Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-02, 23:56
Medlem
Varför inte skriva "Vet ej" under deras "Ange namn på föraren"?
Vi har ju ingen angiverilag i Sverige och är foto inte klockrent på fordonsägaren så kanske dom nöjer sig med det?

Har själv ingen erfarenhet av fartkameror.
Citera
2007-08-03, 00:07
Medlem
Lobengulas avatar
Enkelt, neka och säg att föraren är okänd.

Det finns inget krav på att man måste veta vem som kört en bil som man äger. Det är billigt och enkelt och skjuter över bollen till myndighetens sida. Om de anser att fotot är så pass säker bevisning så kommer de höra av sig igen och då är det nog bäst att dega.

Men självklart behöver man inte frivilligt erkänna skuld till ett brott.
Citera
2007-08-03, 00:28
Medlem
Vadå "ange namn på föraren"??
När jag fick brev från farbror polisen stod det "Under polisens förundersökning har det framkommit att det var du som körde fordonet vid den aktuella tidpunkten"
Bild från kameran med förstoring på föraren (=mig) samt min passbild som jämförelse. Hade varit löjligt att neka eftersom det inte var någon som helst tvekan att det var samma person på bilderna.
Citera
2007-08-03, 06:57
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
En bekant har efter en ouppmärksam färd förbi en fartkamera (~82 km/h på 70-väg) fått ett brev från rikspolisstyrelsen där denne ombeds att erkänna, neka eller uppge namn på föraren vid tillfället.

Hur skall man göra, nekar man och bilden är klockren blir det pinsamt och om man erkänner och och bilden e skit torskar man i onödan.... Kan man strunta i att svara, ev hävda att man varit bortrest eller inte kollat av sin post om dom ringer upp?
Någon med erfarenheter?

Har sökt i forumet men hittar inte just denna frågeställningen.
Har du sett bilden? Din polare måste väl kunna tala om ifall det ser ut som han på bilden? När bilden kommer in till Polisen sker ungefär följande:
  • Bilden kontrolleras. Är föraren på bilden inte synlig eller oidentifierbar läggs ärendet ned.
  • Syns föraren på bilden kollas bilden på ägaren upp i körkortsregistret
  • Om det inte är ägaren på bild kollas även gemensamma boende i hushållet upp
  • Om bilden är tydlig, men de ändå inte kunnat identifiera föraren så utgår jag från att de omber dig uppge förarens namn (notera omber).
  • Om du inte erkänner men de ändå tycker att bilden är lik någon i hushållet kan polisen kalla till förhör för identifiering på stationen, vilket företrädesvis brukar ske dagtid och du riskerar förlora lite arbetsförtjänst.

Ett bra skydd mot fartkameror (om man missar de stora skyltarna ) är att skaffa en GPS som har stöd för att varna för fartkameror. Det ska vara en modell som går att uppdatera eftersom det ständigt kommer upp nya fartkameror.
Citera
2007-08-03, 13:56
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Har du sett bilden? Din polare måste väl kunna tala om ifall det ser ut som han på bilden? När bilden kommer in till Polisen sker ungefär följande:
  • Bilden kontrolleras. Är föraren på bilden inte synlig eller oidentifierbar läggs ärendet ned.
  • Syns föraren på bilden kollas bilden på ägaren upp i körkortsregistret
  • Om det inte är ägaren på bild kollas även gemensamma boende i hushållet upp
  • Om bilden är tydlig, men de ändå inte kunnat identifiera föraren så utgår jag från att de omber dig uppge förarens namn (notera omber).
  • Om du inte erkänner men de ändå tycker att bilden är lik någon i hushållet kan polisen kalla till förhör för identifiering på stationen, vilket företrädesvis brukar ske dagtid och du riskerar förlora lite arbetsförtjänst.

Ett bra skydd mot fartkameror (om man missar de stora skyltarna ) är att skaffa en GPS som har stöd för att varna för fartkameror. Det ska vara en modell som går att uppdatera eftersom det ständigt kommer upp nya fartkameror.

