2008-12-02, 07:28
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
vad i hela världen gör den här tråden i Filosofi??
Den tycks nog höra hemma i Laidback.
Citera
2008-12-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxus
Antar att han sa vitt endast för att påpeka att det liksom är 3x4x2,5 vitt färg.. Därefter får du göra precis som du vill.

[_ _ _]
Jag förstår fortfarande inte,
vad har storleken på rummet med färgen att göra?
Kan inte sängen vara svart?
Kan man inte välja en fondvägg som standard?
Varför är rummet vitt, och inte rött, gult, grönt, svart, whatever...
Vad betyder det att rummet är vitt,
är det någon bild av hur folk tror att mentalsjukhus är,
är det det det här rummet ska symbolisera?
Citera
2008-12-02, 09:52
Medlem
Mr.Allans avatar
Skulle ta med en redig skivspelare (med förstärkare och högtalare), Electric warrior plattan med T.Rex, och fylla resten av rummet med femtioöringar...

Sedan hade jag käkat vin- och gräddkokta blåmusslor med vitlöksbaguett en gång om dagen.
Citera
2008-12-02, 10:02
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag förstår fortfarande inte,
1. vad har storleken på rummet med färgen att göra?
2. Kan inte sängen vara svart?
3. Kan man inte välja en fondvägg som standard?
4. Varför är rummet vitt, och inte rött, gult, grönt, svart, whatever...
5. Vad betyder det att rummet är vitt,
är det någon bild av hur folk tror att mentalsjukhus är,
är det det det här rummet ska symbolisera?
Jag förstår inte vad det är du inte förstår?

1. Storleken på rummet har inget med färgen att göra. Vit är en bra grundfärg och TS skriver att du får ta med och göra om hur du vill. Måla om, snickra, whatever.. Att rummet har färgen vit gör det enklare att första hur det ser ut, än om det vore "krämvitt med sandbeige fonvägg på vägg X".

2. Klart att sängen kan vara svart? Vill du ha sängen svart, köp en svart säng eller ett svart sängöverdrag?!

3. "Som standard"? Bättre är väl att ta med dig färgen X och måla fondväggen själv? Det kombinerar ju både nytta med nöje.

4. Vit är en bra grundfärg, enklast så. Förstår inte varför du grubblar över det?!

5. -_-
Citera
2008-12-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Jag förstår inte vad det är du inte förstår?

1. Storleken på rummet har inget med färgen att göra. Vit är en bra grundfärg och TS skriver att du får ta med och göra om hur du vill. Måla om, snickra, whatever.. Att rummet har färgen vit gör det enklare att första hur det ser ut, än om det vore "krämvitt med sandbeige fonvägg på vägg X".

2. Klart att sängen kan vara svart? Vill du ha sängen svart, köp en svart säng eller ett svart sängöverdrag?!

3. "Som standard"? Bättre är väl att ta med dig färgen X och måla fondväggen själv? Det kombinerar ju både nytta med nöje.

4. Vit är en bra grundfärg, enklast så. Förstår inte varför du grubblar över det?!

5. -_-
1. Ja, jag vet inte varför Baxus började snacka om rummets proportioner i samband med dess färg...
TS hade inte behövt säga någon färg alls. Färger ger associationer, dom symboliserar olika saker. Jag tycker vitt är otäckt. Ett vitt rum känns kliniskt. Och det skulle bli för ljust, jag skulle ha svårt att läsa. Jag skulle känna mig som på en institution, en skola eller ett sjukhus. Inga positiva associationer helt enkelt. Men ändå vill TS att rummet ska vara vitt, och jag förstår inte tanken där. Kan inte TS ge oss sina associationer till ett vitt rum? Det skulle hjälpa oss att förstå poängen och tanken bakom det här experimentet...

