2018-01-26, 17:26
Medlem
Geomeisters avatar
Broken Arrow | Året var 1996
http://www.imdb.com/title/tt0115759/...nm_flmg_act_43

En härlig actionrulle. Inte lika bra som en mer seriös t.ex. Terminator 2, men bra mycket bättre än typiska Chuck Norris eller Dolph Lundgren-rullar. Det är 90-tal och det syns på tekniken, men mestadels på ett positivt sätt. Jag ser mycket hellre på detta än dagens 100 %-iga CGI-effekter eller vad det kallas.

Det finns några riktigt tveksamma moment, men ju längre filmen gick desto mindre brydde jag mig. Det händer mycket, men i ett lagomt tempo. Man hänger jämt med på noterna och den tar en del intressanta vändningar samt att en del scener är riktigt snygga / sköna.

John Travolta står för det mesta som kan anses vara daterat. Annars gillar jag skådespelarna och du kommer nog känna igen en eller två mindre roller också.

Hans Zimmers soundtrack är inlagt "under" allt på ett snyggt sätt. Det här är definitivt en film jag kan rekommendera till den som gillar genren "inte för seriös action". Jag lämnade denna film med bättre humör!

Betyg?
Citera
2018-01-26, 18:26
Medlem
flashbmans avatar
"The Beach":круто:
Citera
2018-01-26, 20:03
Medlem
PsychoChillers avatar
The Bad Batch (2016)

Att Jason Momoa kör bar överkropp hela filmen kan nog intressera några av er.

En brud, Arlen, blir förvisad till ett sorts fängelse, ett inhägnat område i Texas ödemark. Hon hamnar först i klorna på ett par kannibaler (som det finns gott om) innan hon svårt sargad lyckas fly till det lilla samhället Comfort.
Detta är en underlig film. Lite thriller, lite romantik, lite kannibalism. I rollerna ser vi Keanu Reeves som borgmästare/kultledare, Jason Momoa som kannibal, Giovanni Ribisi som byfåne, Jim Carrey som eremit, Diego Luna som DJ och Suki Waterhouse som Arlen.
Filmen är lite för lång och men när det händer något känns det ändå som att det händer för fort. Men jag gillade den ändå, en romantisk kannibal-Mad Max. 3/5.

Förresten: regissören heter Ana Lily Arminpour. Hon har tidigare gjort en film som heter A Girl Walks Home Alone at Night. Det är en vampyrskräckis som jag genast avfärdade eftersom jag läste i en recension att det var en iransk film. Jag tänkte att Iran, trots att det är ett liberalt land med muslimska mått mätt, knappast låter censursaxen vila. Men nu läser jag att Arminpour är britt och att A Girl Walks Home Alone at Night producerades och spelades in i USA. Hur i hela helvete får man det till en iransk film!?
Senast redigerad av PsychoChiller 2018-01-26 kl. 20:11.
Citera
2018-01-26, 23:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The hideout (1956)

Brittisk film om en smugglingsaffär med pälsvaror, men det finns en hake.

Ovanligt rörig film, jag vet inte riktigt hur gubbarna passade in i historien.

Om jag hade begripit vem som var vem, så hade filmen säkert varit bättre.
Nu stannar vi på 2/5
Citera
2018-01-26, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Pirates Of The Caribbean: Salazar’s Revenge
3/10
Jag såg den under titeln Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales.
Men den var inte mycket bättre för det.
Citera
2018-01-27, 01:31
Medlem
Man-o-Hasts avatar
What Happened to Monday En fjantig film om en framtid när det endast är tillåtet att ha ett barn i varje familj. Om en familj har mer än ett barn blir de andra dödade. Noomi Rapace spelar sju olika kvinnor som var och en endast kan gå ut en dag i veckan. Helt plötsligt en dag försvinner en av systrarna och det som ska bli en spännande film tar sin början. Tyvärr börjar det nu istället med att man börjar hoppa framåt i handlingen och efter ett tag struntar i att glo mer.