Det följde inte med någon bild och polaren bor ensam.
Om du har rätt så riskerar han att bli kallad till förhör om han nekar eller inte svarar? Talar du av erfarenhet?

Det där med GPS är inte dumt, har en själv. Inte den nyare varianten dock utan mig gamla svampplockarGPS (Garmin GPS 12). Har manuellt lagt in kamerorna där jag passerar. Med GPS har jag oxå märkt att bilens hastighetsmätare visar 5 km/h för lite. OT ifs men ändå......
Citera
2007-08-03, 18:07
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Om du har rätt så riskerar han att bli kallad till förhör om han nekar eller inte svarar? Talar du av erfarenhet?

Det där med GPS är inte dumt, har en själv. Inte den nyare varianten dock utan mig gamla svampplockarGPS (Garmin GPS 12). Har manuellt lagt in kamerorna där jag passerar. Med GPS har jag oxå märkt att bilens hastighetsmätare visar 5 km/h för lite. OT ifs men ändå......

Jag tror det blir ett telefonförhör i första hand. Åtminstone om det är RPS ATK-enhet i Kiruna som skickat ut det. Inte så jävla skoj att behöva inställa sig där uppe.
Citera
2007-08-03, 21:45
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Okej! Jag skulle nog ha svarat att jag inte kan minnas att jag kört nämnda sträcka och att jag därför har svårt att erkänna något utan att se en bild eller något bevis för att det är jag som kört. Det normala borde vara att de skickar med en bild faktiskt.

Nej, jag har inte åkt dit för fortkörning ännu!
Citera
2007-08-03, 23:17
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
varken engelsk medborgare eller skriven där när jag tog det. bilen är svenskreggad på mig

Vet du om det fungerar så då?
Citera
2007-08-03, 23:29
Medlem
klutes avatar
Har en kollega som fick ett brev där han skulle uppge vem som körde bilen vid en viss tidpunkt. Han visste att det var han själv eftersom han fick en fet blixt i fejset när han passerade kameran och skickade tillbaka svaret. Därefter damp det ned ett brev med bildbeviset-fotot från kameran brevid körkortsfotot. Det gick inte att ta miste på vem som körde.

Frågan är, precis som någon sa tidigare, vad gör man om man kör sambons bil? Polisen kan omöjligen lägga något större krut på att identifiera andra än ägaren. Är man tvungen att ange föraren i egenskap av fordonsägare?
Tacksam för svar-inte spekulationer.
Citera
2007-08-03, 23:35
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit

Det bästa man kan göra är ju att man inte kör sin egen bil om man tex är gift eller sambo att man reggar den bilen man ska köra på sin partner.
.

Det hjälper inte:
http://www.vv.se/templates/page3____15968.aspx

Citat:
Om föraren inte är ägaren upprepas proceduren genom att man jämför kamerafotot med körkortsbilden på make/maka/sambo eller hemmavarande barn som kan passa köns- eller åldersmässigt och så vidare.
Citera
2007-08-03, 23:50
Medlem
Calle.s avatar
Neka, neka och åter neka. Neka in till det sista.
Citera
2007-08-03, 23:54
Medlem
klutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Det hjälper inte:
http://www.vv.se/templates/page3____15968.aspx

Det bör också innebära att om man sitter bakom solskyddet kan man inte fällas:

Citat:
Utredningsarbetet leds av poliser med hjälp av specialutbildade civila utredare. Endast föraren kan bötfällas. Det innebär att det krävs foto på registreringsskylten och förarens ansikte för att en identifiering och utredning ska kunna ske. Utredaren jämför fotot från trafiksäkerhetskameran med ett foto på ägaren för det fordon som registrerats – ett kort som hämtas från körkortsregistret eller passregistret.

Eller kort och gott: Får man ett brev är man identifierbar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in