The Expendables 3 (2014)
Barney, Christmas och resten av The Expendables ställs ansikte mot ansikte med Conrad Stonebanks, som för många år sedan var med och grundade The Expendables. Conrad blev senare en hänsynslös vapenhandlare och någon som Barney tvingades att döda... trodde han i alla fall. Conrad, som redan undvikit döden en gång, gör det nu till sitt uppdrag att sätta stopp för The Expendables en gång för alla. Men Barney har andra planer, och bestämmer sig för att det åldrande gänget behöver lite nytt blod. Han rekryterar en samling yngre individer som är kvickare och mer tekniskt kunniga för att kunna matcha sin gamle partner.
Denna filmen lär nog bli ihågkommen för en viss sak som inträffade för 3 veckor sedan. Då läktes hela filmen ut i rimlig kvalité, vilket innebär att många tog och såg filmen innan den släpptes på bio. Men ni som känner mig vet mycket väl att sådant skit tänker jag inte ta när det gäller mina två barndomshjältar och denna serien. Nej, jag sparade mig själv till biopremiären och såg denna actionfilm så som den ska bli sedd. På vita duken!
En sak jag också märkte var hur dålig kritik filmen fick. Självklart lyssnar jag inte på kritik från folk som laddar ner en film, ser den och sedan glömmer bort den filmen efter att ha sett den. Ni vet alla tonåringar idag typ. Så den kritiken är ju inget att lyssna på, så de som sa att filmen var dålig såg jag inte riktigt komma från riktiga fans utav genren med dessa personerna i sig.
Detta var för mig precis som föregående filmer, kick-ass underhållning fylld med action, one-liners och fightscener som var bra gjorda. Ni som har gillat denna serien hela vägen, eller bara är ett fan utav dessa personerna lär ni inte bli besvikna.
Det är precis det man vill ha, och precis det man får i retur. En underhållande och fartfylld actionfilm med härliga skådespelare.
Var mitt problem kommer in är det nya teamet som vi ser över hela trailern och bland skådespelarna. Det känns mer som ett tragiskt försök att få in en yngre publiken och få en större publik åt denna filmserie. Något som inte behövs alls.
Vad som gjorde filmerna unika var dess tillbakablick på 80-tals actionfilmerna och Stallones sätt att säga "fuck it nu återgår vi till rötterna". Så när filmen är PG-13 och tar in dessa nya personerna som man inte bryr sig ett skvatt om, så blir det lite tråkigt och mer som en sell-out.
Där är inget fel med personerna, jag trodde jag skulle hata dem mer. Men samtidigt så känns de bara onödiga och jag hade inga som helst känslor för någon av dem ifall någon skulle dött eller inte.
Att ha filmen PG-13 märktes lite grann. Jag ska inte ljuga, jag klarade mig fint med det och filmen tog inte allt för stor skada. Men när jag tänker tillbaka så var de andra filmerna mer blodigare (helvete, där är inte ens blod med när de skjuter folk i filmen...).
Men även dem lyckades vara succéer på bio och tjänade in en hel del pengar. Så varför ändra det från R till PG-13, nu halvvägs in i serien? Det känns som sagt lite som en sell-out från Stallones sida att ta in den yngre publiken, något som denna serien skapades för att inte göra.
Den är inte genomliden att kolla på, som sagt jag tyckte för PG-13 var den bra och där var även ett par svordomar med så så barnvänlig är den inte. Men jag förstår inte varför dem ändrade på det, då man verkligen saknar lite utav brutaliteten som de tidigare filmerna hade.
Där är även en moment i filmen där Stallone säger att han inte vill han ed sitt gamla gäng och göra, då han inte vill att de ska dö. Så för att komma åt Mel Gibson själv så sparkar han sitt team och införskaffar dessa nya.
