Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-16, 14:27
Medlem
Även en bekant till mig har fått ett liknande brev. Kompisen står inte själv som ägare på bilen utan det är människans mor. Hur går man vidare då? Mammor brukar ju inte vara så pigga på att ljuga för farbror blå.
Kan man säga att bilen varit ute på annons och det var någon Anders Olsson från Luleå som var och provkörde? Det finns över 10st så då måste det ju vara svårt för polisen att gå vidare?

Min vän är även säker på att h*n höll för ansiktet (vilket människan gör vid varje kamera), så därför kan dom väl inte ha några superbevis?

Slutligen - har man som ägare av en bil skyldighet att veta vem som kört bilen? Det kan ju vara en bekants bekant som lånade den som kanske i sin tur lånade ut den till någon annan. Det måste ju finnas kryphål någonstans?
Citera
2007-08-16, 15:18
Bannlyst
Såg ett tv program för en tid sen då en kommisarie sa att de fick väl lita på dem om de förnekade att de var just dem på bilden. Hur är det nu kan inte polisen få ut din körkortsbild?
Citera
2007-08-16, 16:48
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantsnabel
Även en bekant till mig har fått ett liknande brev. Kompisen står inte själv som ägare på bilen utan det är människans mor. Hur går man vidare då? Mammor brukar ju inte vara så pigga på att ljuga för farbror blå.
Kan man säga att bilen varit ute på annons och det var någon Anders Olsson från Luleå som var och provkörde? Det finns över 10st så då måste det ju vara svårt för polisen att gå vidare?

Min vän är även säker på att h*n höll för ansiktet (vilket människan gör vid varje kamera), så därför kan dom väl inte ha några superbevis?

Slutligen - har man som ägare av en bil skyldighet att veta vem som kört bilen? Det kan ju vara en bekants bekant som lånade den som kanske i sin tur lånade ut den till någon annan. Det måste ju finnas kryphål någonstans?
Fick de inte någon bild bifogad?

I så fall är det väl bara att svara att "jag har tyvärr inget minne av att jag eller någon i min omgivning åkt på den aktuella vägsträckan vid den tidpunkten". Varför erkänna utan att få se bevis?
Citera
2007-08-16, 17:17
Medlem
Mihailovics avatar
Finns ingen skyldighet att svara på brevet alls.

Du har ingen skyldighet att uppge vem som har kört bilen även om du
känner igen personen.

Kallas man dock som vittne till en rättegång så är det dock en annan sak.
Men när det handlar om närstående har man rätt att vägra uttala sig.

Du behöver inte svara på brevet. Dock kan du ju skriva och enkelt begära
att få se bilden. De kan inte begära att du skall avge svar om det inte finns
något bevis.

Är det en klockren blid på dig så kan du ju då överväga om du vill erkänna eller neka.
Citera
2007-08-16, 19:54
Medlem
Är det en klockren bild är det nog lika bra att erkänna. De brukar jämföra mot körkortsfoton på alla i familjen och att man bor på annan adress än sina föräldrar hjälper antagligen inte. Men visst, man kan alltid vänta tills det plötsligt ringer en konstapel hem till en.
Citera
2007-08-17, 01:20
Medlem
Dharmas avatar
Om man kör snabbt förbi en fartkamera, hur snabbt brukar ett brev komma ut?

Om man misstänker att man råkat göra bort sig, när kan man känna sig säker?
Citera
2007-09-11, 16:02
Medlem
~Surfer~s avatar
Samma sak hände med en vän till mig nyligen, chefen ringde och berättade att han hade fått ett brev från polisen att deras bil blivit fotad, dock ingen bifogad bild. Chefen sa att han skulle säga att han inte visste vem det var som körde. Vad händer nu? Kommer de skicka bilden till han eller vad händer?
Citera
2007-09-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Om man kör snabbt förbi en fartkamera, hur snabbt brukar ett brev komma ut?

Om man misstänker att man råkat göra bort sig, när kan man känna sig säker?

1-3 Veckor. Om du blir fotad så märkrer du det. Blixtar på rätt bra. och ja även dagtid
Citera
2007-09-26, 18:46
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Det hjälper inte:
http://www.vv.se/templates/page3____15968.aspx
Citat:
Ursprungligen postat av Vägverket
Om föraren inte är ägaren upprepas proceduren genom att man jämför kamerafotot med körkortsbilden på make/maka/sambo eller hemmavarande barn som kan passa köns- eller åldersmässigt och så vidare.

Kollar de körkorts-/passbilder på syskon också?
Citera
2007-09-26, 18:59
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Kollar de körkorts-/passbilder på syskon också?
Om de är skrivna på samma adress så gör de nog det.
Citera
2007-09-26, 19:39
Medlem
aivs avatar
orkade inte läsa igenom hela tråden men dock:
min bil åkte för fort förbi en fartkamera, fick ett brev efter några veckor dock utan uppgifter om fart och inte heller något kort utan jag uppmanades att skriva vem det var som hade kört bilen å sedan skulle jag få se kort och hastighet.. slängde brevet.. fick ett till brev efter typ 2 månader å slängde de oxå.. har inte hört nåt sen dess å de va förra vintern..
Citera
2007-09-26, 21:09
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Om [syskonen] är skrivna på samma adress så gör de nog det.

I det här rent hypotetiska fallet är den rent hypotetiske brodern som rent hypotetiskt blåste på med min bil inte det.

Någon som har egna erfarenheter av något likadant? Har Kiruna-Stasi ens möjligheten att i folkbokföringsregistret eller whatever slå upp vilka som är en viss persons syskon, såvida de inte bor på samma adress?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in