"Roses are red,
Violets are blue,
Sugar is sweet;
And so are you"

2. TS säger att det kommer en säng med rummet, och rummet ska vara vitt till att börja med, så jag antar att allting i rummet är vitt, inte bara väggarna, för ett rum är så mycket mer än bara väggar...

3. Ja? Det var ju det första jag skrev i den här tråden, att jag skulle måla rummet rött eller svart. Men det hjälper inte mig, varför ska jag vara tvungen att måla om rummet själv, jag hatar att måla. Vore mycket enklare om man fick välja ett rum, bland en massa olika rum som har olika färger.

4. Grundfärg till vad, ska dom stycka upp mig med en köttkniv så att mitt blod målar väggarna röda? Det här är ju absurt... Vitt rum... Alldeles för ljust. Eller? Vad för sorts ljus är det där inne egentligen. Förhoppningsvis något med UV-ljus, så att man inte får säsongsdepression. Eller får man bara ett levande ljus till att börja med kanske.

5. Jag vet att man får inreda hur man vill, att man får en massa pengar och att man kan köpa vadsomhelst. Men det förklarar inte anledningen till rummets standardutförande. VAD är det jag inreder här egentligen? Mitt eget lilla fängelse? Ett kloster? En bombbunker? Det gör ju stor skillnad. Om det är ett fängelse lär jag ju knappast vilja måla väggarna gråa, och inte heller lär jag måla färgglada blommor på väggarna, ironin skulle vara bortkastad...

Det må låta som en simpel fråga som ingen annan skulle fråga,
men om vi får reda på varför rummet är vitt
kommer det nog klarna varför vi sitter i rummet överhuvudtaget
Citera
2008-12-02, 16:55
Bannlyst
Jag skulle inte ta med mig något.
Citera
2008-12-08, 14:50
Bannlyst
Först data. Sen weed.
Citera
2008-12-08, 15:16
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxs
Först data. Sen weed.

Jag antar att du inte kommer motivera det rent filosofiskt...
Citera
2008-12-08, 15:45
Medlem
detta låter som mitt liv senaste två åren, bortsett från att jag går till gymmet istället för att träna hemma i mitt (i det här fallet) blåa rum
Citera
2008-12-08, 17:24
Medlem
Jag skulle försöka hitta på något kreativt att göra som heller inte tar slut efter ett tag. Hade nog filosoferat väldigt mycket, säkert skrivit ett 10-tal böcker.
Sen hade jag köpt en superdator och resten av tiden då jag inte filosoferade eller knarkade hade jag spelat diverse datorspel
Citera
2008-12-08, 18:51
Medlem
-Unstable-s avatar
Inte för att jag förstår det filosofiska med att folk bara skriver listor med olika lösören, men jag måste ändå få göra följande påstående.

Alla listor här verkar vara baserade utifrån en vilja att göra det bästa av situationen. Istället för att anpassa sig själva till rummet och situationen, verkar viljan vara att anpassa rummet till det liv man lever för tillfället.

Skulle jag bli inlåst utan möjlighet till kommunikation med riktiga människor vore det föga givande att köpa in en tv/radio/dator som substitut för denna brist. Då skulle jag hellre lägga slantarna på att kunna utveckla mig själv eftersom det blir det enda som kommer att betyda något för mig i rummet.

Skrivmatreal, arbetsbänk, verktyg, penslar, facklitteratur, bokhyllor ... m.m. Allt som behövs för att ett skapande och lärande inom de områden jag finner intressanta. Den månatliga budgeten får sedan täcka råmatrealkostnaderna, som skrivpapper, elektriska komponenter eller övrigt som kan bli intressant efter hand som intresse väcks.

Därefter tillkommer möblemang för att göra det bekvämt. Men det viktigaste är möjligheten till lärande och utvecklande, kommunikation blir sekundär då man ändå är utanför samhället.
Citera
2008-12-08, 23:43
Medlem
haha, ja, man kan ju inte säga att jag inte försökte få tråden att inte bli laidback...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in