Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Queen hyllas ju genomgående av de flesta seriösa recensenter, så hur det kan verka elitistiskt att klanka ner på dom förstår jag inte. A Night at the Opera brukar ju betraktas som ett av de bästa albumen genom tiderna. Jag tycker dock inte om dom ändå. Extremt tillgjord och pretentiös musik.
Jag undrar vilka seriösa recensenter du syftar på. Under hela sin karriär hade Queen ett oerhört dåligt förhållande till pressen, vilket mynnade ut i att Freddie Mercury mer eller mindre slutade ge intervjuer. Du kan ju ta och läsa exempelvis den här recensionen i Rolling Stone http://www.rollingstone.com/artists/queen/albums/album/261146/review/6067503/news_of_the_world.
I Sverige har det inte varit mycket bättre. Tvärtom så brukar svenska recensenter föredra artister som räknas som mindre pretentiösa (Rolling Stones, Håkan Hellström, Bruce Springsteen, Ulf Lundell, Kent). Om de sen är det låter jag vara osagt.
Till viss del har Queens musik omvärderats i kritikerkåren i efterhand, men de har aldrig varit de journalisternas gunstlingar du försöker få det till.
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul~Duke
det är inte rock, jag vet faktiskt inte var det är, jag vet att det är förskräckligt dåligt iallafall...
Det här är nästan det mest absurda påstående jag har läst. Antingen saknar du helt öra för musikens beståndsdelar, eller så har du den snävaste definition på genren "rock" jag har hört talas om. Självklart är Queen rock. Vad skulle de annars vara? Klassiskt? Jazz? Folkmusik?