• 2
  • 3
2007-09-05, 17:52
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibaitem
Ok, har inte sett filmen, förstod inte poängen först, ursäkta "påhoppet".

Se den, du kommer garanterat gilla den.

Jag känner igen dina tankar och känslor, och ju närmre vuxenlivet jag kommer(sista året på gymnasiet nu) desto starkare blir dom. Min räddning ifrån den annars ganska så gråa vardagen hittade jag den dagen jag mot slutet av högstadiet helt på eget intiativ plockade upp min första gitarr. Detta har nu under snart 4 år varit det som mitt liv har kretsat kring och jag lever för att en dag kunna förverkliga alla dom drömmarna som dykt upp under spelandets gång. Även om framtiden för stunden känns väldigt luddig så vet jag åtminstone att jag alltid kommer att ha musiken att luta mig tillbaka på.

Så skaffa dig ett eget syfte och ett eget sätt att uttrycka dig på. Det får en att stå ut med ens förakt mot den stereotypa svenssonlivsstilen. Och vem vet, en dag kanske du även kommer inspirera andra att gå sin egen väg.

Ursäkta om detta är dåligt skrivet, det är bara ett försök att formulera lite tankar som dök upp medans jag läste tråden
Citera
2007-09-07, 16:12
Medlem
Evil_Santas avatar
Orsaken till att jag har gjort bra ifrån mig i skolan är för att jag vill ha friheten att välja vad jag vill göra med mitt liv efter skolan och att jag genom beröm från lärare i form av betyg(eller från föräldrar/kompisar) får en sorts bekräftelse, ett sorts validerande av min existens antar jag. Jag har resonerat så att det är bättre än att som du göra dåligt ifrån sig i skolan och få skit för det och därmed må dåligt i skolan. Jag har dock väldigt lätt att lära mig och inga koncentrationssvårigheter, hade jag haft det hade min väg antagligen sett mycket annorlunda ut.

Att vara en nyttig del av samhället är för mig och för alla vettiga personer ,som inte helt tappat perspektivet på vad som är viktigt i livet,helt irrelevant. Det viktiga i livet är väl att hitta någon man älskar och vara med denna person tills man inte älskar den längre och sedan hitta någon ny och hålla på sådär.

Problemet är ju att jag någon gång i framtiden (om typ 10-20 år) antagligen vill ha barn också, vet inte riktigt hur jag ska göra med den saken för när man skaffar barn offrar man ju sitt liv i sådär 20 år till förmån för ens barn och ens partner och plötsligt har man ett enormt ansvar, vad gör jag om jag inte gillar bruden efter 5 år liksom? Då måste man skilja sig med henne och allt vad det innebär.

Slutsatsen är att livet är slut när man börjar vilja ha barn med någon, får väl leva livet så mycket som möjligt innan dess då, för "evig kärlek" har jag aldrig sett något bevis på, för att uppleva "evig kärlek" så måste man nog byta partner ganska ofta.

Ansvar suger pung.
Citera
2007-09-10, 18:55
Medlem
Jag håller med dig Ibaitem i det mesta du säger.
Det viktigaste som du tog upp är överbefolkningen.
Människor föds i ett alarmerande tempo jämfört med dödssiffrorna.
Om detta stadigt fortsätter , vilket det förmodligen kommer göra med tanke på utvecklingen hittils, så kommer följande inträffa(med undantag för de klara möjligheterna för naturkatastrofer då som skulle innebära en plötslig decimering av befolkningen).

Mer folk på planeten=Fler bostäder måste byggas.

Fler bostäder=Fler städer, större städer, tätare befolkat.

Fler städer, större städer, tätare befolkat=Mindre utrymme för åkrar(odling) betesmarker.

Mindre utrymme för åkrar(odling)betesmarker=Mindre mat, mindre hälsosam mat.

Det här i sin tur leder till mer konkurrens om mat.
Vilket betyder krig mellan de flesta länder.
Ex:Om Usa blir överbefolkat och inte längre kan producera mat så måste de ta över Kanada för att kunna odla där osv.

