2024-09-04, 13:06
Medlem
Petterrors avatar
Kortfilmen Film (1965) https://m.imdb.com/title/tt0060410/

Buster Keaton i huvudrollen och manus av Samuel Beckett.

Handlingen består av en man som försöker undvika allt levande och inte minst sig själv. Vill man ha svar på om han lyckas så är den helt klart värd att kollas upp.

Intressant kamera-arbete, en åldrande Buster Keaton samt en suggestiv stämning filmen igenom räcker för mig för att ge betyget 4/5 från mig.
Citera
2024-09-04, 19:59
Medlem
Bartman777s avatar
Rush Hour 2 (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0266915/

Jag tycker den här filmen, precis som den första, är helt underbar. Den har sån skön humor och jag gillar buddy cop-temat. Sen gillar jag som sagt både Tucker och Chan väldigt mycket som skådespelare. Att Jackie Chan gör sina stunts själv gör det inte sämre alls.

Det är ganska sällsynt att en uppföljare är lika bra som den första filmen, men så är det verkligen här.
Tredje filmen har jag sett förut men den tyckte jag dock inte var något att ha, så jag nöjer mig här i denna filmserie.

Jag älskar också att de har med bloopers under eftertexterna. Det kunde gärna fått vara mer av den varan till och med.

Känslan i filmen är jötteskön, jag bara njuter av varje stund.
Citera
2024-09-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Rush Hour 2 (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0266915/

Jag tycker den här filmen, precis som den första, är helt underbar. Den har sån skön humor och jag gillar buddy cop-temat. Sen gillar jag som sagt både Tucker och Chan väldigt mycket som skådespelare. Att Jackie Chan gör sina stunts själv gör det inte sämre alls.

Det är ganska sällsynt att en uppföljare är lika bra som den första filmen, men så är det verkligen här.
Tredje filmen har jag sett förut men den tyckte jag dock inte var något att ha, så jag nöjer mig här i denna filmserie.

Jag älskar också att de har med bloopers under eftertexterna. Det kunde gärna fått vara mer av den varan till och med.

Känslan i filmen är jötteskön, jag bara njuter av varje stund.
Något som är bra med den är att den har ett lite mer moget manus än ettan med mer utvecklade karaktärer.

Det finns lite familjefilm- känsla över den, lite som en Spielbergfilm men inte för sockrat och patetiskt.

Det är också bra gjort att variera filmidén så pass att man får en helt ny film som inte upprepar ettan, och ändå på ett effektivt sätt kan knyta den till en lätt igenkännbar "franchise".
Citera
2024-09-04, 21:32
Medlem
DonDicks avatar
Clawfoot

https://www.imdb.com/title/tt22175098/

Clintans dotter vs. Mellans son. En oinbjuden hantverkare ska installera ett nytt badkar men saker och ting går väl inte helt enligt plan. Listad som thriller men mer åt mörk komedi hållet. Avkommorna lever inte riktigt upp till sina fädrars kvalitet.

2 av 5 sega kolor med fruktsmak.
Senast redigerad av DonDick 2024-09-04 kl. 21:37.
Citera
2024-09-05, 08:42
Medlem
Niskalaukauss avatar
Longlegs
Som har 6,8 i betyg på IMDb den kan få en 6a av mig.
Brukar inte kolla på skräck. Så kan inte bedöma den som skräckfilms tittare.
Men den fångade mig så mycket att jag ville veta hur den slutade.
Tycker Maika Monroe o Alicia Witt var bra i sina roller, Nicolas Cage har ju fått bra betyg för sitt agerande o han är väl helt ok men hans roll är rätt liten.
Citera
2024-09-05, 10:05
Medlem
Bartman777s avatar
The Sentinel (1977)
https://www.imdb.com/title/tt0076683/

Jag måste säga att jag hade lite svårt att hänga med i detaljerna i denna film ibland. Jag tänkte ibland "vad är det som händer nu, vad betyder detta?" Men det hindrade mig inte från att förstå helheten och ändå uppskatta filmen.

