Megalopolis är en episk dramafilm om ett framtida New York som påminner mycket om den gamla Romerska republiken. Filmens handing bygger löst på den antika historien om "Catilina konspirationen". Då en romersk senator som hete Catilina försökte ta makten över Romarriket och mörda den romerska senaten men stoppades (och avrättades) av senatens ledare Cicero.
I filmen är det istället arkitekten Cesar Catilina och borgmästaren Franklyn Cicero som tävlar om makten över ett Neo New York. Borgmästarens dotter Julia Cicero blir också indragen i intrigen men vet inte vem som har rätt till hennes lojalitet. Filmen börjar bra med visioner om en futuristisk utopi men sedan blir handlingen allt mer obegripligt och de högtravande dialogerna blir allt värre.
Detta är tyvärr ingen bra film och betyget blir icke godkänt trots att jag vill tycka om berättelsen för den har en del intressanta idéer.
Jag är inget större fan av Friday The 13th-serien
men om jag måste säga en favorit ändå så är det nog
Friday The 13th Part 5: A New Beginning
dvs nästa film i serien för dig att se.
Filmen där "Jason" terroriserar ett hem för ungdomar med psykiska problem mitt ute på landsbygden.
Har för mig att den är minst dålig av dem jag sett hittills.
EDIT: Läste ditt inlägg fel...
Ja vi får se vad jag tycker.
Senast redigerad av Bartman777 2025-03-29 kl. 16:54.
Äventyret bland alptoppar och snoppar inleds när en pryd storstadskvinna tar över en stor gård i Tyrolen. Många vill dock ha bort henne från egendomen och själva ta över, vilket man ska lyckas med genom att anlita den italienska supercasanovan Vittorio Parmesano. Men inget går som förväntat i detta vilda sexspex som levererar en garanterad överdos av joddlande tokkärringar, lederhosen, skummande öl och rara, bara bröst!
IMDB: 4,8/10
Trots sitt förhållandevis låga betyg måste detta ses som en riktig klassiker. Humorn är på topp och skådespelarinsatserna är över lag bra. Rekommenderas.
Den här filmen visar på ett intressant sätt hur man kan ta en gammal film (1920-tal) och göra en modern tolkning som inte är en märklig fortsättning eller för snarlik film. Respektera det gamla och göra något nytt.
Vampyrfilmer finns det i mängder. Nosferatu är nog ett ord många känner till oavsett om man är intresserad av ämnet eller inte. Det här är ingen vanlig vampyrfilm utan det är en film i en film. Tim Burtons Ed Wood (1994) klingade i mitt huvud när jag såg denna (tror folk som sett båda förstår vad jag menar).
Personligen är jag inte jätteintresserad av varken vampyrer, extremt gamla svartvita filmer eller "film i film"-konceptet än så länge, men mycket här är välgjort. Filmen kan överraska. Har lite humor. Willem Dafoe är det mest udda, men tycker John Malkovich gör filmens bästa roll (han är ruggigt bra i flera scener). Fränt slut också.
Vad jag tyckte om den kan sammanfattas med två ord: ren skit. En skräckfilm som inte är läskig fyller helt enkelt inte sin funktion, och att den är baserad på en sann historia tror jag inte ett dyft på.
3/10
Länka gärna filmen till IMDB och skriv några rader om den samt ge den betyg; det blir roligare så.
Samaritan m Samuel L Jackson. Riktigt bra med en ovanligt obehaglig twist
Scrollat förbi rymdinvasionsfilmen The 5th Wave (2016) många gånger på Netflix. Tillslut tänkte jag att jag kunde ge den en chans i och med att jag gillar science fiction.
Den börjar ganska bra, även om den uppenbart riktar sig till tonåringar, så till en lite yngre publik än jag råkar tillhöra. Det går att dra paralleller både till Independence Day och Invasion of the Body Snatchers, men idén med de fem vågorna av attacker från utomjordingarna gör ändå filmen lite unik.
Allteftersom blir filmen dock bara sämre och sämre. Till en början får vi bara veta att den femte vågen snart ska börja, men inte vad den innebär. Jag tänkte att "om handlingen ska gå ihop måste 'vågen' vara det här, men den planen kommer aldrig att fungera". Mycket riktigt var twisten det jag trodde, men jag tror att utomjordingar smarta nog att färdas hit från ett annat solsystem hade kommit på något bättre. För att göra tonårstjejerna glada får vi också en kärlekshistoria, men den underhistorien var inte så bra skriven.
Trots en ganska lovande inledning blev filmen en besvikelse mot slutet.
