2022-04-15, 21:27
Medlem
Gosifs avatar
Blood in, Blood out (1993)

Bra film om gängmiljöer i Los Angeles under 70 och 80-talet!

Har tänkt se den länge nu, skönt att ha bockat av på min bucket-list!

8 av 10 kråkor!
Citera
2022-04-16, 03:11
Medlem
Disney-Psychos avatar
Just Married
En helt typisk romantisk komedi fullproppad med klyschor och halvhjärtad humor. Det enda bra med filmen är Brittany Murphy. Förstår dock inte hur en så bra skådis kunde ställa upp på sån här skit.
Citera
2022-04-16, 10:41
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om du gillar filmer om finansvärlden så borde du titta på "Margin Call."

Det är en katastroffilm inspirerad av kraschen då 2007 eller när det nu var.
Och som just katastroffilm så är den så överlägsen de flesta andra mer traditionella katastroffilmer, kanske för att denna är mer trovärdig och nära verkligheten än de andra överdrivna sagorna.

Om något så är denna mer en underdrift med det katastrofiska än tvärtom.
Men "less is more" som man brukar säga.

Den finns på YouTube så du kan titta på den när du vill.
Jag har själv sett på den ett flertal gånger, och lär väl se den ännu fler gånger i framtiden också.

Inget mindre än ett riktigt mästerverk är vad det är faktiskt, och ändå blev den aldrig den Block Buster som de andra, mer traditionella, katastroffilmerna brukat bli.
Folk vet helt enkelt inte vad som är bra, det är ett gammalt och välkänt faktum.
De väljer hellre att lukta på nybajsad bajs än smaka på finaste prinsesstårtan, bara för att bajstollen gör så mycket reklam för sig att den blir omöjlig att undvika, medans prinsesstårtan bara står där och ser fin ut.

Ja, man kan faktiskt t.o.m. på stå att filmen tar upp även detta.
Fast med andra ord och andra liknelser.
Där en av huvudpersonerna förklarar att det enda sätt de själva kan fortsätta leva som halvgudar, som de ju gör finansnissarna på Wall Street, är ju för att idioterna (folket) helt enkelt låter dem göra det.
Men, om de någon gång vaknar upp och inser det så djupt orättvisa i det rådande systemet, så kommer det inte dröja länge tills världen blir riktigt jävla rättvis riktigt jävla fort ...
Så att säga ...

Bra film. Fick ont i magen och upplevde en existentiell kris när jag såg den, lite som jag kände när jag såg The Big Short. Antingen gillar man att se mänsklighetens baksida eller så gillar man det inte, och jag gillade filmen. Ett beckmörkr budskap utan några förmildrande omständigheter.

Skulle vara kul att se en film som handlar om vad som hände med folket på firman efter kaoset bröt ut. Hur mår de idag. Vad gör de idag. Måste vara en supernänniska i min bok för att orka jobba med sådana här omvärldsomvälvande saker.

Tycker inte filmen alls är lik t ex Wall Street eller Glengarry Glen Ross. De filmerna är underhållande, denna är deprimerande.
Citera
2022-04-16, 18:38
Medlem
Geomeisters avatar
Safe | Året var 1995
https://www.imdb.com/title/tt0114323...nm_flmg_act_91

Mamma Mia! Det här var inte bra!

Julianne Moore spelar en hemmafru som bara lever sitt liv. Inget händer, men från ingenstans känner hon sig sjuk (fanns uttrycket "gå in i väggen" år 1995?). Därefter börjar en resa till att försöka förstå vad som hänt.

Stelare film än det här får man leta efter. Scenerna är mestadels så förutsägbara eller konstlade att den var svår att se igenom. Karaktärerna ges i princip ingen mer personlighet mer än nödvändigt. Det finns några mindre biroller som känns naturliga, men i det stora är det uselt. Jag var tvungen att börja gissa nästa mening och skratta åt vissa usla scener för att hålla mig med i matchen. Jag fick pausa, öppna fönstret och dylikt för att orka mig igenom det här.

Filmen är stillsam, men musiken som ploppar upp hade passat i originella Terminator. Passar det in i en lugn film om en sjuk kvinna? Nopeildopeli.

Själva ämnet om "det perfekta livet" som är ännu mer i fokus idag än 1995 är inte helt dumt, men hur filmen är skapad lämnar mycket att önska. Mot slutet får filmen liiite personlighet. Hur många som överhuvudtaget är med i vad som händer vid det laget (inte bytt kanal, stängt av filmen, somnat osv.) lär dessvärre vara få.

Här går jag stenhårt mot IMDB. Undvik denna här!

Betyg av IMDB? 7,1 / 10
Betyg av mig? 3,5 / 10
Citera
2022-04-17, 06:04
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Blood in, Blood out (1993)

Bra film om gängmiljöer i Los Angeles under 70 och 80-talet!

