2008-08-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Queen hyllas ju genomgående av de flesta seriösa recensenter, så hur det kan verka elitistiskt att klanka ner på dom förstår jag inte. A Night at the Opera brukar ju betraktas som ett av de bästa albumen genom tiderna. Jag tycker dock inte om dom ändå. Extremt tillgjord och pretentiös musik.

Jag undrar vilka seriösa recensenter du syftar på. Under hela sin karriär hade Queen ett oerhört dåligt förhållande till pressen, vilket mynnade ut i att Freddie Mercury mer eller mindre slutade ge intervjuer. Du kan ju ta och läsa exempelvis den här recensionen i Rolling Stone http://www.rollingstone.com/artists/queen/albums/album/261146/review/6067503/news_of_the_world.

I Sverige har det inte varit mycket bättre. Tvärtom så brukar svenska recensenter föredra artister som räknas som mindre pretentiösa (Rolling Stones, Håkan Hellström, Bruce Springsteen, Ulf Lundell, Kent). Om de sen är det låter jag vara osagt.

Till viss del har Queens musik omvärderats i kritikerkåren i efterhand, men de har aldrig varit de journalisternas gunstlingar du försöker få det till.

Citat:
Ursprungligen postat av Raoul~Duke
det är inte rock, jag vet faktiskt inte var det är, jag vet att det är förskräckligt dåligt iallafall...

Det här är nästan det mest absurda påstående jag har läst. Antingen saknar du helt öra för musikens beståndsdelar, eller så har du den snävaste definition på genren "rock" jag har hört talas om. Självklart är Queen rock. Vad skulle de annars vara? Klassiskt? Jazz? Folkmusik?
Citera
2008-08-17, 23:15
Medlem
Jag känner en tant i Gävle som tycker att Freddie är det läckraste som funnits.

Min fru är svårartat Queen-fans. Vi har kört ett flertal högtalare i botten med Queen-låtar. Under ömsesidigt alkoholintag. Men ändå.

Själv tycker jag att Brian May är en av de mest underskattade gitarristerna, nu levande. Utan honom hade Queen aldrig fått sitt sound.
Senast redigerad av MannishBoy 2008-08-17 kl. 23:20.
Citera
2008-09-27, 21:21
Medlem
IncredibleBulks avatar
Gammal tråd, men hoppar in ändå!

Queen har gett oss inte bara sin musik under flera årtionden, utan även inspirerat ett antal artister som jag kan uppskatta. De har ett låtmaterial utöver det vanliga, och variationen är så stor att det är svårt att tröttna.

Kruxet är att jag tycker själva produktionen/mixen kunde varit bättre. Jämför metallicas black album med queens innuendo, båda från 1991. Metallicas album låter mycket, även om man kompenserar för att ljudnivån skiljer sig åt. Jag skulle vilja att albumen mixades om igen.
Citera
2009-02-03, 23:23
Medlem
Bye Bye Babys avatar
Jag köpte Greatest Hits III för någon vecka sedan (den var billig). Kan det möjligtvis vara den sämsta GH samlingen någonsin? Självklart visste jag vad som fanns på skivan innan jag köpte den men som Queen fan så måste man köpa den som småningom. Vad är det som är "greatest hits" på den skivan egentligen? Halva "Made In Heaven" är med, någon värdelös remix, gästartister och så den värsta av dem alla: "Another One Bites The Dust" med Wyclef Jean. Det var ju inte en samling av glömda låtar (förutom TATDOOL såklart) direkt utan ett desperat försök att mjölka ur de sista pengarna ur fansen (de enda som jag kan tänka mig köpte den här skivan). Det är den känsla jag får men jag kan mycket väl ha fel. Själv tycker jag att de räckte med de två första som är riktigt jävla bra.
Citera
2009-02-04, 00:23
Medlem
ibanez2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bye Bye Baby
Jag köpte Greatest Hits III för någon vecka sedan (den var billig). Kan det möjligtvis vara den sämsta GH samlingen någonsin? Självklart visste jag vad som fanns på skivan innan jag köpte den men som Queen fan så måste man köpa den som småningom. Vad är det som är "greatest hits" på den skivan egentligen? Halva "Made In Heaven" är med, någon värdelös remix, gästartister och så den värsta av dem alla: "Another One Bites The Dust" med Wyclef Jean. Det var ju inte en samling av glömda låtar (förutom TATDOOL såklart) direkt utan ett desperat försök att mjölka ur de sista pengarna ur fansen (de enda som jag kan tänka mig köpte den här skivan). Det är den känsla jag får men jag kan mycket väl ha fel. Själv tycker jag att de räckte med de två första som är riktigt jävla bra.

Du har rätt att det finns riktigt bottennapp men så finns många bra: "No-one buy you" och George Michaels fenomenala version av "Somebody to love" t.ex
Sen när det gäller Queen så anser jag att man ska hålla sig till originalplattorna
Citera
2009-02-04, 10:55
Medlem
Marmoths avatar
Underbart, en tråd om världens bästa band någonsin, alla kategorier!

Nu har jag inte lusläst tråden men jag vill bara påpeka att de är så mycket mer än bara Freddie och t ex de största hitsen och listframgångarna hade ju Roger Taylor och John Deacon.

Vilket band, vilka sångare och, framförallt, vilken sjukt bra musik genom alla år och över rådande trender! Otroligt!

Jag ställer mig upp och applåderar spontant!
Citera
2009-02-04, 12:33
Medlem
Golgessons avatar
Överskattade.
Citera
2009-02-04, 12:46
Medlem
nofucks avatar
Men han var ju bög och dog i AIDS?
Citera
2009-02-04, 13:14
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofuck
Men han var ju bög och dog i AIDS?
Hahahaha....aningen lam provokation.

Hemma på matrast eller?
Citera
2009-02-04, 13:19
Medlem
Sanctuss avatar
Jag hatar att ge kritikerna rätt men Queen suger.
Citera
2009-02-04, 13:21
Bannlyst
Förjävligt bra band
Citera
2009-02-04, 16:54
Medlem
Oakenshields avatar
Queens fem första är ett måste, sen kan man vara dom förutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in