2026-01-22, 20:36
Medlem
Kedoxs avatar
Frihet – den blå filmen (1993)

Den första filmen i Trikoloren, har ej sett de andra än.
Regisserad av den förtidigt bortgångne Krzysztof Kieślowski.

Det är något unikt med stämningen i denna film och dess relativt långsamma inkännande tempo. Inte en enda gång under filmen sitter jag och tänker "detta är bra", men jag känner mig samtidigt inte uttråkad och har ingen lust att stänga av. Man bara hänger med och betraktar. Trots att filmen inte egentligen är en feel good-film och har mycket mörker så känns den som en feel good. Svårt att förklara. Det filmen kanske är allra starkast inom är det dialoglösa skådepelet, blickar, rörelser, känsloförmedling. Där är det pure masterclass.

En annorlunda filmupplevelse men en mysig sådan. Får se vad uppföljarna bjuder på. Som jag förstått det är alla filmer fristående men har nån sorts gemensam länk.
Citera
2026-01-22, 21:38
Avstängd
kyrkstockens avatar
The rip. 2026. MEd Matt Damon och Ben Affleck som jag avskyr. Men Ben gör några bra scener här.

Lätt action skulle jag kalla genren. Lätt thriller kanske för den är spännande delvis.

Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Dollhouse (2025) https://www.imdb.com/title/tt35276942/

"When her 5-year-old daughter dies, a mother is devastated but finds solace in a doll that looks like her daughter and begins to treat the toy as part of the family. But after giving birth to another child, strange things begin to happen."

Japansk skräckfilm kan vara riktigt bra. Och det är den här.
Jag prövar the dollhouse som kvällens film. Skräck är inte min avdelning men ibland så.
Citera
2026-01-23, 22:20
Medlem
Knock at the Cabin (2023)

Inledningsvis spännande och underhållande men en bit in växer en oro för att handlingen är på väg mot det minst spännande och mest förutsägbara slutet. Så blir det tyvärr också och när eftertexterna rullar känner man sig mest besviken.
Citera
2026-01-24, 01:59
Medlem
28 years later. Ganska bra. Svenskar med.
Citera
2026-01-24, 19:55
Medlem
Bartman777s avatar
Frontier(s) (2007)
https://www.imdb.com/title/tt0814685/

Det är väl den här filmen som många säger ska vara så sjukt obehaglig?
Jag tycker inte den är något märkvärdigt. Vid någon enstaka scen var det lite småjobbigt, men inget jätteutmärkande ändå.

Jag tyckte filmen var riktigt jävla tråkig faktiskt och påminde alldeles för mycket om mycket annat jag redan sett.
Nej, så chockerande var den inte... inte alls faktiskt. Mest tråkig och mycket i den kändes bara oinspirerat och som att det gick på tomgång.

St. Elmo's Fire (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0090060/

Jag hade en del förväntningar på den här filmen.
Speciellt då flera av skådisarna var med i The Breakfast Club som jag tycker är fruktansvärt mysig och feelgood.
Jag hade verkligen väntat mig en film i liknande känsla som den och Sixteen Candles.

Men detta var en stor besvikelse.
Jag har varit sugen på filmen så himla länge, och verkligen gått och sugit på karamellen.
Handlingen var i det närmsta skittråkig, och känslan var inte i närheten av de två filmerna jag nämnde innan. Det enda som var fint, var att få se dessa skådisar igen.

Men nej... den här filmen behöver jag inte se igen.
Det enda som kändes lite vackert var...
Aja... så var det med det.
Citera
2026-01-24, 22:10
Medlem
Geomeisters avatar
På Bio.

The Exit 8 alternativt 8-ban deguchi, 2025.
https://www.imdb.com/title/tt35222590/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_Exit%2520

En japansk psykologisk thriller med element av skräck. En kille fastnar i tunnelbaneuppgång och försöker hitta ut. Inte lika lätt som man kan tro.

Den här filmen var inget för mig. Repetitiv. För simpel. Inte speciellt spännande och filmens budskap kunde man lista ut alltför enkelt.

Med det sagt gillar jag den klassiska musiken som används och filmens Alfred Hitchcock/Brian De Palma sätt att berätta historien med kameran. Starten av filmen känns uppfriskande gentemot mycket annat som görs idag, men därefter nä.. Inget jag kan rekommendera.
Senast redigerad av Geomeister 2026-01-24 kl. 22:13.
Citera
2026-01-24, 22:53
Medlem
My cousin Vinny.

Riktig klassiker som jag faktiskt inte sett tidigare. Förstår varför den blivit en klassiker.

Marissa Tomei storspelar, och Joe pesci är så långt från Brooklyn han bara kan komma. 4 av 5 Kenta!
Citera
2026-01-25, 01:50
Medlem
Niskalaukauss avatar
Idag blev det 3 filmer med polaren.

The Killing of a Sacred Deer 2017
En film av Yorgos Lanthimos som har ett betyg av 7,0 på IMDb.
Vissa av hans filmer känns ju som han söker det underliga lite för mycket.
Så det här får bli som med Dogtooth jag ger inget betyg den är ju varken eller så det borde vara en 5a men nej det är för underligt.

Jules 2023
En film av Marc Turtletaub som har ett betyg av 6,8 på IMDb.
En utomjording störtar ner i Milton (Ben Kingsley) trädgård, Milton är en man som lever ensam o har en dotter som oroar sig på grund av tecken på demens. När han ringer o larmar så tror dom han driver med larmoperatören. Hans två vänner som han ofta träffar när dom kommer till stadens möten för att komma med medborgarförslag spelas av Harriet Sansom Harris o Jane Curtin.
Gillar den så den kan få 6,5 av mig.