Har tänkt se den länge nu, skönt att ha bockat av på min bucket-list!

8 av 10 kråkor!
En klassiker - missade den tyvärr på bio.
Citera
2022-04-17, 11:31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Bra film. Fick ont i magen och upplevde en existentiell kris när jag såg den, lite som jag kände när jag såg The Big Short. Antingen gillar man att se mänsklighetens baksida eller så gillar man det inte, och jag gillade filmen. Ett beckmörkr budskap utan några förmildrande omständigheter.

Skulle vara kul att se en film som handlar om vad som hände med folket på firman efter kaoset bröt ut. Hur mår de idag. Vad gör de idag. Måste vara en supernänniska i min bok för att orka jobba med sådana här omvärldsomvälvande saker.

Tycker inte filmen alls är lik t ex Wall Street eller Glengarry Glen Ross. De filmerna är underhållande, denna är deprimerande.
Jo, men det är ju en katastroffilm, och ingen komedi.

Nu var det ju första gången du såg filmen, men om du tittar på den igen så kommer du börja lägga mörke till de "knep & trix" osv som filmskaparen använt sig av för att manipulera publiken, så att säga.
Och dessa knepen, de är ju hämtade från katastrofgenren, och hade lika gärna kunnat användas i nån film om Aiiens som går till attack, eller nån komet som dunsar ner, osv.

Jag tycker det är nära på genialiskt gjort av filmskaparen faktiskt.
Minns du tex färgsättningen, hur den förändrades under filmens gång?
Ett rätt så subtilt knep kan man väl tycka, men inte mindre effektivt för det.
Ibland blir det nästan som en ubåtsfilm, klaustrofobiskt och instängt ...

JA, så finns det ju även "sido-stories" som pågår, som man kanske kan tycka inte tillför något.
Iaf tills man inser att de fungerar som en slags förklaring, både på det individuella planet liksom det större, övergripande meta-planet.

---

Det finns bara en annan film som jag tycker använder sig av sådana här "knep & knåp" på ett närmast genialiskt sätt, och det är 80-talsfilmen "Miracle Mile."
Fast tyvärr lider den av ett enormt produktionsunderskott, eller hur man ska säga. Men det är ju en lågbudget från 80-talet så man får lov att ursäkta den.
Men ... så jävla underbart hur filmskaparen använder sig av alla dessa knepen för att mana fram precis de känslor han vill att publiken ska känna - och det är läskigt.
Så läskigt att väldigt många av de som sett filmen aldrig skulle glömma det - trots kanske tjugo år som gått utan att de ens hört talas om den någon annanstans.

---

Så, "Margin Call" är alltså en "Katastroffilm" och inte en "finansrulle."
Den hade lika gärna kunnat ha handlat om en Jättegorilla som klättrar på Empire State Building liksom.
Men här valde han en verklig händelse, kraschen 2008, som inspirationskälla.

Och ... underbara repliker:

- "Jag tror inte du riktigt förstår hur allvarligt detta är."
- "Gör du?"
- "Gör du?"
- Gör DU?!!!", "This is IT !!!!!", "I'm telling you."
Citera
2022-04-17, 17:57
Medlem
Geomeisters avatar
The Interpreter alternativt Tolken | Året var 2005
https://www.imdb.com/title/tt0373926...nm_flmg_act_27

En kvinna jobbar som tolk i FN-huset och en dag hör hon en konversation på annat språk som bådar illa. Någon ser henne under allt detta och hon inser att det dags att fly.

Jag tycker regissören Sydney Pollack lyckas balansera action, politik och drama på mestadels bra sätt. Sådana här politiska filmer utan varken action eller drama har jag aldrig förstått mig på. Det kan lätt bli överdriven action också där handlingen blir så överdriven att man slutar bry sig. Just i denna tycker jag det finns en bra balans där actiondelarna är välgjorda, skådespelarna får en chans att verkligen spela och det politiska tillför en intressant aspekt.

Sean Penn och Nicole Kidman är båda bra i sina roller. Jag tycker dock slutet av filmen kunde varit bättre. Då filmen är så vidöppen i vad som kan ske med flera olika aspekter är det ändå helt okej. Den sista aspekten var det jag gillade mest med filmen. Det är inte glasklart vad som hänt eller kommer hända och det berättas på bra sätt. Man förstår vad som händer och det finns en spänning i vad som händer härnäst.

Tydligen ska Sydney Pollack lagt av med widescreen inför filmen Out of Africa på 80-talet för att det var dåtidens melodi. Här är första filmen sedan dess som han är tillbaka med sättet att filma och i det mesta gillar jag hur filmen är gjord. Vissa spännande scener hamnar i för många kvicka scener medan dramatiska delarna kan känns lite väl lugna mitt i all spänning. Det är mindre klagomål från mig denna gång. Sådana delar görs sämre konstant i andra filmer.

