2011-10-07, 22:11
Medlem
Rakiis avatar
Daughter of Darkness (1993)

Tredje filmen med Anthony Wong i huvudrollen som jag ser denna veckan, och i denna är han en sexistisk pajas till polis som utreder ett mord på en hel familj. Som vanligt med dessa CAT-III filmer ifrån Asien så vet man i stora drag vad man får; sexism, våldtäkter, sex, incest, våld och ibland även en gnutta rasism. En salig blandning barnförbjudna ämnen i en rätt underhållande och mörk historia om en familjs sönderfall och en hämnd som krydda på det. Wong syns inte så mycket tyvärr, och föredrar honom desto mera i Ebola Syndrome och The Untold Story.

3/5
Citera
2011-10-07, 22:30
Medlem
Stvrmzeits avatar
Détective

I Paris på ett hotell undersöker två detektiver ett mord som är två år gammalt. En boxningstränare som har en skuld till två personer blir också pressad. Men tränaren har också en annan skuld som har med maffian att göra.

Godard verkar ofta inte vara speciellt intresserad av att göra mer traditionella filmer med enkla narrativ, det visar han verkligen här. Han kan behärska det, tyvärr blir det mest rörigt och luddigt i Détective. Jag gillar i alla fall hans sätt att forma om en detektivhistoria på sitt egna lilla sätt. Man får följa flera olika personer på hotellet, det jag fann mest intressant var faktiskt paret som hade äktenskapsproblem. Det är oerhört svårt att följa det mesta i filmen, just på grund av hur Godard bygger upp det. Jag tycker inte att det funkar till hundra procent här och jag blir inte tillräckligt engagerad. Godard har gjort det bättre i andra filmer. Dock så finns det en hel del fördelar, exempelvis Jean-Pierre Léaud bland skådisarna, lekfullheten och en hel del kul samt absurda moment. Ljudet lyckas också vara galant (Godard är bra och intressant när det gäller ljud). Kameran rör sig inte alls, det passar filmens form och jag själv gillar ju ofta när det är statiskt med tillhörande bra klippning. Hittills är det nog den sämsta filmen av Godard som jag har sett, men då är det inte speciellt dåligt heller. Möjligtvis kanske jag finner den bättre om jag får för mig att se den igen, fast det känns ändå inte som att betyget kommer höjas.

3/5
Citera
2011-10-08, 01:42
Medlem
thatis7tisshows avatar
Street Kings

Gillade inte alls filmen, hade det inte varit för skådespelarna hade jag stängt av den efter 15 minuter. Känns aldrig som den kommer igång på riktigt.

5/10
Citera
2011-10-08, 02:46
Medlem
Dr.Feelgood.s avatar
The poughkeepsie tapes

Ett videoband hittas i ett övergivet hus. Bandet visar en massmördares resa genom tiden och landet där en rad olösta och vidriga mord begåtts.

Riktigt underhållande och bitvis obehaglig mockumentär, garanterat bättre än blair witch osv.
Citera
2011-10-08, 12:37
Medlem
Fear is the Key (1972) Bra thriller med allt från snabba biljakter till undervattens ångest.

Denna kom ut ett år efter Barry Newman drog fram i en vit Dodge Challenger i Vanishing Point så att casha in lite får han i denna fly från snuten i rött av liknande modell (se även upp för en eller ett par Death Proof referenser).

www.imdb.com/title/tt0068576/
Citera
2011-10-08, 14:19
Medlem
Stvrmzeits avatar
Rear Window

En tillfälligt rullstolsbunden fotograf spioner på sina grannar från sin lägenhet. Han blir övertygad om att en av grannarna har mördat sin fru.

En given klassiker av Hitchcock. James Stewart är verkligen suverän i huvudrollen. Det är en resa ända fram till den stora spänningen, men innan dess är det riktigt behagligt. Relationen mellan L.B. och Lisa är faktiskt också intressant, den får man en schysst introduktion till i början med deras lilla problem och snack om äktenskap. Ju mer L.B. blir övertygad om ett mord, ju mer spännande blir det. Han blir också väldigt insatt i vad alla som bor nära honom håller på med och det enda han gör om dagarna är i princip att titta på sina grannar. Men mannen sitter ju också i rullstol såklart. Jag älskar hur det inte finns någon musik i filmen (förutom när några karaktärer i filmen spelar musik själva) och att kameran aldrig går in i grannarnas lägenheter, allt perspektiv kommer utifrån lägenheten L.B. bor i. Stark film.

4/5
Citera
2011-10-08, 14:23
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatis7tisshow
Street Kings

Gillade inte alls filmen, hade det inte varit för skådespelarna hade jag stängt av den efter 15 minuter. Känns aldrig som den kommer igång på riktigt.

5/10

Såg samma film.
Tyckte den var helt OK Fredagsfilm att fördriva tiden med. Dom hade kunnat göra filmen en halvtimme längre och gått in lite djupare i storyn bara.

6/10
Citera
2011-10-08, 15:39
Medlem
Såg precis Hunt to kill med Steve Austin, tycker det var en bra actionrulle.
Rekommenderar!
Citera
2011-10-08, 18:11
Medlem
thatis7tisshows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Såg samma film.
Tyckte den var helt OK Fredagsfilm att fördriva tiden med. Dom hade kunnat göra filmen en halvtimme längre och gått in lite djupare i storyn bara.

6/10

Håller med till fullo.

Filmen var ändå 1:45 vilket bör räcka, jag vet inte, men en djupare story saknades.
Citera
2011-10-08, 19:00
Medlem
Har nyss kollat på Lucio Fulci's westernrulle Sella D'Argento (1978) som jag föredrar framför hans tidigare Four of the Apocalypse (1975). Förrutom en imponerande rollista, ett stabilt tempo & fint foto är storyn inget direkt banbrytande men håller ändå filmen ut.
Är man låst vid filmerna som gav honom titeln Gofather of gore är kanske inte denna så intressant men jag kan rekommendera den till de som uppskattar hans mångsidighet.

http://www.imdb.com/title/tt0078224/
Citera
2011-10-08, 19:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Fear is the Key (1972) Bra thriller med allt från snabba biljakter till undervattens ångest.

Skoj att du sett den! Har den hemma men inte sett den själv ännu men är lite sugen allt!
Citera
2011-10-08, 19:39
Medlem
Stvrmzeits avatar
Terje Vigen

Filmatisering av Henrik Ibsens dikt som handlar om sjömannen Terje Vigen.

Victor Sjöström står för både manus (tillsammans med Gustaf Molander), regi och huvudrollen. Han spelar duktigt och inte speciellt överdrivet. Scenen när den engelska flottan får syn på Terje när han är på väg att hämta mat åt sin familj, den är då stressig! Snyggt är det också. Ibland är storyn engagerande och gripande, men i slutändan lämnar filmen mig lite för oberörd. Det kanske beror på att alla textrutor är citat från Ibsens dikt, jag tycker inte att bilderna får ut sin fulla rätt med att berättandet är uppbyggt på det sättet. Så det drar ner betyget. Men i övrigt är det rätt hyfsat och det är ju egentligen en rätt kraftig film. Och vilka trevliga sjölandskap vi får se!

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in