När man blickar ännu längre fram i tiden, ex: du går ut ur lägenheten o det står massa människor så långt ögat kan se.
Då kan man prata om problem.
Tänk er ett scenario där hela världen är så tättbefolkat att det enda som finns plats för på jorden är enorma bostadshus tätt intill varandra så lång ögat kan se, vilket är överdrivet för då skulle vi inta ha nå syre o andas in heller men ni förstår vad ja försöker säga här.

Allt det här bidrar till mer stress , till slut kommer folk o börja mörda varandra bara för o få lite mer utrymme.

Många kanske kommer säga att det här är överdrivet men nu snackar jag om många många år framåt, givet att utvecklingen fortsätter som den gör nu.

Vem vet tills dess har vi kanske lyckats o bosätta oss på andra planeter, haha.
Citera
2007-09-10, 20:01
Medlem
Citat:
Varför jag vägrar vara en nyttig del utav dagens samhälle...
Tycker att det svenska samhället behöver genomgå en extreme jävla makeover, som det tyvärr är för sent för...

90% av folket man ser på gatorna ser ju helt gråa och livströtta ut, ingen ler, folk är dryga mot varandra, folk är deprimerade, egocentrerade, folket lever i stress, är sjukt materialistiska and so on...

Vägra bli en samhällsrobot! Lev livet som du själv tkr det ska levas för att må bra, vilket borde vara i ärlighet, med kärlek och med respekt...

Eller som man lärt sig från början. Bra mår man när man klättrar högt på samhällstegen. När du står över folk.

Du måste självfallet skaffa en mediasnygg och framgångsrik respektive, och barn... Du har dock inte tid att uppfostra dem själv pga ditt krävande jobb, men ingen fara det gör ju dagmammor etc istället.
Barnen är ju dina accesoarer, ett bevis på att du har lyckats, att du har det perfekta livet. Och för det älskar du dem... Vem som uppfostrat dem? Ja, det spelar ingen roll bara dem kan föra sig snyggt och följa samhällets etiska och moraliska regler.

Att du ska klä dig efter mallar, sitta med makt och mycket pengar samt massa dyra prylar (glädjen, belöningen för all slit o stress) är ju självklart...

Små lögner då och då är ju inget farligt heller, för dem flesta lögner är ju vita och dem är ju ett måste när man ska klättra på denna sjuka stege.

Jag säger inte att alla som jobbar etc. inte har någon kärlek till barnen, MEN, dessa miljontal par som skaffar barn titt som tätt med den ena eller den andre, eller kvinnan som närmar sig 30 och ger sig ut på barnjakt, alltså ett barn fött utav pressen från samhället... Acceptera att har du inte hittat den riktiga kärleken till någon och till dig själv ska du inte ha barn, att missbruka kärleken och det vackra med att ha ett barn på det sättet är människans största misstag. Ett barn fött utan kärlek, ett barn som ses som en börda kommer med största sannolikhet att söka bekräftelse på andra sätt, genom makt tex... Och en ond människa (en maktgalning) är på sitt sätt starkare än en god...

Alla i-länders samhällen är ju byggda utav slavar till just dessa bekräftelsesökande osäkra maktgalningar, dock så blir ju dagens moderna slavar bättre behandlade och har en liten "frihet?". Friheten att i ~20 år träna för att sedan tvingas slita arslet av sig tills dess att man är 65år, så att de högt uppsatta kan stilla sitt begär efter bekräftelse, stilla sin osäkerhet...

Och vilka sliter arslet av sig för makt och kommer således att finnas högt uppsatta? Till 90% just de osäkra och onda folket som söker bekräftelse... 90 mot 10 är inte bra odds... Vilka vinner? Och kommer att fortsätta vinna tills dess att vi alla utrotat varandra eller moder jord?

Allting utvecklas... Hur bra har dem inte lyckats när man inte ens vet om att man är en slav? En modern slav...

Jag pissar på det svenska samhället, jag pissar på er som tror att lyckan är när ni har flashig bil och en villa i djursholm... Det enda ni kommer upptäcka i slutet av livet är att "samhällsstegen" ni klättrat på med era tunga laster aldrig tar slut, det enda ni kämpade för var en sak... Att tappa greppet och falla.

Att ligga på min dödsbädd och inse att den här samhällstegen jag gav mitt liv för att avancera på, endast var en lång jävla stege utan slut, en illusion... Att jag inte levde MITT liv, jag kämpade för en enda sak... Att falla... För mig finns det verkligen ingen värre död.

