2015-03-04, 20:59
Medlem
Soulsurfers avatar
Såg Whiplash.

J.K. Simmons förtjänar Oscarn samt alla hyllningar och jag förstår även hur klippningen kunde vinna då det var genomgående välklippt. Det var längesedan jag såg en så underhållande filmkaraktär som Fletcher. Teller gjorde såklart också ett bra jobb, men J.K. Simmons stal showen. Filmen lyckas både vara en uppblåst fantasi av dagens musikskolor, samt lyckas förmedla en mycket exakt bild av hur dessa kan få en att känna. Jag kan verkligen inte förstå vissa personer som har påstått att det här skulle vara en helt vanlig Hollywood-film som inte sticker ut ur mängden. Visst är filmen rätt Hollywoodiserad och orealistisk, men ämnet är inte alls vanligt och bara för att den är det jag nämnde gör den inte nödvändigtvis till något dåligt.

Filmen missar däremot trots sina styrkor, en viktig vital sanning, och den är att mycket av musicerandet handlar om passion och själva lyckan att framföra musik. Väldigt många duktiga musiker blev oftast så bra för att de älskade att spela musik, framförde musiken med andra, samt inspirerades av erfarenheten och inte behöva bli mobbade till att bli bäst. Det är själva musiken i sig som är den absolut största drivkraften ofta och ger väldigt många musiker en kick och inte en Full Metal Jacket-sergeant. Beter sig en dirigent eller bandledare som skitstövel känns det väldigt orealistiskt att bandet kommer att briljera, fortsätta leverera och kämpa vidare. Detta bland annat då bandet inte kommer att ge speciellt positiv respons och det känns konstigt att ingen reagerar på hårdheten som vi ser i filmen när det går så långt så att folk blir förolämpade, skadade och blodet flödar.

Filmen hade nog vunnit mycket på att skildra anledningen till varför många blir musiker, fortsätter musicera och studera ämnet. Att bara ha jävligt roligt och spela musik för att det är roligt utan direkta krav på att vara bäst och utan någon press. Detta tycker jag saknas i filmen och gör att den för mig missar en väldigt vital sanning som hade varit önskvärd att se i en sådan här film. Filmen visar hur någon pressar sig till max för att lyckas, satsar fullt ut på det han tror på och offrar mycket för att kunna nå dit. Visst, det visar hur långt man är beredd att gå för att lyckas, men samtidigt finns det andra vägar till storhet än att offra allt och mobbas av en bandledare till att bli bäst. Tycker man inte att det är riktigt kul och verkligen brinner för det man gör lär man nog inte fortsätta kämpa eller spela trots enorma motgångar. Bara det faktum att Teller gömmer undan trumsetet är för mig konstigt då det känns lite märkligt att bara avbryta ett såpass stort, passionerat intresse efter endast en stor motgång. Allt handlar inte om att bli bäst eller gå på en viss skola, men för honom verkar det vara allt, vilket för mig är helt oförståeligt då det bör finnas lämpliga alternativa vägar att gå. Detta skildras inte i filmen vilket är synd. Vi får helt enkelt inte direkt se någon glädje av att framföra musik i filmen vilket hade varit önskvärt, inte minst för att göra filmen mer realistiskt. Musiker håller oftast på med musik för att de älskar musik, men detta framställs inte tydligt i filmen för mig. Jag förstår dock vad filmen vill visa att visa hur långt personer är beredda att gå och hur mycket man är villig att offra för att nå dit man vill, men jag kan inte bara bortse från att filmen missar en vital sanning och är ensidig. Jag kände aldrig hur någon hade genuint roligt någon enda gång i filmen i alla fall utan allt var pressat och under krav att leverera.

Vi får heller se några andra band i tävlingarna i filmen spela, något som hade varit roligt att se. Det hade också varit kul att se mer intressanta och utarbetade sidokaraktärer, nu blir det bara J.K. Simmons och Miles, kul i och för sig, men åtminstone någon till person hade inte skadat som vi fick reda lite mer om med lite större plats i storyn. Kanske någon mer bandmedlem exempelvis? Eller om vi fick veta mer om Fletcher.

När det gäller själva musiken är jag inte ett jättestort fan av jazz måste jag erkänna, utan det är mer hit eller miss för min del då det beror väldigt mycket på, men här fungerar det väldigt bra och det är svårt att inte ryckas med. Kul att Simonec nämns i filmen, hade glömt att hans musik var med, känner bara till hans arbete med Michael Giacchino som dirigent och orkestratör.

