Citat:
Ursprungligen postat av
Clownfysik
The Wicker Man 1973
En konservativ konstapel anländer till en liten ö utanför det brittiska fastlandet för att eftersöka en försvunnen flicka. Ön styrs med järnhand av den vänliga och karismatiske Lord Summerisle, men när konstapeln börjar sina efterforskningar så märker han snabbt att saker inte står helt rätt till. Vad är det för konstig religion de har och varför har folk sex på kyrkogården?
Denna filmen alltså, det är en riktig tripp. Vår egna delikata blomma Britt-Marie visar upp sig i bara mässingen och gör en överraskande bra roll som barpiga, och det är kul att se Christopher Lee i en lite mer seriös roll. Det dansas och det sjungs (för min del hade de gärna kunnat få tona ned den biten en smula), filmen är otroligt suggestiv i sitt utförande - borderline experimentell. Det händer egentligen inte jättemycket men det byggs hela tiden upp en känsla av stundande katastrof. Jag kommer på mig själv gång på gång att fnissa, och mot slutet gapskratta åt den allt mer frustrerade konstapeln som inte fattar vad som pågår.
Jag undrar hur Nicholas Cage-versionen är. =)
Du lyckas verkligen pricka in många av de filmer jag själv sett, eller är intresserad av!
Därför tar jag mig ibland friheten att kommentera dina recensioner, jag hoppas du inte uppfattar det som någon form av stalking

Det är inte jätteofta jag ser recensioner av filmer jag sett eller har ett intresse av, så därför blir jag väldigt glad när det händer.
Jag gillar den där filmen skarpt!
Jag är svag för 70-talets filmer och jag älskar känslan i just den här filmen. Estetiskt är den otroligt tilltalande för min del.
I vanliga fall brukar jag inte vara ett fan av musikaliska inslag i filmer, lite som du är inne på här. Men i denna film tycker jag det är ett fantastiskt inslag, och jag tycker låtarna är väldigt, väldigt bra och passande för filmen.
Suggestiv och borderline-experimentell var väldigt bra ord för att beskriva filmen, ja
Jag såg versionen med Nicholas Cage strax efter att den kom ut där runt 2006.
Då hade jag ännu inte sett originalet och visste inte ens att den fanns tror jag, så därför hade jag heller inget att jämföra med då.
Jag tyckte väl då att filmen var okej vill jag minnas.
Men efter att ha upptäckt denna från 1973 så har jag aldrig känt ett behov av att återkomma till 2006-versionen, utan jag ser mycket hellre om originalet istället.