SSF:
Cinderella Liberty (1973) | 🌑 |
När John J. Bags, Jr. blir strandad i Seattle för att hans läkare slarvar bort några testresultat gör han det varje sjöman i hamn har som mål - finner en kvinna att belägra. Med ett så kallat "Cinderella Liberty" pass som tillåter honom att lämna basen så länge han är tillbaka vid midnatt råkar han på Maggie - en prostituerad biljardspelare. Deras flyktiga romans utvecklas snart till något mer meningsfullt när John börjar känna ansvar för henne och hennes unga son.
Ja, nej, det här var tyvärr ett riktigt sömnpiller till film. Grundberättelsen är det inget fel på. Manuset är av Darryl Ponicsan som även skrev romanen den bygger på - Ponicsan skrev tidigare The Last Detail som blev en framgångsrik film (1973) med Jack Nicholson. Så nu jävlar är sjömän hett i filmbranschen; tänkte säkert någon producent och rafsade ut den här med James Caan i huvudrollen. Men allt det som The Last Detail lyckades med i form av charm och underhållning misslyckas den här filmen fullständigt med. Genom hela filmen kände jag mig bara uttråkad och meningslös.
Eller det stämmer inte riktigt - öppningsscenen där Caan genomgår en rektalundersökning är faktiskt ganska fräck. Där ger filmen sken av att våga ta ut svängarna, vara lite kaxig och självsäker. Men resten mynnar ut i ett utdraget Hallmarksdrama i dåligt ljussatta miljöer och avsaknad av något som helst minnesvärt. Karaktärerna saknar all form av djup och prestationerna är medelmåttiga. Inte ens Bruno Kirby i en karaktäristisk snabbpratande roll lyckas få in lite energi i filmen.
Marsha Mason blev Oscarsnominerad och är väl den som också visar på lite engagemang, men hon kan inte ensam rädda upp en film som inte försöker. Se henne i suveräna The Goodbye Girl (1977) istället.
Nu har jag ägnat alldeles för mycket engagemang åt en film som inte visar samma respekt tillbaka - det får räcka så här.