Det hela kändes som en dålig förklaring bara för att införa det nya och bara patetiskt att sparka de gamla. Det kändes helt ur karaktär för Stallone och filmen ger aldrig någon riktigt bra förklaring bortsett från att han vill undvika sitt team att dö, något de riskerar i... ja alla andra uppdrag i hela denna filmserien.
En annan liten störig sak var dataeffekterna. Ibland kunde det vara till filmens fördel. Som en scen när Sly och Kelsey Grammer kör i en bil, så är det filmat som i en stumfilm där man ser bakgrunden är fejk, men ger en viss charm till det.
Men i slutet till exempel när de flyger helikopter med Harrison Ford så ser man hur fejk det verkligen ser ut och de kör närbilder på Fords ansikte, vilket gör att det hela känns som lågbudget film nästan. Vilket hela filmen nästan känns som till skillnad från de andra. Att budgeten är mycket lägre än vad den brukar. Åter igen är detta inget som förstörde för mig, men något som jag uppmärksammades på under filmens gång, och det syntes definitivt mest i slutet och var något distraherande och såg något fult ut.
Även Robert Davi slösade de i filmen. Han är med i 1 minut och inte mer. Känns som ett stort slöseri på en skådespelare som faktiskt var något aktiv under 80-talet och som i denna filmserien hade passat bra som en skurk i någon av de andra uppföljarna som lär inträffa.
Men nu har jag verkligen nitpickat de mesta i vadå, en film som heter The Expendables 3? Ja... vad glad att jag gillade den mer än ogillade den.
Resten av filmen hade jag inga som helst problem med. Sylvester Stallone är som alltid härlig att se på i huvudrollen och ännu skönare att återse Jason Statham på vita duken sedan tvåan som kom ut 2012. Synd att Sverige inte visar hans andra filmer här.
Antonio Banderas måste också nämnas som den jobbiga typen. Men här är grejen, han är jobbig på ett positivt sätt. Han lyckades få mig att skratta en del gånger och hans jobbiga attityd och karaktär spelar Antonio Banderas på ett sånt sätt att jag inte kunde hata honom. Så på så sätt var Antonio Banderas rätt i rollen då jag har svårt att se någon annan lyckas med det. Men varför dem gjorde honom till en jobbig goofball i första taget kan man alltid undra sig.
Mel Gibson som skurk var härlig och bra, bättre här än i Machete Kills. Han lyckas med dessa skurkrollerna ganska bra och jag önskar att vi får se mer Mel Gibson nu framöver, trots skandalen han var involverad i som verkar fortfarande hänga kvar.
Sist men inte minst, Bruce Willis ersättare, Harrison Ford. Herregud, han gjorde att man inte saknade Willis alls. Okej, jag saknade Bruce Willis utan tvekan. Men Harrison Ford var utan tvekan den bästa ersättaren till honom. Detta är Harrison Ford i sin härliga essei. Han spelar rollen ganska så seriös (fram till slutet) och han gör det så otroligt bra. Första scenen man ser honom är han den mest skrämmande personen i hela filmen, mer skärmande än Mel Gibson.
I sin helhet en mycket underhållande och fartfylld actionfilm som bjuder på vad den lovar. Stallone och gänget är tillbaka och trots mina små problem med filmen så njöt jag mestadels av tiden. Denna filmserien fortsätter att underhålla mig med deras karaktärer, charm, one-liners och styrkan att hålla 80-tals actionen vid liv. Jag är glad att jag väntade att se denna på bio, då det är en film man verkligen ska beskåda på vita duken med dess action.
Jag hoppas innerligt att Stallone och Schwarzenegger fortsätter in i det sista, dem var bäst då, och dem är fortfarande bäst nu.
Jag vill mer än gärna ha en The Expendables 4 film, där jag hoppas att vi kan få beskåda Liam Neeson, Jackie Chan, Nic Cage och kanske Clint Eastwood?
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2333784/?ref_=hm_otw_tt1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=4xD0junWlFc