Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Bra film. Fick ont i magen och upplevde en existentiell kris när jag såg den, lite som jag kände när jag såg The Big Short. Antingen gillar man att se mänsklighetens baksida eller så gillar man det inte, och jag gillade filmen. Ett beckmörkr budskap utan några förmildrande omständigheter.
Skulle vara kul att se en film som handlar om vad som hände med folket på firman efter kaoset bröt ut. Hur mår de idag. Vad gör de idag. Måste vara en supernänniska i min bok för att orka jobba med sådana här omvärldsomvälvande saker.
Tycker inte filmen alls är lik t ex Wall Street eller Glengarry Glen Ross. De filmerna är underhållande, denna är deprimerande.
Jo, men det är ju en katastroffilm, och ingen komedi.
Nu var det ju första gången du såg filmen, men om du tittar på den igen så kommer du börja lägga mörke till de "knep & trix" osv som filmskaparen använt sig av för att manipulera publiken, så att säga.
Och dessa knepen, de är ju hämtade från katastrofgenren, och hade lika gärna kunnat användas i nån film om Aiiens som går till attack, eller nån komet som dunsar ner, osv.
Jag tycker det är nära på genialiskt gjort av filmskaparen faktiskt.
Minns du tex färgsättningen, hur den förändrades under filmens gång?
Ett rätt så subtilt knep kan man väl tycka, men inte mindre effektivt för det.
Ibland blir det nästan som en ubåtsfilm, klaustrofobiskt och instängt ...
JA, så finns det ju även "sido-stories" som pågår, som man kanske kan tycka inte tillför något.
Iaf tills man inser att de fungerar som en slags förklaring, både på det individuella planet liksom det större, övergripande meta-planet.
---
Det finns bara en annan film som jag tycker använder sig av sådana här "knep & knåp" på ett närmast genialiskt sätt, och det är 80-talsfilmen "Miracle Mile."
Fast tyvärr lider den av ett enormt produktionsunderskott, eller hur man ska säga. Men det är ju en lågbudget från 80-talet så man får lov att ursäkta den.
Men ... så jävla underbart hur filmskaparen använder sig av alla dessa knepen för att mana fram precis de känslor han vill att publiken ska känna - och det är läskigt.
Så läskigt att väldigt många av de som sett filmen aldrig skulle glömma det - trots kanske tjugo år som gått utan att de ens hört talas om den någon annanstans.
---
Så, "Margin Call" är alltså en "Katastroffilm" och inte en "finansrulle."
Den hade lika gärna kunnat ha handlat om en Jättegorilla som klättrar på Empire State Building liksom.
Men här valde han en verklig händelse, kraschen 2008, som inspirationskälla.
Och ... underbara repliker:
- "Jag tror inte du riktigt förstår hur allvarligt detta är."
- "Gör du?"
- "Gör du?"
- Gör
DU?!!!", "This is
IT !!!!!", "I'm telling you."