Det går längre och längre tid mellan filmerna numera, men, idag såg jag:
Hypnotic, med Ben Afflec i huvudrollen, och även Alice Braga.
Den korta handlingen från Viaplay säger så här:
"När kriminalinspektör Danny Rourke utreder sin dotters försvinnande trasslar han in sig i en komplicerad och otrolig härva som till slut får honom att ifrågasätta allt och alla."
Lite skruvat, men ändå sevärd. Hypnos i denna form kan bara inte finnas...väl?
Den här filmen visar på ett intressant sätt hur man kan ta en gammal film (1920-tal) och göra en modern tolkning som inte är en märklig fortsättning eller för snarlik film. Respektera det gamla och göra något nytt.
Vampyrfilmer finns det i mängder. Nosferatu är nog ett ord många känner till oavsett om man är intresserad av ämnet eller inte. Det här är ingen vanlig vampyrfilm utan det är en film i en film. Tim Burtons Ed Wood (1994) klingade i mitt huvud när jag såg denna (tror folk som sett båda förstår vad jag menar).
Personligen är jag inte jätteintresserad av varken vampyrer, extremt gamla svartvita filmer eller "film i film"-konceptet än så länge, men mycket här är välgjort. Filmen kan överraska. Har lite humor. Willem Dafoe är det mest udda, men tycker John Malkovich gör filmens bästa roll (han är ruggigt bra i flera scener). Fränt slut också.
En film för filmnördar!
Kan också känna att jag är
rätt ointresserad av vampyrfilmer
och att vampyrer rent allmänt är rätt töntiga.
Det finns dock 3 vampyrfilmer
jag känner att jag borde se:
Shadow Of The Vampire (2000), The Hunger (1983)
och Buffy The Vampire Slayer (1992).
Okej, den här filmen är bättre än föregångaren, ska jag börja med att säga.
Lille Tommy som i förra filmen spelades av Corey Feldman är med även i denna film som några år äldre. Dock spelas han av en annan än Feldman. Det tycker jag är tråkigt, jag gillar Feldman, och han har också ett ganska säreget utseende, vilket gör att det känns väldigt off att sätta dit en annan skådis att spela honom. Visst... skulle man ha använt sig av Feldman så skulle man isåfall behövt vänta flera år innan man gjorde denna film, om man skulle använda samma manus.
Men kanske bättre att använda ett annat manus från början då? Detta kändes mest bara konstigt som sagt. Men nåja.. filmen är okej på sin höjd.
Jag fattade dock inte...
slutet.
Jag har dels förträngt vem det var som var mördaren som låtsades vara Jason, men sen fattar jag heller inte varför. Vad var motivet?
Men nåja, vid det laget brydde jag mig inte så himla mycket längre. Som sagt, filmen är okej på sin höjd, men knappt det. Den känns krystad med storyn, och hur de var tvungna att använda karaktären Tommy igen genom att ta in en annan skådespelare.
Har inte så mycket mer att säga om den filmen, men jag kan samtidigt passa på att säga att jag även började titta på uppföljaren:
Alltså kom igen... jag lägger det här i spoilers för den som inte sett...
Här kommer alltså Tommy tillbaka igen och är så förbannad på Jason, att han ska gräva upp kroppen för att tända eld på den. Han gör så, och börjar trycka någon form av spjutliknande föremål upprepade gånger i kroppen på Jason. Jason som förövrigt ligger där helt förmultnad med maskar som kryper i ansiktet på honom. Det kommer en blixt och väcker Jason till liv.
Och där stängde jag av skiten.
Alltså okej... jag är inte den som brukar hänga upp mig på logiska luckor eller tänka att allt måste vara helt verkligt i filmer. Det är jag verkligen inte. Och jag kan ta att man ibland för storyns skull har kommit på ett kryphål för att en karaktär mirakulöst ska överleva vad som såg ut att vara döden i någon scen/film tidigare.
Men det här blir bara så oerhöft fånigt, korkat och pinsamt.
Jason fick alltså huvudet hugget i två delar för ett par filmer sedan. Och nu återuppstår han när han dessutom presenterades i det skick jag beskrev i min spoiler.
Det blir bara ett fruktansvärt desperat försök till att hålla filmserien vid liv.
Jag kommer inte se film 7 och 8 som också ingår i boxen jag har. Jag kan inte acceptera att Jason lever fortfarande.
Visst, det kanske kommer någon jätteinvecklad förklaring på allt i slutet av någon av filmerna längre fram, men det skiter jag i nu. Den här filmserien har tappat mig. Film 1 och 2 var bra, trean var väl sebar. Men det räcker där.
Okej, den här filmen är bättre än föregångaren, ska jag börja med att säga.
