Igår, 20:26
Medlem
Clownfysiks avatar
As Above, So Below 2014
En tjej besatt av att hitta den så kallade Philosophers Stone, en slags helig graal inom forna tiders alkemi, snappar upp en ledtråd om var den kan finnas. Ledtråden säger att stenen ska finnas i ett hemligt rum någonstans nere i katakomberna under Paris. Hon samlar några vänner och de beger sig ner bland alla benknotor och kranier (kranium?). Frågan är om det finns något mer där nere…?

Filmen är en slags mysterium/äventyrsfilm med lättare inslag av horror. Den är filmad i en blandning av found footage och traditionell stil. Den känns halvbakad, om man kan säga så om film. Den börjar lovande men ju längre den håller på ju mer fick jag känslan av att jag såg en film gjord av ett gäng glada amatörer. Det bjuds på några bra jumpscares, men filmen saknar en generell handling och riktning. Skådespeleriet var acceptabelt som bäst. Händelsemässigt var det som att man kastar allt möjligt på en vägg och ser vad som fastnar, för att låna ett engelskt uttryck.

Har man en fetish för klaustrofobiskt grottkrypande eller found footage film, så antar jag att man kan ge denna en chans annars så kanske det är bättre att leta efter något annat.
Citera
Idag, 00:12
Medlem
Clownfysiks avatar
The Wicker Man 1973
En konservativ konstapel anländer till en liten ö utanför det brittiska fastlandet för att eftersöka en försvunnen flicka. Ön styrs med järnhand av den vänliga och karismatiske Lord Summerisle, men när konstapeln börjar sina efterforskningar så märker han snabbt att saker inte står helt rätt till. Vad är det för konstig religion de har och varför har folk sex på kyrkogården?

Denna filmen alltså, det är en riktig tripp. Vår egna delikata blomma Britt-Marie visar upp sig i bara mässingen och gör en överraskande bra roll som barpiga, och det är kul att se Christopher Lee i en lite mer seriös roll. Det dansas och det sjungs (för min del hade de gärna kunnat få tona ned den biten en smula), filmen är otroligt suggestiv i sitt utförande - borderline experimentell. Det händer egentligen inte jättemycket men det byggs hela tiden upp en känsla av stundande katastrof. Jag kommer på mig själv gång på gång att fnissa, och mot slutet gapskratta åt den allt mer frustrerade konstapeln som inte fattar vad som pågår.

Jag undrar hur Nicholas Cage-versionen är. =)
Citera
Idag, 00:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
An inspector calls (1954). Det är från polisen

Under en familjemiddag hos välbeställda familjen Binning kommer en poliskommisarie, Poole, och vill förhöra familjen om ett självmord, året är 1912

Märktes att det var en filmatiserad teaterpjäs, tyvärr var den väldigt pratig, men historien var intressant.
Räcker till 3-/5

IMDB 7,5 =3,89/5
5803 röster
Citera
Idag, 02:03
Medlem
HassanVonEssens avatar
Mercy (2016)

Två bröder möter sin pappa och sina två halvbröder i föräldrarnas hem på vischan där mamman ligger döende. Det lurar en hel del groll mellan brödraparen och frågan om hur arvet ska fördelas verkar leda till mord i dessa sinnen. Förvirrande i början. Klarnar något i mitten för att sedan återgå till att vara förvirrande på slutet, som går att tolka på för många sätt för att filmen ska ligga högre i snittbetyg. En aning spännande men alltför tvetydig.

5/10
Citera
Idag, 10:44
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
The Wicker Man 1973
En konservativ konstapel anländer till en liten ö utanför det brittiska fastlandet för att eftersöka en försvunnen flicka. Ön styrs med järnhand av den vänliga och karismatiske Lord Summerisle, men när konstapeln börjar sina efterforskningar så märker han snabbt att saker inte står helt rätt till. Vad är det för konstig religion de har och varför har folk sex på kyrkogården?

Denna filmen alltså, det är en riktig tripp. Vår egna delikata blomma Britt-Marie visar upp sig i bara mässingen och gör en överraskande bra roll som barpiga, och det är kul att se Christopher Lee i en lite mer seriös roll. Det dansas och det sjungs (för min del hade de gärna kunnat få tona ned den biten en smula), filmen är otroligt suggestiv i sitt utförande - borderline experimentell. Det händer egentligen inte jättemycket men det byggs hela tiden upp en känsla av stundande katastrof. Jag kommer på mig själv gång på gång att fnissa, och mot slutet gapskratta åt den allt mer frustrerade konstapeln som inte fattar vad som pågår.

Jag undrar hur Nicholas Cage-versionen är. =)
Du lyckas verkligen pricka in många av de filmer jag själv sett, eller är intresserad av!
Därför tar jag mig ibland friheten att kommentera dina recensioner, jag hoppas du inte uppfattar det som någon form av stalking
Det är inte jätteofta jag ser recensioner av filmer jag sett eller har ett intresse av, så därför blir jag väldigt glad när det händer.