Betyget får bli 4/5. Det hela skildras lite för ensidigt och orealistiskt för att kunna nå högre, främst på grund av det jag har tagit upp. Det hade nog hjälpt om filmen var en aning längre för att utarbeta sidospåren lite bättre. Någon får gärna göra en mer realistisk film om något relaterat som lyfter fram glädjen i musiken och musiken i sig som främsta drivkraft. Det är främst samspelet mellan skådespelarna och styrkan i storyn (trots dess relativa enkelhet) som gör så att en stabil fyra kan sättas trots alla uppenbara svagheter. Det är en film med stort underhållningsvärde med riktigt bra skådespelarinsatser som spelar intressanta karaktärer i en enkel, ändock effektiv story. Kul ämne också.
Senast redigerad av Soulsurfer 2015-03-04 kl. 21:25.
Citera
2015-03-04, 22:34
Medlem
nihilverums avatar
Tom Jones (1963), vinnare av Oscar för bästa film vid den trettiosjätte Oscarsutdelningen.

Filmen handlar till att börja med inte på något sätt om den verklige sångaren Tom Jones, utan istället om en fiktiv man med samma namn (spelad av Albert Finney) som växer upp på ett gods tillhörande en välbärgad familj på den engelska landsbygden trots att han i själva verket är en oäkting som inte har något släktskap med familjen som uppfostrar honom. På grund av Toms starka dragning till kvinnor i allmänhet hamnar han i många krångliga situationer, och när han så småningom blir mer allvarligt intresserad av en kvinna vars familj bor i närheten men som själv bott på annat håll en tid hamnar han i än större besvär.

Det är en smårolig film som dock aldrig fångar mitt intresse särskilt mycket på något sätt. Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.

Näst på tur står My Fair Lady (1964).
Citera
2015-03-04, 23:23
Medlem
alprazolam_s avatar
Exists

Stark 2/5. Hyfsat Underhållande och hyfsat spännande. Hur gärna man än skulle vilja är det dock svårt att bortse från våra vänners degenererade beteende, som mellan varven är allt annat än logiskt.Helt okey, never the less.

Citera
2015-03-04, 23:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Exists

På tal om Storfotfilmer så ska du helt klart se ursprungsfilmen The Legend of Boggy Creek, sen kan du komplettera med nya filmen Willow Creek.
Citera
2015-03-05, 02:09
Medlem
chessjamts avatar
Filmprojekt gamla osedda klassiker
#17 Trollflöjten

1975 av Ingmar Bergman

Imdb:Trollflöjten

Tamino får i uppdrag av Nattens drottning att rädda hennes dotter Pamino från den onda Sarastro. På vägen dit åtföljs han av Papageno som med sin sång och klockspel sprider glädje omkring sig. Ganska snart uppstår en stark kärlek mellan Tamino och Pamino. För att vinna hennes hand måste han genomgå tre prövningar. Om han klarar av dem har han Sarastros tillstånd att äkta (?) Pamino.

Lite svår att komma in i men efter ca 30 minuter vänjer jag mig vid musikalen och musiken och den barnsligt glada stämningen som Mozart (och Bergman) lyckas få till smittar av sig på mig. Särskilt Papageno i Håkan Hagegårds tappning sätter färg på musikalen och får mig att le flera gånger. Däremot Josef Köstlinger i huvudrollen som Tamino tycker jag verkar bitvis träig men är inget som stör alltför mycket.

Jag gillade inte att vi fick se publiken som satt och tittade på musikalen. Kanske att jag inte förstår poängen med att ”leka” med fjärde väggen som Bergman gör men jag vill hellre fly in i musikalens värld än att bli påmind om att det är en scenuppsättning när kameran går in i närbild på den lilla tjejen som och tittar i publiken. Det tyckte jag var onödigt av herr Bergman som gör ett väldigt tydligt trendbrott här i sin filmografi, åtminstone som filmregissör liknar det här inget som jag har sett av honom tidigare. Fast snarare är det väl att se filmen som en filmad musikalpjäs uppsatt på scen och där ansågs ju Bergman också vara en mästare som teaterregissör.

