2014-01-17, 01:52
Medlem
saggesalivs avatar
Captain Philips (2013)

Captain Philips är filmen som är baserad på verkliga händelser som utspelade sig under 2009 när Somaliska pirater för första gången på 200 år kapade ett Amerikanskt fartyg. De tog samtidigt med sig kaptenen - Rich Philips i livbåten och flydde mot Somalia.

Ja. Vad finns det att säga om denna riktigt benkrypande och spännande thrillern. Vi kastas ganska snabbt in i handlingen och inte ens en kvart efter att filmen har startat så är vi igång och spänningen är enorm redan från start. Det börjar med att fartyget som Kapten Philips styr över kommer till attack av somaliska pirater som efter ett tag även äntrar skeppet och börjar sin kapning.

Alltså det är så jävla spännande igenom hela filmen - efter att vi fått se piraterna för första gången så ligger spänningen i luften hela tiden och avtar aldrig. Den första timmen med scenerna på fartyget är de allra bästa och där får vi bevittna det psykologiska spelet som Kaptenen försöker spela med piraterna; hur han lyckas manipulera dem och till viss del få dem att göra som han vill. När han dock överlistas av piraterna och hamnar i räddningsbåten med dem så börjar ett nytt spel - nu är det piraterna som har kontrollen över honom och de inleder sitt psykologiska spel.

Den intensiva närvarokänslan försvinner aldrig, den blir snarare mer och mer intensiv ju längre in i historien vi kommer. Scenerna i räddningsbåten, där en av piraterna, som för övrigt är skadad, börjar sympatiserar med Philips, är riktigt nära och känns så otroligt tajta och äkta. Efter att spänningen i filmen har avtagit så måste den avdramatiseras på ett snyggt sätt. Nu, detta lämnas det bara ca 5 minuter åt i filmen, men dessa fem minuter blir så otroligt starka och jag sitter med en liten klump i halsen och känner rysningarna i kroppen, som suttit och lagrat upp sig i två timmar. Det behövs aldrig mer än fem minuter, det vi får räcker helt och hållet för att vi ska tonas bort från filmen på ett bra sätt.

Jag hade egentligen inte så stora förväntningar på Captain Philips, jag trodde inte att jag skulle få denna krypande nervkittlande känslan över mig i två timmar, men det fick jag. Det är riktigt bra. Detta är den bästa filmen i denna stilen sedan Zero Dark Thirty som var strået vassare.

Det är många delar som bidrar till den otroliga närvarokänslan som äger rum igenom hela filmen. Vi har kamerahållningen som ofta är handhållen och bidrar till att det verkligen känns som att man är ute på havet. Vi har ett skådespel som är så intensivt och genuint att somalierna som står och skriker lika bra hade kunnat vara i rummet

Tom Hanks gör sin bästa roll sedan Cast Away skulle jag nog våga säga. Här har vi karaktärsutveckling på riktigt hög nivå och vi får se den lugna och rationella kaptenen brytas ner och bli mer och mer obetänksam och agerar inte lika långsiktigt och förnuftigt som innan. En väldigt bra rollprestation som jag tycker att han skulle förtjänat några fler nomineringar än vad han fått för. Barkhad Abdi gör en fullständigt lysande prestation som en av den somaliska piraterna vilken han något oväntat fick en Oscarsnominering för.

Jag blev allt som allt positivt överraskad av denna film som, detta måste vara tredje gången jag belyser det, som - verkligen håller spänningen uppe hela filmen. Betyget landar på väldigt stadiga 8/10 och kommer därmed upp och krigar om bottenplaceringarna i topp 10 från 2013.
Senast redigerad av saggesaliv 2014-01-17 kl. 02:31.
Citera
2014-01-17, 02:00
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Captain Philips (2013)

Captain Philips är filmen som är baserad på verkliga händelser som utspelade sig under 2009 när Somaliska pirater för första gången på 200 år kapade ett Amerikanskt fartyg. De tog samtidigt med sig kaptenen - Rich Philips i livbåten och flydde mot Somalia.

