2022-07-19, 01:07
Medlem
The Sand Pebbles (1966)

Steve McQueen spelar Jake Holman, maskinist på kanonbåten San Pablo i 20-talets Kina. Politiska spänningar leder till komplikationer med lokalbefolkningen.

Filmen lider en hel del av att det inte händer särskilt mycket. Det i kombination med att den är drygt 3 timmar lång gör det till en ganska påfrestande tittning. Förutom McQueen kan man skymta en ung Candice Bergen, en ung (nåja) Richard Attenborough och Richard Crenna.

Betyg: 2/5
Citera
2022-07-19, 21:31
Bannlyst
The era of Vampire Hunters 2002

En kinesisk vampyrfilm med väldigt coola fightscener. Undra varför kinserna gillar överdrivna slagsmålsscener så pass mycket. Vampyrerna ser förjävliga ut och dom romantiserar dom inte ett dugg. Det är fokus på vampyrjagarna som titeln avslöjar. Blev glatt överraskad visste inte vad som väntade öht. Den har humor också

Betyg - Good 7.

EDIT: Den heter inte Vampire hunters. Fick för mig det, den heter The Era of Vampires bara.
Senast redigerad av Kultursprache 2022-07-19 kl. 22:07.
Citera
2022-07-20, 02:26
Medlem
Gordon-Shumways avatar
The Fisher King
Bra och välgjord film med bra skådespelare. Tycker att Jeff Bridges och Robin Williams funkar bra ihop och Amanda Plummer är också bra. Jag hade denna film på DVD tidigare och nu har jag sett den på BD för första gången och jag tycker det är lite konstigt att det inte står "extended", "uncut" eller liknande på omslaget för versionen jag hade på DVD var ungefär 30 minuter kortare och slutade helt annorlunda jämfört med den här versionen.

Versionen jag hade på DVD slutade så här:

Med andra ord:
Senast redigerad av Gordon-Shumway 2022-07-20 kl. 02:28.
Citera
2022-07-20, 17:39
Medlem
Trollmias avatar
Örnnästet 1968

Det ska erkännas att jag inte är mycket för krigsfilmer, har aldrig varit det. Men Örnnästet är en bra film. Man sitter på spänn hela tiden. Clint Eastwood och Richard Burton spelar bra när de tillsammans med ett gäng andra ska infiltrera ett fort för att frita en hög militär. Det är intriger i intrigerna och dubbelspel i dubbelspel. Många överraskningar.

Det enda jag hade lite problem med då det kändes ganska överdrivet - var i hela fridens namn fick de tag på all ammo och dynamit? Nåja, jag kanske missade nåt i filmen där de packade på sig mer i ett vapenförråd? Det jag tyckte var bra var att även om det sköts o folk dog m.m. Det var inga direkt brutala scener. Dock satt jag nästan o tuggade av mig min troll-klor när Burton fightas på linbanan... det var nervigt, och jag tror det blodigaste i hela filmen.

Jag ger 3,5 trollhattar av 5.
IMDB-ranking: 7,6 av 10

Men det är en helt OK rulle att fördriva tiden med när hettan slår till. Man bara önskar att man hade lika mycket is i magen som ovannämnda herrar

Må väl!
Citera
2022-07-20, 17:45
Medlem
Emellies avatar
Happiness (1998) av Todd Solondz.

Såg den ytterligare en gång då jag glömt det mesta av handlingen sedan jag såg den sist och den var minst lika bra en andra gång. Storyn kretsar kring tre systrar och deras relationer till sina män och deras förehavanden i ett mörkt, ibland ironiskt och avklätt drama där olika former av sexuellt avvikande preferenser brottas med önskan om att en dag kunna få vara älskad.

Hur är människan i sin ensamhet, i sina tankar, i ett blottat stadie utan gränser? Happiness ger ett spottande svar på frågan, bistert leende med ett eftertryck som inte lämnar mig oberörd.

Jag både äcklas och förundras över hur filmen lyckas väva samman alla sina trådar till en helhet som får mig att fundera kring människans mest skamfyllda natur.

7,7 på imbd

7,5 får den av mig.
Senast redigerad av Emellie 2022-07-20 kl. 17:47.
Citera
2022-07-20, 18:01
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Det enda jag hade lite problem med då det kändes ganska överdrivet - var i hela fridens namn fick de tag på all ammo och dynamit? Nåja, jag kanske missade nåt i filmen där de packade på sig mer i ett vapenförråd? Det jag tyckte var bra var att även om det sköts o folk dog m.m. Det var inga direkt brutala scener. Dock satt jag nästan o tuggade av mig min troll-klor när Burton fightas på linbanan... det var nervigt, och jag tror det blodigaste i hela filmen.

Mary hade med sig en hel resväska upp till slottet med sprängmedel och ammunition, om du minns? Sen hade dem i sina ryggsäckar också. Men visst är det något överdrivet. Det är även överdrivet hur mycket de kan skjuta utan att behöva byta magasin. (Det var inte dynamit dock utan det ska föreställa sprängdeg. Därför kunde Clintan kasta sprängladdningarna ett par gånger).

Fighten på linbanan är bra gjord där man växlar mellan scener på den riktiga linbanan och scener filmade i studio. När linbanekorgen exploderar och faller till marken måste vara en modell, men det ser autentiskt ut.
Citera
2022-07-20, 18:09
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Mary hade med sig en hel resväska upp till slottet med sprängmedel och ammunition, om du minns? Sen hade dem i sina ryggsäckar också. Men visst är det något överdrivet. Det är även överdrivet hur mycket de kan skjuta utan att behöva byta magasin. (Det var inte dynamit dock utan det ska föreställa sprängdeg. Därför kunde Clintan kasta sprängladdningarna ett par gånger).