Jag blev faktiskt positivt överraskad av den här filmen. Mozarts musik är väldigt fin och välklingande samt att det var en trevlig upplevelse att få höra det svenska språket låta så vackert. Papageno är favoritkaraktären som stjäl alla scenerna han är med i. Dock är filmen lite tråkig bitvis plus det kontinuerliga brytandet av fjärde väggen gör att jag inte riktigt kan ge den en fyra med gott samvete. Kanske efter en omtitt.

Betyg. 3.5/5
Citera
2015-03-05, 03:47
Medlem
NirvanAs avatar
REC 4

Helt OK film, men synd att dom gick ifrån hand-held-camera i 3an och 4an och synd att den utspelar sig i lite tristare miljöer än de två första filmerna.

2/5
Citera
2015-03-05, 08:20
Medlem
robomans avatar
Jag såg The Imitation Game på bio härom dagen. Hela filmen i plus och minus:

+ Gemini Junglepath spelade mycket duktigt.

+ Benefit Thundercats har ett roligt namn.

- Dialogen var oftast orimligt onaturlig.

- Manusförfattarna hade hittat på ett fåtal fraser som de tyckte lät filosofiska och fina, och som sedan fick överanvändas genom hela filmen.

- I inledningen störde jag mig något oerhört på att alla de manliga karaktärerna (dvs alla karaktärerna) talade med sin bästa basröst för att försöka överträffa varandra i manlighet. Det blir så fånigt när det är så uppenbart onaturligt.

- Vid ett tillfälle kommer Kiera Knightley till ett ställe som vaktas av en soldat. Han säger att hon har gått fel. Hon säger att hon ska vara där. Han tror inte att kvinnor kan platsa i det där gänget. Publiken kokar av välbehag över att den är mer upplyst än soldaten. Publiken tänker "Visa honom, Kiera!". Jag hade gärna sluppit den scenen. Publikfrieri när det är som sämst.

- Alla karaktärer som motsätter sig Rumblepath beter sig så ologiskt, och nivån på klurigheter är dessvärre ofta sänkt till en allt för låg nivå. Stumblesnatch kommer på något, ingen i gänget av världens bästa kodknäckare fattar vad han menar men ALLA i biopubliken fattar.

+ Miljöerna är snygga, förutom att de är så skinande rena. Jag vill ha mina kulisser smutsiga. Det är ju trots allt krig i hela Europa. Vem har tid att putsa på fasaden?

+ De onaturliga dialogerna är ganska roliga ibland. Inte när de är allt för uppenbara, men oftast lyckas Bubbelbutt leverera på ett skojigt sätt.

Jag ger 3/5 eller 3/6 till filmen, ganska underhållande men med uppenbara brister.
Citera
2015-03-05, 08:28
Medlem
Såg Taken 2, rätt så bra film med mycket spänning. Försökte se 1an också, men klarar inte riktigt av att se filmer med det huvudämnet som filmen hade.
Citera
2015-03-05, 11:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
REC 4

Helt OK film, men synd att dom gick ifrån hand-held-camera i 3an och 4an och synd att den utspelar sig i lite tristare miljöer än de två första filmerna.

2/5

Hela grejen med miljön i fyran hade de ju plankat ifrån tv-spelet Resident Evil: Revelations.
Citera
2015-03-05, 11:38
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På tal om Storfotfilmer så ska du helt klart se ursprungsfilmen The Legend of Boggy Creek, sen kan du komplettera med nya filmen Willow Creek.
Ja, Willow Creek hade jag tänkt se idag faktiskt. Får ta och anteckna Boggy Creek också då.

Gillar storfot!
Citera
2015-03-05, 13:19
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Superbad (2007)

Kan tänka mig att alla som vill se den här filmen redan har sett den men måste ändå nämna att det är en av de bättre komedierna jag har sett som har gjorts på "senare" tid. Hill är som nästan alltid rolig, McLovin är redan nu en klassiker och Stone är som vanligt snygg. 7/10 & 3+/5
Citera
2015-03-05, 14:00
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Superbad (2007)

Kan tänka mig att alla som vill se den här filmen redan har sett den men måste ändå nämna att det är en av de bättre komedierna jag har sett som har gjorts på "senare" tid. Hill är som nästan alltid rolig, McLovin är redan nu en klassiker och Stone är som vanligt snygg. 7/10 & 3+/5
Den är jäkligt rolig faktiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in