Att hitta sig själv och kärleken till enkelheten borde vara allas mål i livet, att få ett större medvetande, att se saker med dina riktiga ögon...

Det här är MINA tankar och funderingar, jag säger inte att dem är rätt... För mig är dem dock rätt...

Må bäst..

Jag håller med dig som sagt. Materialism leder direkt till stress.
Jag kan ta ett exempel här:
Vi har en man i 30årsåldern som jobbar heltid med att sälja eller tillverka en produkt. Han har fru och två barn. bor i en storstad.

Det viktiga är vad hans lön går till.
Först o främst betalar han skatt, alltså pengar som han inte har en aning var de kommer hamna.
Han betalar för bil, försäkring för bilen, försäkring för hemmet, elräkningar, teleräkningar,tv räkningar,tv, mobiltelefon, mobiltel för barnen, leksaker för barnen,dyra presenter till frugan som han inte har råd med,kläder som är "inne",möbler, kreditköp som han inte har råd med, han är tvungen att ta högräntelån för o betala krediten han har.
Allt det här medför ju stress.

Sen kommer ju konsekvenserna, droger för att minska stressen vilka också kostar pengar, Ex:tobak, kaffe, marijuana, olika antidepressiva osv.

Han jobbar inte för sig själv helt enkelt, utan han ingår i ett stort program för att tillfredställa andra människor.

Det är svårt att ha nån tid över för sig själv eller sin familj om man lever på det sättet.
Folk mår dåligt pga det här, så det är inget konstigt att folk går runt helt gråa o livströtta, de gillar inte sitt liv helt enkelt. Klimatet här i Sverige hjälper inte till direkt.
Citera
2007-09-14, 01:35
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y_geezy
Jag håller med dig Ibaitem i det mesta du säger.
Det viktigaste som du tog upp är överbefolkningen.
Människor föds i ett alarmerande tempo jämfört med dödssiffrorna.
Om detta stadigt fortsätter , vilket det förmodligen kommer göra med tanke på utvecklingen hittils, så kommer följande inträffa(med undantag för de klara möjligheterna för naturkatastrofer då som skulle innebära en plötslig decimering av befolkningen).

Mer folk på planeten=Fler bostäder måste byggas.

Fler bostäder=Fler städer, större städer, tätare befolkat.

Fler städer, större städer, tätare befolkat=Mindre utrymme för åkrar(odling) betesmarker.

Mindre utrymme för åkrar(odling)betesmarker=Mindre mat, mindre hälsosam mat.

Det här i sin tur leder till mer konkurrens om mat.
Vilket betyder krig mellan de flesta länder.
Ex:Om Usa blir överbefolkat och inte längre kan producera mat så måste de ta över Kanada för att kunna odla där osv.

När man blickar ännu längre fram i tiden, ex: du går ut ur lägenheten o det står massa människor så långt ögat kan se.
Då kan man prata om problem.
Tänk er ett scenario där hela världen är så tättbefolkat att det enda som finns plats för på jorden är enorma bostadshus tätt intill varandra så lång ögat kan se, vilket är överdrivet för då skulle vi inta ha nå syre o andas in heller men ni förstår vad ja försöker säga här.

Allt det här bidrar till mer stress , till slut kommer folk o börja mörda varandra bara för o få lite mer utrymme.

Många kanske kommer säga att det här är överdrivet men nu snackar jag om många många år framåt, givet att utvecklingen fortsätter som den gör nu.

Vem vet tills dess har vi kanske lyckats o bosätta oss på andra planeter, haha.

Fast det där stämmer ju inte riktigt. I Sverige för att ta ett exempel föds ju väldigt mycket färre barn än förr i tiden (trots att fler barn dog i tidig ålder så levde fler kvar än som föds idag) och i takt med att u-länderna blir mer lika i-länderna(se Kina t.ex) så kommer det även att födas mindre barn där. Vetenskapsmän tror att jordens befolkningsmängd kommer att nå toppen med 9-12 miljarder invånare runt 2050(http://en.wikipedia.org/wiki/World_population).

