Détective
I Paris på ett hotell undersöker två detektiver ett mord som är två år gammalt. En boxningstränare som har en skuld till två personer blir också pressad. Men tränaren har också en annan skuld som har med maffian att göra.
Godard verkar ofta inte vara speciellt intresserad av att göra mer traditionella filmer med enkla narrativ, det visar han verkligen här. Han kan behärska det, tyvärr blir det mest rörigt och luddigt i Détective. Jag gillar i alla fall hans sätt att forma om en detektivhistoria på sitt egna lilla sätt. Man får följa flera olika personer på hotellet, det jag fann mest intressant var faktiskt paret som hade äktenskapsproblem. Det är oerhört svårt att följa det mesta i filmen, just på grund av hur Godard bygger upp det. Jag tycker inte att det funkar till hundra procent här och jag blir inte tillräckligt engagerad. Godard har gjort det bättre i andra filmer. Dock så finns det en hel del fördelar, exempelvis Jean-Pierre Léaud bland skådisarna, lekfullheten och en hel del kul samt absurda moment. Ljudet lyckas också vara galant (Godard är bra och intressant när det gäller ljud). Kameran rör sig inte alls, det passar filmens form och jag själv gillar ju ofta när det är statiskt med tillhörande bra klippning. Hittills är det nog den sämsta filmen av Godard som jag har sett, men då är det inte speciellt dåligt heller. Möjligtvis kanske jag finner den bättre om jag får för mig att se den igen, fast det känns ändå inte som att betyget kommer höjas.
3/5