Hexen bis aufs Blut gequält (Mark Of The Devil) (1970)
https://www.imdb.com/title/tt0065491
Detta är första gången jag ser en film om häxbränningar tror jag, och jag tycks ha valt en jäkla kontroversiell sådan att börja med
Filmen utspelar sig i Österrike om jag inte minns fel, under 1700-talet och dess häxbränningar, som sagt.
Den är ganska brutal alltså, ganska grafisk och lite jobbig emellanåt.
Det slår mig hur hopplöst det måste ha känts där och då om man blev anklagad för att vara i pakt med djävulen. Då hade man inte mycket att sätta emot. Det räckte med att bli anklagad av någon, så var det bara till att bli torterad tills man erkände. Oavsett vilket så blev det döden tillslut.
Filmen är väldigt grafisk som sagt, och den utspelar sig på ett slott där förmodade häxor dras inför rätta, och man får se tortyrscener efter tortyrscener, blandat med lite annat runtomkring.
Filmen var stark, det är en film som absolut lämnar avtryck. Och det är väl inte filmen jag är sugen att trycka i mig en pizza till direkt.
Jag gillar den verkligen, men jag vet inte om jag kommer ha behovet av att se den igen. Den lämnar avtryck på sitt sätt så pass starkt att det räcker med en visning, tror jag.
Jag hajade till på en karaktärs ögon, och tyckte de såg så bekanta ut. Och efter en stund kom jag på att det var ju en ung Udo Kier!
Han är ju en känd skådespelare som varit med i många produktioner genom åren, och jag har själv sett honom flera gånger.
Men jag blir inte klok på hans ögon och/eller blick
Något är det, som jag inte kan sätta fingret på. Det gör att jag hajar till varje gång jag ser honom.
Nåja... som sagt... det är en stark film, och den är speciell.
Jag rekommenderar den verkligen, men se den inte på en första date kanske.