2025-07-07, 10:35
Medlem
Bartman777s avatar
Damen i svart (1958)
https://www.imdb.com/title/tt0051514

Jag hade lite svårt att hänga med i den här filmen även om jag samtidigt kan uppskatta den.

Det var jättesvårt för mig att hålla isär namnen, vem som var vem. Och jag vet inte om jag riktigt fattade fullt ut i slutet när upplösningen kom ändå. Eller så tänker jag för mycket kanske och gör det svårare än det egentligen är.

Den är lite småspännande och griper tag i mig på ett visst sätt. Men nja... jag vet inte om det var på grund av att jag var rätt trött när jag såg den, eller något annat. Jag kände att den inte riktigt nådde ända fram för mig.

Jag fattade aldrig vem personen var som tycktes vara någon slags sidekick till paret Hillman. Han verkade också vara någonslags detektiv.

Äh... jag vet inte... den hade något, men det känns som jag missade något eller att filmen missade mig och inte nådde fram. Jag vet inte... det var lite blandade skurar här för min del.

Kul dock att jag kände igen en skådis, jag tyckte hon såg bekant ut och var tvungen att kolla upp om det stämde. Och visst gjorde det det! "Linus-Ida" från Madicken var ju med, spelad av Sif Ruud.

Sen tyckte jag den finsk/svensktalande skådisen också var bekant, jag trodde det var han som spelade alkoholiserad kapten i Rederiet, även om jag tyckte att tidsspannet inte riktigt stämde överens, men de var bra lika varandra, med ansiktsformen och frisyren. Men nej, det stämde ju inte.

Kul med Sif Ruud dock!
Senast redigerad av Bartman777 2025-07-07 kl. 10:41.
Citera
2025-07-07, 13:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Damen i svart (1958)
https://www.imdb.com/title/tt0051514

Jag hade lite svårt att hänga med i den här filmen även om jag samtidigt kan uppskatta den.

Jag fattade aldrig vem personen var som tycktes vara någon slags sidekick till paret Hillman. Han verkade också vara någonslags detektiv.

Sidekickpersonen kallas Freddy i filmerna, förtjänstfullt spelad av Nils Hallberg.

Han är någon sorts hjälpreda åt deckarparet.
Och även ett skäl att serien slutade efter fem filmer (om jag minns rätt), karaktären Freddy tilltalade publiken mer är deckare Hillman.
Citera
2025-07-07, 14:46
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Sidekickpersonen kallas Freddy i filmerna, förtjänstfullt spelad av Nils Hallberg.

Han är någon sorts hjälpreda åt deckarparet.
Och även ett skäl att serien slutade efter fem filmer (om jag minns rätt), karaktären Freddy tilltalade publiken mer är deckare Hillman.
Tackar för klargörandet!
Ja, han hade faktiskt en lite mer tilltalande utstrålning än Herr Hillman, måste jag säga.
Citera
2025-07-07, 16:51
Medlem
Geomeisters avatar
Edges of the Lord, 2001.
https://www.imdb.com/title/tt0245090...20the%2520lord

Handling: Under Andra världskriget inser judiska befolkningen i Polen att nazisterna vill de illa. En familj indoktrinerar sin unga son till att säga att han är katolik. Pojken skickas sedan till säkerhet och ett nytt liv. Vad väntar honom på andra sidan?

Huvudrollen spelas av Haley Joel Osment. Pojken som blev känd via Forrest Gump, The Sixth Sense och A.I. Artificial Intelligence. Denna film kom mitt uppe i hans "storhetsperiod", men inget jag någonsin hört talas om. Ser du filmen är det inte svårt att förstå varför. Filmen är tydligt ett indieprojekt och även om filmen kretsar mycket kring barn så är det definitivt ingen klassisk "barnfilm" i dess rätta mening.

Willem Dafoe är en halvstor roll och har man sett andra filmer med honom t.ex. The Last Temptation of Christ och The Florida Project förstår man varför han är med även i denna film.

Filmen som sådan är mestadels i engelskt tal kontra mer realistisk riktig polska. Den är knappast någon visuell skönhet till film heller. Jag blev ändå genuint berörd av denna film. Delvis för att den fångar alla möjliga känslor (skratt, rädsla, charm, hat osv.) och delvis mixar barndomens händelser med en gråare verklighet.

Rekommenderas!

Senast redigerad av Geomeister 2025-07-07 kl. 16:55.
Citera
2025-07-07, 20:41
Medlem
Svarta-Skatans avatar
K.O. (2025)

Jag har en förkärlek för filmer som utspelar sig i Marseille, så därför föll valet på denna franska film. En MMA-fighter dödar sin motståndare i buren och väljer därefter att försvinna, men offrets fru tar kontakt för att hennes son befinner sig i dåliga kretsar och har försvunnit och tack vare sitt dåliga samvete för att ha dödat grabbens far så tar han "jobbet" att hitta sonen.

Man vet ju vad man får för film, inga konstigheter där, det är våldsamt och brutalt, staden är smutsig som Marseille alltid är, skurkarna är genuint onda, bra fightingscener, jag gillar att filmen bara är 1h 25 m, det räcker.

3/5 blir betyget.

https://www.imdb.com/title/tt36240772/?ref_=tturv_ov_i
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2025-07-07 kl. 21:33.
Citera
Igår, 11:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kärlek 65 (1965)

Om en förvirrad filmregissör, eller nåt sånt.

Det här händer verkligen inte ofta, att jag ger upp med en film.

Vet inte vad den handlade om, eller vad den ens skulle handla om.
Ännu en av Bo Widerbergs sinnessjuka alster.

Inget omdöme

IMDB 6,2 = 3,31
409 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in