2019-06-04, 18:21
Medlem
"Starfish" - skräckdrama från 2018.

"A unique, intimate and honest portrayal of a girl grieving for the loss of her best friend. That just happens to take place on the day the world ends as we know it"

Bra film, lite långsam kanske. Klart sevärd ändå!

6,5/10.
Citera
2019-06-04, 22:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cosh boy (1953). Även the slasher

Om ett ungdomsgäng på glid i 50-talets London.

En mycket ung Joan Collins är med.
3-/5
Citera
2019-06-05, 00:47
Medlem
zxcvb45s avatar
Identity

Gammal goding jag ser om då och då, sällan det görs sånna här bra filmer idag!

https://www.imdb.com/title/tt0309698...2?ref_=nv_sr_2

7/10
Citera
2019-06-05, 01:55
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
The Glass House
En av mina gamla tonårsfavoriter och jag tycker fortfarande att den är bra.
Citera
2019-06-05, 07:29
Medlem
Gone in 60 seconds (Blåst på 60 sekunder)

originalet från 1974 , grym biljakt
https://www.imdb.com/title/tt0071571/
Citera
2019-06-05, 08:17
Bannlyst
Mother! (2017)

Filmen urartade sig efter halva filmen, den blev mera händelserik och lite mera galen. Till en början var filmen inte så bra alls, den var bara trist. Men nu i slutet och efter en timme in på filmen blev filmen bättre.

7/10
Citera
2019-06-06, 01:00
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Bates Motel
TV-film som egentligen var tänkt att utgöra pilotavsnittet till en TV-serie som aldrig blev av, vilket kanske var lika bra - filmen är ganska fjantig och jag tvivlar på att det skulle ha blivit en bra serie. Däremot så funkar filmen bra som underhållning för stunden.

Promenons-nous dans les bois
Fransk skräckis som gick under titeln Deep In The Woods när Canal + körde den för en massa år sen. Var ett tag sen jag såg den sist men det är en gammal goding som står sig, även om det nu bjuds på en och annan klyscha genom filmens gång.
Citera
2019-06-06, 07:44
Bannlyst
Divergent (2014)

Jag såg filmen igen. Jag gillar den, jag tycker den är speciell och händelserik, kärlek och hat ingår. Underbart att se. Jag rekommenderar filmen.

8/10
Citera
2019-06-06, 16:45
Medlem
Geomeisters avatar
Det är inte Alien.
Det är inte E.T. the Extra-Terrestrial.
Det är inte Close Encounters of the Third Kind.

Det är The Thing och året var 1982
https://www.imdb.com/title/tt0084787...1?ref_=nv_sr_1

Detta är inte den första eller sista filmen baserad på konceptet. Stämningen i filmen gillar jag. Ennio Morricones musik är inte det vanliga western-visslandet eller mäktiga stråkar utan musik passande för en thriller/skräckfilm.

Starten av filmen get ett intressant intryck och effekterna är långtifrån dagens CGI. En del saker har inte åldrats särskilt bra, men tror åtminstone en del filmnördar uppskattar att se denna typ av effekter hur som. Idérikedomen är fascinerade.

Inte helt olikt Alien är det inte bara om en karaktär mot "The Thing" utan en rad olika som har större eller mindre roller. Jag gillar karaktärerna, men tycker rädslan i filmen görs på ett halvdant sätt. Det blir snabba ändringar i humör och mot senare delen av filmen dyker B-films vibbar upp.

Spontant gillar jag mycket med denna film, men som helhet går inte den ända vägen hem. Kan dock förstå dess värde som kultfilm.

Betyg?

Citera
2019-06-06, 16:50
Bannlyst
Pokémon Detective Pikachu (2019)

Fick ingen känsla alls för den här filmen, Ryan Reynolds som röst till Pikachu känns bara fel och är irriterande. Huvudkaraktären spelad av Justice Smith är lame och ointressant.
Känns som att filmen skulle lyckats om Japaner gjorde den istället för att amerikaner ska förstöra det.
Kan ju vara att jag är för gammal för Pokémon, vet inte.

4/10

https://www.imdb.com/title/tt5884052...1?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-06-06, 18:50
Geomeisters rekommendation då det är en av få filmer jag inte hade sett med Tom Hanks. Här kommer en utlovad recension flera månader försenad, men bättre sent än aldrig.

Bridge of Spies(2015)

Handling
En advokat(Tom Hanks) får i uppdrag att försvara en misstänkt sovjetisk spion(Mark Rylance) i ett försök att visa omvärlden att USA har ett fungerande rättssystem. Vad hans uppdragsgivare inte räknat med var hans sanna känsla för rättvisa och intelligens. Detta skulle visa sig vara början på en diplomatisk karriär på internationell nivå.
(Baserad på en verklig händelse under kalla kriget)

Tankar
Mina förväntingar var ännu en krigsfilm som kretsade kring hjältedåd och patriotism.
Istället så skildrar man händelsen med rå realism och förstärker detta genom att skapa en miljö och atmosfär som starkt bidrar till att göra den verklighetstrogen.

Mark Rylance gör ett enastående jobb, med få ord och sitt kroppsspråk lyckas han spela en märkbart kontrollerad apatisk man trots medvetenheten om vad tillfångatagandet kunde medföra; dödsstraff.
Hanks är, som vanligt, briljant och lyckas blanda allvar med humor med genomgående fint flyt.

Deras scener ihop var en fröjd att beskåda. Något annat som var en fröjd att beskåda var Hanks förhandling och interaktioner med Schischkin och Vogel. Mitt i allvaret fick man in humoristiska inslag utan att det tog över.
Att följa båda parters mentala kamp i kombination med välskrivna dialoger var nog höjdpunkten i filmen.

Något som gjorde mig lite besviken var flygscenen. När man genom hela filmen lyckas hålla sig från att dra till med hollywoodeffekter och enbart skildrat en naken händelse för vad den är(vilket är en konst i sig) så kommer det här inslaget som en käftsmäll nästan. Nu blev det bara en sörja av den scenen, en fläck i filmen.

Enkelheten, subtil humor, skådespelarinsatser, dialoger och miljön/atmosfären binds ihop till ett rättvist återberättande av en sann händelse och den får....

Betyg 4/5
Senast redigerad av J-dilla 2019-06-06 kl. 19:22.
Citera
2019-06-06, 20:39
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Något som gjorde mig lite besviken var flygscenen. När man genom hela filmen lyckas hålla sig från att dra till med hollywoodeffekter och enbart skildrat en naken händelse för vad den är(vilket är en konst i sig) så kommer det här inslaget som en käftsmäll nästan. Nu blev det bara en sörja av den scenen, en fläck i filmen.
Den scenen sticker nog ut som en bland de mest dyraste kostnaderna under hela produktionen, med tanke på hur kort den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in