Nuremberg 2025
En film av James Vanderbilt som har ett betyg av 7,4 på IMDb.
En film jag gillade, den handlar om Nürnberg rättegångarna efter andra världskriget o till största delen mot Hermann Göring.
Jag ger den en 7a i betyg.

Mulholland Falls 1996
En film av Lee Tamahori som har ett betyg av 6,3 på IMDb.
En deckare som utspelar sig i 50talets LA med en stenhård Nick Nolte vad mer kan man begära.
Ger den en 7a i betyg.
Citera
2026-01-25, 08:09
Medlem
Bartman777s avatar
Dirty Harry (1971)
https://www.imdb.com/title/tt0066999/

Jag har hört denna film hyllas många gånger, och nu är det första gången jag ser den för egen del.
Filmen är bra och skön på sitt vis, men inte så fruktansvärt bra och outstanding som många vill få det till när jag sett den nämnas.

Den är lite som många andra polisfilmer där de ska få fast den skyldige i ett case. Varken mer eller mindre.
Jag får för mig att den hyllas extra mest för att det är Clint Eastwood som spelar huvudrollen.
Men med det sagt så gillar jag karaktären Harry! Han har en skön stil. Lite badass, lite gå emot strömmen så där.

Filmen är inte dålig alltså, jag tycker kanske bara inte att den utmärker sig särskilt bland alla andra filmer på ungefär samma tema.
Senast redigerad av Bartman777 2026-01-25 kl. 08:13.
Citera
2026-01-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Frihet – den blå filmen (1993)

Den första filmen i Trikoloren, har ej sett de andra än.
Regisserad av den förtidigt bortgångne Krzysztof Kieślowski.

Det är något unikt med stämningen i denna film och dess relativt långsamma inkännande tempo. Inte en enda gång under filmen sitter jag och tänker "detta är bra", men jag känner mig samtidigt inte uttråkad och har ingen lust att stänga av. Man bara hänger med och betraktar. Trots att filmen inte egentligen är en feel good-film och har mycket mörker så känns den som en feel good. Svårt att förklara. Det filmen kanske är allra starkast inom är det dialoglösa skådepelet, blickar, rörelser, känsloförmedling. Där är det pure masterclass.

En annorlunda filmupplevelse men en mysig sådan. Får se vad uppföljarna bjuder på. Som jag förstått det är alla filmer fristående men har nån sorts gemensam länk.

Den tredje delen i Trikoloren-trilogin, Broderskap - Den röda filmen (1994) är riktigt bra och bäst i trilogin.

Trikoloren:

- Den blå filmen, Frihet (1993).
- Den vita filmen, Jämlikhet (1994).
- Den röda filmen, Broderskap (1994).
Senast redigerad av Piratpartiet 2026-01-25 kl. 13:50.
Citera
2026-01-25, 14:51
Medlem
Geomeisters avatar
Angel, 1984.
https://www.imdb.com/title/tt0086896/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_angel%25201984

Ung tjej går i skolan och allt där går bra. Hon håller alla skolkamrater på distans, men verkar omtyckt ändå. Ingen känner inte riktigt till hennes andra liv.

Det här var en undangömd pärla för mig. Bra grejer.

En film som skriker 1980-tal på de positiva sätten. Allvarligt ämne blandas med oskyldighet, action, naket och humor. Många olika karaktärer som har olika syften och minnesvärda karaktärer. Charmnivån är hög och för att var en s.k. "B"-film har de tänkt igenom bra saker som dagens filmer ofta missar. Blev även lite berörd.

Tempot är snabbt, men man hänger med på allt. Delarna med action är väl de som blir mest lidande, men ärligt talat föredrar jag denna typ av action framför det mesta jag ser idag. Detta är åtminstone underhållande.

Tummen upp!
Citera
2026-01-25, 18:54
Medlem
Bartman777s avatar
Hexen bis aufs Blut gequält (Mark Of The Devil) (1970)
https://www.imdb.com/title/tt0065491

Detta är första gången jag ser en film om häxbränningar tror jag, och jag tycks ha valt en jäkla kontroversiell sådan att börja med

Filmen utspelar sig i Österrike om jag inte minns fel, under 1700-talet och dess häxbränningar, som sagt.
Den är ganska brutal alltså, ganska grafisk och lite jobbig emellanåt.

Det slår mig hur hopplöst det måste ha känts där och då om man blev anklagad för att vara i pakt med djävulen. Då hade man inte mycket att sätta emot. Det räckte med att bli anklagad av någon, så var det bara till att bli torterad tills man erkände. Oavsett vilket så blev det döden tillslut.

Filmen är väldigt grafisk som sagt, och den utspelar sig på ett slott där förmodade häxor dras inför rätta, och man får se tortyrscener efter tortyrscener, blandat med lite annat runtomkring.

Filmen var stark, det är en film som absolut lämnar avtryck. Och det är väl inte filmen jag är sugen att trycka i mig en pizza till direkt.
Jag gillar den verkligen, men jag vet inte om jag kommer ha behovet av att se den igen. Den lämnar avtryck på sitt sätt så pass starkt att det räcker med en visning, tror jag.

Jag hajade till på en karaktärs ögon, och tyckte de såg så bekanta ut. Och efter en stund kom jag på att det var ju en ung Udo Kier!
Han är ju en känd skådespelare som varit med i många produktioner genom åren, och jag har själv sett honom flera gånger.
Men jag blir inte klok på hans ögon och/eller blick

Något är det, som jag inte kan sätta fingret på. Det gör att jag hajar till varje gång jag ser honom.

Nåja... som sagt... det är en stark film, och den är speciell.
Jag rekommenderar den verkligen, men se den inte på en första date kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in