Lille Tommy som i förra filmen spelades av Corey Feldman är med även i denna film som några år äldre. Dock spelas han av en annan än Feldman. Det tycker jag är tråkigt, jag gillar Feldman, och han har också ett ganska säreget utseende, vilket gör att det känns väldigt off att sätta dit en annan skådis att spela honom. Visst... skulle man ha använt sig av Feldman så skulle man isåfall behövt vänta flera år innan man gjorde denna film, om man skulle använda samma manus.
Men kanske bättre att använda ett annat manus från början då? Detta kändes mest bara konstigt som sagt. Men nåja.. filmen är okej på sin höjd.
Jag fattade dock inte...
slutet.
Jag har dels förträngt vem det var som var mördaren som låtsades vara Jason, men sen fattar jag heller inte varför. Vad var motivet?
Men nåja, vid det laget brydde jag mig inte så himla mycket längre. Som sagt, filmen är okej på sin höjd, men knappt det. Den känns krystad med storyn, och hur de var tvungna att använda karaktären Tommy igen genom att ta in en annan skådespelare.
Har inte så mycket mer att säga om den filmen, men jag kan samtidigt passa på att säga att jag även började titta på uppföljaren:
Alltså kom igen... jag lägger det här i spoilers för den som inte sett...
Här kommer alltså Tommy tillbaka igen och är så förbannad på Jason, att han ska gräva upp kroppen för att tända eld på den. Han gör så, och börjar trycka någon form av spjutliknande föremål upprepade gånger i kroppen på Jason. Jason som förövrigt ligger där helt förmultnad med maskar som kryper i ansiktet på honom. Det kommer en blixt och väcker Jason till liv.
Och där stängde jag av skiten.
Alltså okej... jag är inte den som brukar hänga upp mig på logiska luckor eller tänka att allt måste vara helt verkligt i filmer. Det är jag verkligen inte. Och jag kan ta att man ibland för storyns skull har kommit på ett kryphål för att en karaktär mirakulöst ska överleva vad som såg ut att vara döden i någon scen/film tidigare.
Men det här blir bara så oerhöft fånigt, korkat och pinsamt.
Jason fick alltså huvudet hugget i två delar för ett par filmer sedan. Och nu återuppstår han när han dessutom presenterades i det skick jag beskrev i min spoiler.
Det blir bara ett fruktansvärt desperat försök till att hålla filmserien vid liv.
Jag kommer inte se film 7 och 8 som också ingår i boxen jag har. Jag kan inte acceptera att Jason lever fortfarande.
Visst, det kanske kommer någon jätteinvecklad förklaring på allt i slutet av någon av filmerna längre fram, men det skiter jag i nu. Den här filmserien har tappat mig. Film 1 och 2 var bra, trean var väl sebar. Men det räcker där.
Nej.. "let sleeping dogs lie" säger jag.
Även jag gjorde ett försök att se alla delarna av Fredag 13:e någon gång under tidigt 90-tal.
Minns inte om jag också gav upp, men jag minns hur filmerna gradvis blev allt sämre.
Första och andra gick väl att titta på, vill jag minnas, men därefter kan man med gott samvete låta resten förbli osedda.
Mördaren i Friday The 13th Pt 5: A New Beginning
är den ena ambulans-personalen som får plocka upp delarna av den tjocka lätt efterblivna killen
som blir yxmördad nånstans mot början av filmen
efter att han retat upp den sura killen som hugger ved.
Ambulans-mannen är far till den tjocka killen
och flippar ut och klär ut sig till Jason Vorhees
efter att ha sett sin son ligga där huggen i bitar.
Jag håller med om att dom här filmerna
nog egentligen inte är särskilt bra alls
men jag gillar ändå känslan i många av scenerna i dem.
Tycker helt klart att sånt här kan vara bra underhållning när man är på humör för just en sån här film.
Nu är det nog minst 2-3 år sedan jag tittade på
någon av dem och jag har nog fortfarande
bara sett de första 7 filmerna eller nåt sånt.
En annan litegrann liknande film
jag gillade är Hospital Massacre (1981)
med Barbi Benton.
Nån mer här som sett den?
Jag upptäckte filmen när jag började försöka samla hela 88 Films Slasher Classics Collection.
Den är #9 där.
Senast redigerad av GoneForever 2025-04-01 kl. 15:38.
Jag kan inte acceptera att Jason lever fortfarande.
Nej.. "let sleeping dogs lie" säger jag.
Nej, det får vi inte. Jason brukar dö i slutet, men kan alltid börja leva igen om det finns pengar att tjäna.
Själv har jag alltid tyckt att del tre och fyra är mest underhållande.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!