Den blir aldrig riktigt otäck, men känslan är där ändå. Och 70-talet var ett bra filmdecennium, filmen håller kvalité. Jag tycker filmen är spännande och jag vill hela tiden veta vad som ska hända härnäst.

Tydligen var kändisar (för mig) med som Beverly D'Angelo, Christopher Walken och John Carradine.
Det är inget jag minns från tidigare gånger när jag sett filmen. Walken gjorde inte mycket avtryck dock, han var för det mesta tyst och sade väl max ett par meningar under hela filmen i sin roll som polis.

En bra film iaf!
Citera
2024-09-06, 11:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
T-Men (1947) Al Capones banemän

Två agenter sänds ut för att avslöja en falskmyntarliga.

Mycket besynnerlig svensk titel, Al Capone har ingenting med detta att skaffa.

Gjord lite som semidokumentär, i varje fall inledningsvis, och det var kanske inget tokigt grepp för den här filmen.
Lite rörig var den, men ändå så pass skaplig att jag ger 3/5

IMDB 6,9 = 3,62/5
3968 röster
Citera
2024-09-06, 20:22
Medlem
You'll Never Find Me (2023)

En medelålders man sitter ensam i sin stora låda i en trailer park i någon utkant av Australien och tittar ner i bordet. I handen håller han en liten glasbehållare med något som ser ut som vatten. Utanför pågår en storm. Någon bankar på hans dörr. En genomblöt ung pingla som frågar om hon kan få använda hans telefon, eller få skjuts in till stan. Eftersom stormen fortsätter, blir hon kvar en stund.

Klassad som Horror/Thriller på IMDb.

Man satt och undrade vem av dem som var skurken, den fåordige och konstige mannen, eller donnan som plötsligt dykt upp vid hans dörr, barfota och med smutsiga fötter. Det lutade åt mannen.

Det började bra, men urartade något mot slutet. Framförallt blev slutet alldeles för utdraget. På det hela taget ingen höjdare.
Citera
2024-09-06, 23:59
Medlem
Såg Alien Romulus (2024) på bio igår.
Gillade den verkligen inte.
Allt negativt jag hört andra säga om den stämmer enligt mig väldigt bra.
Visste att den nog inte skulle vara lika bra som den verkade i trailern men den var ännu sämre än så.
Rekommenderar den inte.
Jag har skrivit ett halvlångt inlägg om den i Alien Romulus-tråden.
Citera
2024-09-07, 20:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Såg Alien Romulus (2024) på bio igår.
Gillade den verkligen inte.
Allt negativt jag hört andra säga om den stämmer enligt mig väldigt bra.
Visste att den nog inte skulle vara lika bra som den verkade i trailern men den var ännu sämre än så.
Rekommenderar den inte.
Jag har skrivit ett halvlångt inlägg om den i Alien Romulus-tråden.
Bra, då ska jag skita i den. Inte så förvånande att den är dålig.

Men det är förvånande att den har imdb-betyg 7.4. Det lär falla med tiden dock.
Citera
2024-09-07, 21:16
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men det är förvånande att den har imdb-betyg 7.4. Det lär falla med tiden dock.
Ja, det är väl som vanligt. Fenomenet "nyhetens behag".
Citera
2024-09-07, 22:27
Medlem
VoktorDodkas avatar
Herbie i Monte Carlo från 1977, bara 5,6 på imdb vilket jag tycker att är lite lite, jag ger nog åtminstone 6,5.

Det är den sjukt snabba folkvagnen Herbie det handlar om, nu löser han en stor diamantkupp. Observera att detta är den gamla original-Herbie, inte nyproducerade Herbie. Det är helt sjukt hur snabb den lilla folkan är, många tror det är trickfilmat men man ska komma ihåg att Karlsson På Taket vann Monte Carlo-rallyt i en gammal saab v4 med ungefär lika många hästar som en dåtida bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in