I lagens namn (1986)
https://www.imdb.com/title/tt0091246/
Denna var ny för mig!
Överlag är filmen bra, det är skön stämning och setting.
Det är också kul att se så många kända svenska skådespelare.
Sven Wollter... vad bra han är alltså!
Han var vid våran stuga och drack bärs för massa år sedan, bland annat tillsammans med min morsa. Han har ju avlat av sig en del, och han var och hälsade på en av döttrarna. Jäkla synd jag missade det tillfället... det hade varit häftigt att träffa honom, och under så avslappnade omständigheter.
Nåja... Filmen är som sagt skön, den har också en liten subtil ton av humor emellanåt som passar min smak. Det kan vara någon liten kommentar här och där eller liknande.
Dock hade jag lite svårt att förstå vad det var som hände i de olika scenerna, och vad det hade för relevans till andra scener och saker i filmen. Jag hade också lite svårt att hålla isär karaktärerna och deras namn ibland. Det blev lite rörigt emellanåt med andra ord.
Men visst.. jag fattade ju ändå grundkonceptet.
Men ja... lite smårörigt kändes det, och jag skulle nog må bra av att se den snart igen, då skulle jag kunna förstå mer förmodligen.
Sen är det ju så att filmen är baserad på en novell (Av Leif GW av alla människor!), så kanske har de försökt tryckt in så mycket de kan från den, och det har inte blivit helt optimalt. Filmen är ju rätt kort också, blotta 87 minuter. Så det kan ha varit svårt att få ihop allt på ett riktigt bra sätt.
Det är bara en teori, men det kan vara så.
Eller så är det jag som hade svårt att greppa bara...
Nåja, i grunden är det en bra film och jag uppskattade mycket med den.
Jag behöver nog som sagt mest bara se den en gång till för att förstå mer.