2/10
Citera
2018-01-27, 01:50
Medlem
Geomeisters avatar
Where the Truth Lies | Året var 2005
http://www.imdb.com/title/tt0373450/...nm_flmg_act_31

En mycket svårplacerad film att betygsätta tycker jag.

Den har charm, är opolitiskt korrekt (oftast något positivt i film), har mestadels mycket bra dialog, har mycket naket, är lite konstnärligt på ett bra sätt och filmen får till flera poänger.

Samtidigt är den för rörig för sitt egna bästa. Inte på det värsta sättet, men som tittare är det tveksamt om allt går ihop. Det är olika berättarröster, olika karaktärer, olika tider.. Det hoppar runt så man ibland inte riktigt greppat vad som hände när. Det mesta får sin förklaring, men ändå kunde det lagts upp på ett något bättre sätt. Vissa poänger blir starkare än i en rak film som går mellan A och B, men det kunde varit ännu vassare.

Colin Firth och Kevin Bacon fungerar bra ihop, men är inte huvudskådespelarna. Det är någon annan!

En film som gör det mesta rätt, men når inte riktigt sin potential. Kan vara något för den som gillar mer vågad och udda film än det Hollywood ofta bjuder på.

Betyg?
Citera
2018-01-27, 09:25
Medlem
Konvoy (1978) Helt klart den svagaste av alla Sam Peckinpahs filmer. Filmen är bara en enda lång transportsträcka som är så tråkig och oengagerande att jag tappade fokus helt. Fint foto dock och kul med en cameo av Peckinpah i en film endast för fans av långtradare?
4/10
Senast redigerad av Farssbinder 2018-01-27 kl. 09:28.
Citera
2018-01-27, 18:27
Medlem
The Post (2017)

Handlar om spelet bakom publiceringen av Pentagondokumenten 1971. Efter att New York Times beläggs med munkavle av domstol måste Washington Posts ägare (en lysande Meryl Streep) besluta om tidningen ska avstå publicering eller fortsätta där Times slutade. Chefredaktören (Tom Hanks) vill publicera men risk för fängelse hotar och tidningen är på väg att börsnoteras och bråk med Nixonregeringen kan få investerarna att dra sig ut.

Stabil, pålitlig Spielbergfilm: 4/5

För givetvis tankarna till Alla presidentens män (1976), som utspelar sig på samma redaktion och med delvis samma karaktärer några år senare.
Senast redigerad av PlantaGenista 2018-01-27 kl. 18:29.
Citera
2018-01-27, 22:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The kidnappers (1953). Skogarnas folk

Under en bitter grannfejd i Kanada år 1904 kidnappas en liten flicka.

Titeln lät spännande, det var den inte.

Ett ganska rart litet "lilla huset på prärien" drama, kanske inte min typ av film, så den får låta sig nöjas med 2/5
Citera
2018-01-27, 23:00
Medlem
nihilverums avatar
The Nile Hilton Incident (2017)

Städerskan Salwa (Mari Malek) bevittnar ett mord på sångerskan Lalena (Rebecca Simonsson) på Nile Hilton-hotellet i Kairo, och polismannen Noredin Mostafa (Fares Fares) tillsätts för att utreda. Det visar sig dock att diverse inflytelserika personer inte vill att fallet ska lösas.

Filmen utspelar sig 2011, i samma veva som när revolutionen som avsatte Mubarak inträffade, men det verkar inte som att det specifika fallet är hämtat ur verkligheten. Intressant skildring av en totalkorrupt poliskår hur som helst.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2018-01-28, 10:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
A matter of WHO (1961)

En man dör på ett flygplan som landar i London, det visar sig att han dött av smittkoppor.
Terry Thomas på WHO försöker spåra smittkällan.

Någon besynnerlig thriller med komiska inslag. Än mer besynnerligt att man använde sig av smittkoppor då en epedemi dödat människor bara några år tidigare.

Väldigt rörigt och osammanhängande.
Glädjeämnena fick bli en massa trevliga engelska bilar såsom Vauxhall Cresta.
2-/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in