I central och östra Europa sker det en befolkningsminskning och takten jordens befolkning ökas med har minskat sedan toppen (2.19%) 1963.
Citera
2007-09-14, 12:43
Medlem
Det liknar ju "flower power"-människornas tankar litet grand. Utvecklingen på 60-talet gick ju mot en helt annan riktning än där vi hamnade i dag. Varför de sunda tankarna från 60-talet försvann ut i etern vet jag inte. Vi har ju nu allting vi behöver för våran överlevnad, mat, logi och komfort. Vi har t.o.m. ett överflöd som vi inte blir gladare av, vi köper saker som vi inte blir gladare av, vi vill äga mer och mer för att vi tror att det leder till lycka vilket det ju bevisligen inte gör. På 60-talet fanns ju mycket att utveckla på den fronten och ändå fanns dessa alternativa människor som vägrade att bara följa med strömmen. Så borde inte det naturliga nu vara att 60-talets tankar och idéer kommer tillbaka? Det är som TheGoodDoctor säger:
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Med andra ord, det ultimata målet som alltid har varit att förbättra levnadsstandarden, har kommit till ett "stopp", eller en tröghetsfas, i vilken vi har fastnat och stagnerat.
Vad är det som håller kvar tron om att lycka kommer genom att man gör karriär, äger massa saker och dylikt. Är folk så inne i systemet att de inte kan tänka sig något alternativ?
Citera
2007-09-14, 20:01
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban Dödskalle
Det liknar ju "flower power"-människornas tankar litet grand. Utvecklingen på 60-talet gick ju mot en helt annan riktning än där vi hamnade i dag. Varför de sunda tankarna från 60-talet försvann ut i etern vet jag inte. Vi har ju nu allting vi behöver för våran överlevnad, mat, logi och komfort. Vi har t.o.m. ett överflöd som vi inte blir gladare av, vi köper saker som vi inte blir gladare av, vi vill äga mer och mer för att vi tror att det leder till lycka vilket det ju bevisligen inte gör. På 60-talet fanns ju mycket att utveckla på den fronten och ändå fanns dessa alternativa människor som vägrade att bara följa med strömmen. Så borde inte det naturliga nu vara att 60-talets tankar och idéer kommer tillbaka?
Ja varför bromsa då?

Citat:
Ursprungligen postat av Urban Dödskalle
Vad är det som håller kvar tron om att lycka kommer genom att man gör karriär, äger massa saker och dylikt. Är folk så inne i systemet att de inte kan tänka sig något alternativ?
Om man inte klarar utbildning och alla etiska krav som är uppsatta för diverse slavarbeten så kommer man sitta på en parkbänk och dricka t-röd, dessutom är det bäst att vara väldigt fåfäng om man inte vill bli en pedofil, det vet alla. De har aldrig fått något annat alternativ som är värt att begrunda.
Citera
2007-09-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Fast det där stämmer ju inte riktigt. I Sverige för att ta ett exempel föds ju väldigt mycket färre barn än förr i tiden (trots att fler barn dog i tidig ålder så levde fler kvar än som föds idag) och i takt med att u-länderna blir mer lika i-länderna(se Kina t.ex) så kommer det även att födas mindre barn där. Vetenskapsmän tror att jordens befolkningsmängd kommer att nå toppen med 9-12 miljarder invånare runt 2050(http://en.wikipedia.org/wiki/World_population).

I central och östra Europa sker det en befolkningsminskning och takten jordens befolkning ökas med har minskat sedan toppen (2.19%) 1963.

Tror knappast att livet i Afrika, Mellanöstern och Sydamerika kommer va densamma som i Sverige om 50 år.

Vad är det för vetenskapsmän som tror att om mindre än 50 år kommer det va 9-12 , jag skulle kunna ge dig den siffran nu utan att vara vetenskapsman.
Det är ju en felmarginal på 3 miljarder, och vad tyder på att öknigen kommer stanna 2050?
Att u-länderna blir allt mer moderna tyder tvärtom på att välfärden blir bättre och färre dör av sjukdomar.
Det betyder inte att t.ex Afrikanskor kommer att föda mindre och mindre barn pga att de har det bättre ställt, utan befolkningen kommer öka.

