att överträffas.
Jag tycker Brian May har skrivit några riktigt överjävligt grymma låtar (´39, Good Company, I Want it All exempelvis), ett par halvbra och rätt många som är ganska tråkiga. I musikhistorien står han sig sådär som låtskrivare, men i Queen når han inte ens upp till en tiondel av Freddies nivå.
Nej Brian May ska istället ha cred för grymt gitarrspel, en fantastisk sångröst och en av rockvärldens grymmaste frisyrer.