Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Har du sett bilden? Din polare måste väl kunna tala om ifall det ser ut som han på bilden? När bilden kommer in till Polisen sker ungefär följande:
- Bilden kontrolleras. Är föraren på bilden inte synlig eller oidentifierbar läggs ärendet ned.
- Syns föraren på bilden kollas bilden på ägaren upp i körkortsregistret
- Om det inte är ägaren på bild kollas även gemensamma boende i hushållet upp
- Om bilden är tydlig, men de ändå inte kunnat identifiera föraren så utgår jag från att de omber dig uppge förarens namn (notera omber).
- Om du inte erkänner men de ändå tycker att bilden är lik någon i hushållet kan polisen kalla till förhör för identifiering på stationen, vilket företrädesvis brukar ske dagtid och du riskerar förlora lite arbetsförtjänst.
Ett bra skydd mot fartkameror (om man missar de stora skyltarna

) är att skaffa en GPS som har stöd för att varna för fartkameror. Det ska vara en modell som går att uppdatera eftersom det ständigt kommer upp nya fartkameror.
Det följde inte med någon bild och polaren bor ensam.
Om du har rätt så riskerar han att bli kallad till förhör om han nekar eller inte svarar? Talar du av erfarenhet?
Det där med GPS är inte dumt, har en själv. Inte den nyare varianten dock utan mig gamla svampplockarGPS (Garmin GPS 12). Har manuellt lagt in kamerorna där jag passerar. Med GPS har jag oxå märkt att bilens hastighetsmätare visar 5 km/h för lite. OT ifs men ändå......