Jag gillar den där filmen skarpt!
Jag är svag för 70-talets filmer och jag älskar känslan i just den här filmen. Estetiskt är den otroligt tilltalande för min del.

I vanliga fall brukar jag inte vara ett fan av musikaliska inslag i filmer, lite som du är inne på här. Men i denna film tycker jag det är ett fantastiskt inslag, och jag tycker låtarna är väldigt, väldigt bra och passande för filmen.

Suggestiv och borderline-experimentell var väldigt bra ord för att beskriva filmen, ja

Jag såg versionen med Nicholas Cage strax efter att den kom ut där runt 2006.
Då hade jag ännu inte sett originalet och visste inte ens att den fanns tror jag, så därför hade jag heller inget att jämföra med då.

Jag tyckte väl då att filmen var okej vill jag minnas.
Men efter att ha upptäckt denna från 1973 så har jag aldrig känt ett behov av att återkomma till 2006-versionen, utan jag ser mycket hellre om originalet istället.
Citera
Idag, 16:11
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Du lyckas verkligen pricka in många av de filmer jag själv sett, eller är intresserad av!
Därför tar jag mig ibland friheten att kommentera dina recensioner, jag hoppas du inte uppfattar det som någon form av stalking
Det är inte jätteofta jag ser recensioner av filmer jag sett eller har ett intresse av, så därför blir jag väldigt glad när det händer.

Jag gillar den där filmen skarpt!
Jag är svag för 70-talets filmer och jag älskar känslan i just den här filmen. Estetiskt är den otroligt tilltalande för min del.

I vanliga fall brukar jag inte vara ett fan av musikaliska inslag i filmer, lite som du är inne på här. Men i denna film tycker jag det är ett fantastiskt inslag, och jag tycker låtarna är väldigt, väldigt bra och passande för filmen.

Suggestiv och borderline-experimentell var väldigt bra ord för att beskriva filmen, ja

Jag såg versionen med Nicholas Cage strax efter att den kom ut där runt 2006.
Då hade jag ännu inte sett originalet och visste inte ens att den fanns tror jag, så därför hade jag heller inget att jämföra med då.

Jag tyckte väl då att filmen var okej vill jag minnas.
Men efter att ha upptäckt denna från 1973 så har jag aldrig känt ett behov av att återkomma till 2006-versionen, utan jag ser mycket hellre om originalet istället.
Så ska du inte känna, jag uppskattar att du kommenterar. Och det tror jag 99% av alla andra här också gör.

Jag får säga att Wicker Man har dröjt kvar lite i skallen på mig, det är inte ofta filmer gör det för mig så den måste ha något. Kanske är det den märkliga handlingen eller så är det att den var så ”far out there” med allt sitt konstnärliga, jag vet inte. Och jag måste även säga att jag blev våldsamt nyfiken på hur en nyare version av denna kan bli. Filmen känns ju som en film av sin tid så att säga, kan man ens göra något liknande efter -00?

Jag måste nog se Nic Cage versionen också som en slags studie. =)

Glor på en japansk thriller nu, återkommer med en snutt text om den lite senare.
Citera
Idag, 17:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The late Edwina Black (1951)

Välbeställd, sängliggande, dam dör, polisen blir misstänksam då dom hittar arsenik i kroppen.

Förmodligen en teaterpjäs som utspelas sent 1800-tal

Lite långsamt, men intressant drama där det fanns mängder med tänkbara lösningar.
3/5

IMDB 6,6 = 3,49/5
529 röster
Citera
Idag, 20:07
Medlem
Clownfysiks avatar
Audition 1999
En japansk affärsman förlorar sin fru i sjukdom och några år senare bestämmer han sig för att det är dags att träffa någon ny. Hans kollega tycker att de kan hålla en audition där de söker en tjej till huvudrollen för en fiktiv film.

Detta var en märklig film. Jag vet inte riktigt hur man ska klassificera den, drama/mystery/horror kanske. Tre fjärdedelar av filmen var helt klart drama och resterande får du upptäcka själv om du ska se den. Det kändes som något regisserat av David Lynch, man flyttas fram och tillbaka mellan dröm och verklighet och vissa grejor är väldigt abstrakt och öppet för egen tolkning. Den är mycket långsam fast utan att bli outhärdlig. För mig var filmen intressant hela vägen, huvudkaraktären är sympatisk och det är alltid kul att få en inblick i den japanska vardagen och arbetslivet.

Jag tycker att filmen hade kunnat få vara ett renodlat drama hela vägen ut. Bara en simpel kärlekshistoria, huvudkaraktären var tillräckligt intressant och hade tillräckligt med saker omkring sig för att det skulle fungera. Man hade kunnat ta bort ”det andra” (låt oss kalla det så..) ur filmen helt, jag tror jag hade gillat den mer då. Lite svår film att rekommendera, men blev du nyfiken av denna lilla beskrivning så ge den en chans för all del.
Senast redigerad av Clownfysik Idag kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in