Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-02, 17:16
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag hade för mig att det gällde att du är engelsk medborgare eller har varit skriven där när du tog det gäller det. Har du bara bott där men inte varit skriven där så trodde jag att det inte gällde. Men det kanske är ändrat nu?

Äger du ett svenskregistrerat fordon?

Jodå det är så giltigt så

Citat:
Utländska körkort i Sverige

Körkort från EES-stater

Giltighet i Sverige

För att ett körkort som har utfärdats i en stat inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES, ska gälla i Sverige krävs att
  • körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats,
  • innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat,
  • körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort.
Ett sådant körkort är giltigt i Sverige oavsett hur länge innehavaren har varit folkbokförd här. Den som har ett giltigt körkort utfärdat i en EES-stat får godkännas som handledare vid privat övningskörning. Kraven är dock att man har körkort med den behörighet som övningskörningen avser sedan minst fem år, att man fyllt 24 år samt att man har vana och skicklighet att köra fordon av det slag som eleven övningskör. Man ska kunna visa att körkortet är giltigt i utfärdandelandet sedan minst fem år.
Citera
2007-08-02, 17:20
Medlem
Gothenburgers avatar
Har en bekant som fick brev till sitt företag med en inbetalningsavi på en fortkörning som en kamera snappat upp på en utav deras företagsbilar. På den tiden så bifogade dom inte en bild dock. Han sa att han inte visste vem som körde bilen vid just det tillfället (han visste mkt väl) och blev då kallad till snuten i Mölndal för att identifiera föraren. Bilden var så klockren att han inte kunde neka att se vem det var som körde bilen. Bifogar man bara bild om det är en privatperson som äger bilen?? Någon som vet ?
Citera
2007-08-02, 17:46
Medlem
Koolaids avatar
Nu förstår jag inte riktigt - RPS får väl öht inte skicka brev till ngn baserat på fartkamera-identifiering om de inte har en 100% matchning fotot vs. körkortsregistret !?

Eller ?
Citera
2007-08-02, 18:04
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
Bilen är svenskreggad på mig
Undra hur de gör då? De har ju inget svenskt körkortsfoto att jämföra med så du är säkert safe.

Det bästa man kan göra är ju att man inte kör sin egen bil om man tex är gift eller sambo att man reggar den bilen man ska köra på sin partner.

Tack för infon core_.
Citera
2007-08-02, 18:07
Medlem
Oddballs avatar
Moderatorsåtgärd:

Flyttas från 'Bilar & fordon' ---> 'Juridik'

Mvh,

Oddball
Moderator
Citera
2007-08-02, 18:11
Medlem
Necrobutchers avatar
Bränn och släng. Funkar också med P-böter. Det värsta som kan hända är att man får en påminnelse. Hittills har jag bara blivit "skyldig" att betala tre av 7 P-böter.
Citera
2007-08-02, 18:40
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Bränn och släng.

Lutar åt det...

Kompisen tackar alla för hjälpen och (o)moraliskt stöd!
Citera
2007-08-02, 18:43
Medlem
Citat:
Undra hur de gör då? De har ju inget svenskt körkortsfoto att jämföra med så du är säkert safe.

De kan även jämföra mot passbild. Fråga mig hur jag vet...
Citera
2007-08-02, 19:09
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smallblock
De kan även jämföra mot passbild. Fråga mig hur jag vet...

men.. bara för man har pass behöver man inte ha körkort. alltså kan man väl hävda att man inte kört bilen eftersom man ej har körkort.. åker en 15 åring dit på olovlig körning & böter om han blir fotad av en fartkamera och dom jämför med passfoto?
Citera
2007-08-02, 19:15
Medlem
Snövits avatar
Citat:
men.. bara för man har pass behöver man inte ha körkort. alltså kan man väl hävda att man inte kört bilen eftersom man ej har körkort.. åker en 15 åring dit på olovlig körning & böter om han blir fotad av en fartkamera och dom jämför med passfoto?

Mindreåriga kan väl inte längre äga bilar? Jag har för mig att de ändrade lagen så att föräldrarna inte skulle skriva bilen på barnen som sen inte betalade p-böter och ungarna hamnade hos kronofogden.
Citera
2007-08-02, 19:24
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Mindreåriga kan väl inte längre äga bilar? Jag har för mig att de ändrade lagen så att föräldrarna inte skulle skriva bilen på barnen som sen inte betalade p-böter och ungarna hamnade hos kronofogden.

möjligt dom ändrade det. men du förstår mitt resonemnag va..? märkligt om dom kan jämföra med passbild
Citera
2007-08-02, 19:26
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

Äger du en bil och du har kört i den bilen kommer de sannolikt att jämföra bilden de tagit med ditt passfoto. Du undslipper ju knappast en fortkörning bara för att du saknar körkort. Möjligt att de inleder en förundersökning om olovlig körning som de sedan lägger ned när det visar sig att du innehar ett giltigt engelskt körkort.

Hur som helst bör du som sagt neka. Är bilden de har inte klockren kan du mycket väl slippa undan. Räkna med att de eventuellt kan ringa till dig om du nekar eller gör dig svårdelgiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in