I östra europa har det varit mycket krig som har tagit många människoliv vilka i sin tur skulle ha fått barn, därav den märkbara minskningen kanske.

Till sist en annan sak som tyder på ökad befolkning är att sex med multipla partners eller ska jag säga sex överhuvudtaget är allt mindre tabu.
Folk har sex i allt tidigare åldrar mm..
Så jag ser inte nånting som direkt tyder på att ökningen kommer stanna av 2050

Förresten vi kan slå vad om att ökningen inte kommer stanna 2050, om vi nu lever då, jag är 24 så jag hoppas jag lever då haha.
Citera
2007-09-15, 00:33
Medlem
Rainys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y_geezy
Tror knappast att livet i Afrika, Mellanöstern och Sydamerika kommer va densamma som i Sverige om 50 år.

Vad är det för vetenskapsmän som tror att om mindre än 50 år kommer det va 9-12 , jag skulle kunna ge dig den siffran nu utan att vara vetenskapsman.
Det är ju en felmarginal på 3 miljarder, och vad tyder på att öknigen kommer stanna 2050?
Att u-länderna blir allt mer moderna tyder tvärtom på att välfärden blir bättre och färre dör av sjukdomar.
Det betyder inte att t.ex Afrikanskor kommer att föda mindre och mindre barn pga att de har det bättre ställt, utan befolkningen kommer öka.

I östra europa har det varit mycket krig som har tagit många människoliv vilka i sin tur skulle ha fått barn, därav den märkbara minskningen kanske.

Till sist en annan sak som tyder på ökad befolkning är att sex med multipla partners eller ska jag säga sex överhuvudtaget är allt mindre tabu.
Folk har sex i allt tidigare åldrar mm..
Så jag ser inte nånting som direkt tyder på att ökningen kommer stanna av 2050

Förresten vi kan slå vad om att ökningen inte kommer stanna 2050, om vi nu lever då, jag är 24 så jag hoppas jag lever då haha.

1) FN verkar ligga bakom prognoserna (http://esa.un.org/unpp/).

2) Här har du en liten förklaring (modell) till varför befolkningstillväxten kan komma att avta i takt med att u-länderna moderniseras:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Demografisk_transition

Citat:
Ursprungligen postat av http://sv.wikipedia.org/wiki/Demografisk_transition
Sammanfattning av teorin

Transitionen innehåller fyra stadier, eller möjligen fem.

* Steg ett illustrerar ett förindustriellt samhälle, och döds- och födelsenivåer är höga och i relativ balans.
* Steg två illustrerar ett u-land, där dödsnivåer minskar snabbt tack vare förbättringar i tillgång till mat och hygien, vilket ökar livslängden och minskar risken för sjukdom. Dessa förändringar inträffar ofta då jordbrukstekniker förbättras, befolkningen får tillgång till elektronik, samt basal utbildning och sjukvård. Om inte födelsenivåer samtidigt börjar sjunka kan området i fråga drabbas av en demografisk fälla, eller obalans, där det drabbas av en hög befolkningsökning.
* I steg tre sjunker födelsetalen tack vare tillgång till preventivmedel, löneökningar, urbanisering, minskning av egenjordbruk, högre utbildningsnivå hos kvinnor, mindre barnarbete samt ökad tillgång till utbildning. Befolkningsökningen börjar då balanseras ut.
* Under steg fyra är både födelse- och dödstalen låga. Födelsetalen kan sjunka en bra bit under den nivå som är nödvändig för en allmän befolkningsökning i området, detta har bland annat inträffat i Italien, Spanien och Japan, vilket leder till en befolkningsminskning, vilket är ett hot mot många industrier som bygger på en befolkningsökning. Den stora gruppen människor som föds under steg två åldras och skapar en ekonomisk börda på den allt minskande arbetsföra befolkningen. Dödstalen hålls låga eller ökar något på grund av livsstilssjukdomar såsom fetma.
Citera
2023-11-20, 20:41
Medlem
Alla vet att det är kapitalismen som är roten till allt ont.
Citera
2023-12-13, 14:53
Medlem
Capryllics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papajoe
Alla vet att det är kapitalismen som är roten till allt ont.
Du bumpar en drygt 16 (!!!) år gammal tråd för det där?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in