Betyg av IMDB? 6,4 / 10
Mitt omdöme: Tummen upp!
Citera
2022-04-18, 19:57
Medlem
The Invisible Man (2020)

Under filmtittandets gång trodde jag att det var en remake på Hollow Man (2000) som jag hade sett någon gång för längesedan. Men det var det visst inte.

Att Elisabeth Moss är en skicklig skådespelerska fick man se i The Handmaid's Tale, så den här filmen kanske kunde vara bra, eller åtminstone sevärd.

Sevärd var den väl, men inte så mycket mer.

Hon lämnar sin psykopat till pojkvän, som också är en ledande forskare inom optik. Han fejkar sin egen död och börjar sedan stalka och gaslighta henne iklädd en dräkt som gör honom osynlig.

Hur det slutar kan ni gissa själva.

Den största behållningen var hursomhelst Moss skådespelarinsats.
Citera
2022-04-19, 06:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hangmen also die (1943) Skräckdagar i Prag

Om tyskarnas invasion i Tjeckoslovakien under andra världskriget.

Film som borde ses i dessa tider, i synnerhet av dom som inte är beredda att slåss för sitt land (vilket är många om man följer trådarna i Flashback)
Kanske är filmen onödigt lång.

Aktuellare idag än på många år. 3+/5

IMDB 7,4 = 3,85/5
5422 röster
Citera
2022-04-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Interpreter alternativt Tolken | Året var 2005
https://www.imdb.com/title/tt0373926...nm_flmg_act_27

En kvinna jobbar som tolk i FN-huset och en dag hör hon en konversation på annat språk som bådar illa. Någon ser henne under allt detta och hon inser att det dags att fly.

Jag tycker regissören Sydney Pollack lyckas balansera action, politik och drama på mestadels bra sätt. Sådana här politiska filmer utan varken action eller drama har jag aldrig förstått mig på. Det kan lätt bli överdriven action också där handlingen blir så överdriven att man slutar bry sig. Just i denna tycker jag det finns en bra balans där actiondelarna är välgjorda, skådespelarna får en chans att verkligen spela och det politiska tillför en intressant aspekt.

Sean Penn och Nicole Kidman är båda bra i sina roller. Jag tycker dock slutet av filmen kunde varit bättre. Då filmen är så vidöppen i vad som kan ske med flera olika aspekter är det ändå helt okej. Den sista aspekten var det jag gillade mest med filmen. Det är inte glasklart vad som hänt eller kommer hända och det berättas på bra sätt. Man förstår vad som händer och det finns en spänning i vad som händer härnäst.

Tydligen ska Sydney Pollack lagt av med widescreen inför filmen Out of Africa på 80-talet för att det var dåtidens melodi. Här är första filmen sedan dess som han är tillbaka med sättet att filma och i det mesta gillar jag hur filmen är gjord. Vissa spännande scener hamnar i för många kvicka scener medan dramatiska delarna kan känns lite väl lugna mitt i all spänning. Det är mindre klagomål från mig denna gång. Sådana delar görs sämre konstant i andra filmer.

Betyg av IMDB? 6,4 / 10
Mitt omdöme: Tummen upp!

Underbar film, jag älskar den här intelligenta och välspelade thrillern. Både Penn och Kidman gör lysande insatser hela vägen, och scenen där Silvia (KIdman) rämnar och berättar om sina brutala erfarenheter från inbördeskrig i södra Afrika och hur hon skildes från sin bror, för den initialt misstroende agenten (Penn), är oförglömlig.

Silvia, mentalt nästan utmattad: "What are you doing?"
Penn (torkar försiktigt av blodfläckar från hennes ansikte): "You got blood all over...you can't talk about such things with blood in your face."
Citera
2022-04-19, 18:42
Medlem
Underwater (2020)

Här ser vi Kristen Stewart som en i personalstyrkan på en borrstation en mil under havsytan. Något går snett och så börjar det med spänning och action bara någon minut in i filmen som är 1h 35m. En del eller delar av undervattensanläggningen blir förstörd och de överlevande måste ta sig ut. Något oväntat är Vincent Cassel med som chefen över bygget. Gruppens komiker spelas av en T.J. Miller som blev lite för mycket efter ett tag.

Överlevnad i en pajad anläggning. Okända och dödliga varelser. Men inte på ett jättetöntigt sätt, då filmen är åt det mörkare hållet, liknande Alien - dock inte på samma nivå som den.
Citera
2022-04-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hangmen also die (1943) Skräckdagar i Prag

Om tyskarnas invasion i Tjeckoslovakien under andra världskriget.

Film som borde ses i dessa tider, i synnerhet av dom som inte är beredda att slåss för sitt land (vilket är många om man följer trådarna i Flashback)
Kanske är filmen onödigt lång.

Aktuellare idag än på många år. 3+/5

IMDB 7,4 = 3,85/5
5422 röster
Klart inspirerad av attentatet mot Heydrich sommaren 1942, skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in