Fighten på linbanan är bra gjord där man växlar mellan scener på den riktiga linbanan och scener filmade i studio. När linbanekorgen exploderar och faller till marken måste vara en modell, men det ser autentiskt ut.

Dynamit/sprängdeg.. det är potatoe potato för mig.. så jag kör med dynamit (jag bor ju det tillverkades, numera är det väl sprängmedel av andra slags valörer kan jag tro). Nitro Nobel som det en gång i tiden hette.

Linbane-fighten var nervkittlande. Hela filmen är spännande, men den hade mig sittandes på nålar. Då jag bara sett filmen en gång i min ungdom så kom jag ju inte ihåg allting. Vissa scener mindes jag, men de få och långt emellan. Och filmen är ganska lång för att vara från den eran.

Men det är ok rulle, nästa gång jag ser den blir väl på ålderdomshemmet
Citera
2022-07-20, 18:16
Medlem
funktioners avatar
Ligger hemma med covid och såg American psycho för första gången tillsammans med sambon igår kväll. Gillade den men kommer knappast se den igen.
Citera
2022-07-20, 21:04
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Cinderella Liberty (1973) | 🌑 |

När John J. Bags, Jr. blir strandad i Seattle för att hans läkare slarvar bort några testresultat gör han det varje sjöman i hamn har som mål - finner en kvinna att belägra. Med ett så kallat "Cinderella Liberty" pass som tillåter honom att lämna basen så länge han är tillbaka vid midnatt råkar han på Maggie - en prostituerad biljardspelare. Deras flyktiga romans utvecklas snart till något mer meningsfullt när John börjar känna ansvar för henne och hennes unga son.

Ja, nej, det här var tyvärr ett riktigt sömnpiller till film. Grundberättelsen är det inget fel på. Manuset är av Darryl Ponicsan som även skrev romanen den bygger på - Ponicsan skrev tidigare The Last Detail som blev en framgångsrik film (1973) med Jack Nicholson. Så nu jävlar är sjömän hett i filmbranschen; tänkte säkert någon producent och rafsade ut den här med James Caan i huvudrollen. Men allt det som The Last Detail lyckades med i form av charm och underhållning misslyckas den här filmen fullständigt med. Genom hela filmen kände jag mig bara uttråkad och meningslös.

Eller det stämmer inte riktigt - öppningsscenen där Caan genomgår en rektalundersökning är faktiskt ganska fräck. Där ger filmen sken av att våga ta ut svängarna, vara lite kaxig och självsäker. Men resten mynnar ut i ett utdraget Hallmarksdrama i dåligt ljussatta miljöer och avsaknad av något som helst minnesvärt. Karaktärerna saknar all form av djup och prestationerna är medelmåttiga. Inte ens Bruno Kirby i en karaktäristisk snabbpratande roll lyckas få in lite energi i filmen.

Marsha Mason blev Oscarsnominerad och är väl den som också visar på lite engagemang, men hon kan inte ensam rädda upp en film som inte försöker. Se henne i suveräna The Goodbye Girl (1977) istället.

Nu har jag ägnat alldeles för mycket engagemang åt en film som inte visar samma respekt tillbaka - det får räcka så här.
Citera
2022-07-20, 22:29
The Scout från 1994

Med Albert Brooks och Brendan Fraser. Är tydligen baserat på en verklig histora. Brendan spelar Steve Nebraska som typ är bäst i världen på baseball fastän han spelar i en pissig mexikansk liga där han är kung.

Albert Brooks har för mig blivit mer känd då jag genom Norm Macdonalds fandom förstått att han är bror till Superdave Einstein som dog nyss. Annars är väl förslagsvis Albert Brooks (A. Brooks) känd för att göra många röster till klassiska The Simpsons. Bl a går han rösten till Hank Scorpio i ett avsnitt som kanske är seriens bästa, enligt folk (ej mäj). Han spelar även en roll i Drive, bl a. Brendan kunde väl blivit en next big action blockbuster star efter Mumien, men icke.

Filmen är rätt gay. Återigen vill jag fokusera på det viktiga. The f ucking översättning. Hur i helvete bränd i skallen är man om någon säger Switzerland och man översätter till Österrike? Oh my f uc King gawd!!!!? Lick mein arsch

2/5
Citera
2022-07-21, 07:16
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Manuset är av Darryl Ponicsan som även skrev romanen den bygger på - Ponicsan skrev tidigare The Last Detail som blev en framgångsrik film (1973) med Jack Nicholson. Så nu jävlar är sjömän hett i filmbranschen; tänkte säkert någon producent och rafsade ut den här med James Caan i huvudrollen.
Det tänkte helt säkert ingen alls.
Filmerna spelades in parallellt och släpptes med sex dagars mellanrum.
Citera
2022-07-21, 15:45
Medlem
Back in Action (1994)

Billy Blanks spelar en före detta elitsoldat som nu kör taxi. Hans syster blir kidnappad av ett brottssyndikat så Billy slår sig ihop med en tuff snut (Roddy Piper) för att frita henne.

Föredömligt strömlinjeformad actionfilm som vet var den har sina styrkor. 90% av filmen består av slagsmål, skottlossning och explosioner. Övriga 10% är ju såklart inget vidare men det är ju inte direkt för dialogens skull man tittar på filmer som denna.

Betyg: 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in