Ja. Vad finns det att säga om denna riktigt benkrypande och spännande thrillern. Vi kastas ganska snabbt in i handlingen och inte ens en kvart efter att filmen har startat så är vi igång och spänningen är enorm redan från start. Det börjar med att fartyget som Kapten Philips styr över kommer till attack av somaliska pirater som efter ett tag även äntrar skeppet och börjar sin kapning.

Alltså det är så jävla spännande igenom hela filmen - efter att vi fått se piraterna för första gången så ligger spänningen i luften hela tiden och avtar aldrig. Den första timmen med scenerna på fartyget är de allra bästa och där får vi bevittna det psykologiska spelet som Kaptenen försöker spela med piraterna; hur han lyckas manipulera dem och till viss del få dem att göra som han vill. När han dock överlistas av piraterna och hamnar i räddningsbåten med dem så börjar ett nytt spel - nu är det piraterna som har kontrollen över honom och de inleder sitt psykologiska spel.

Den intensiva närvarokänslan försvinner aldrig, den blir snarare mer och mer intensiv hur längre in i historien vi kommer. Scenerna i räddningsbåten, där en av piraterna, som för övrigt är skadad, börjar sympatiserar med Philips, är riktigt nära och känns så otroligt tajt och äkta. Efter att spänningen i filmen har avtagit så måste den avdramatiseras på ett snyggt sätt. Nu, detta lämnas det bara ca 5 minuter åt i filmen, men dessa fem minuter blir så otroligt starka och jag sitter med en lite klump i halsen och känner rysningarna i kroppen, som suttit och lagrat upp sig i två timmar. Det behövs aldrig mer än fem minuter, det vi får räcker helt och hållet för att vi ska tonas bort från filmen på ett bra sätt.

Jag hade egentligen inte så stora förväntningar på Captain Philips, jag trodde inte att jag skulle få denna krypande nervkittlande känslan över mig i två timmar, men det fick jag. Det är riktigt bra. Detta är den bästa filmen i denna stilen sedan Zero Dark Thirty som var strået vassare.

Det är många delar som bidrar till den otroliga närvarokänslan som äger rum igenom hela filmen. Vi har kamerahållningen som ofta är handhållen och bidrar till att det verkligen känns som att man är ute på havet. Vi har ett skådespel som är så intensivt och genuint att somalierna som står och skriker lika bra hade kunnat vara i rummet

Tom Hanks gör sin bästa roll sen Cast Away skulle jag nog våga säga. Här har vi karaktärsutveckling på riktigt hög nivå och vi får se den lugna och rationella kaptenen brytas ner och bli mer och mer obetänksam och tänker inte inte lika långsiktigt och förnuftigt som innan. En väldigt bra rollprestation som jag tycker att han skulle förtjänat några fler nomineringar än vad han fått. Barkhad Abdi gör en fullständigt lysande prestation som en av den somaliska piraterna vilken han något oväntat fick en Oscarsnominering för.

Jag blev allt som allt positivt överraskad av denna film som, detta måste vara tredje gången jag belyser det, som - verkligen håller spänningen uppe hela filmen. Betyget landar på väldigt stadiga 8/10 och kommer därmed upp och krigar om bottenplaceringarna i topp 10 från 2013.

Vilka jävla sinnessjukt bra recensioner du gör. Har du nån blogg? Du bör ägna dig åt detta. Till slut kommer den bli stor.
Det är precis sånt här jag vill läsa innan jag ser en film.
Citera
2014-01-17, 02:24
Medlem
StonedSwedes avatar
Captain Phillips - Paul Greengrass
Fantastisk på alla plan.
Citera
2014-01-17, 02:25
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Vilka jävla sinnessjukt bra recensioner du gör. Har du nån blogg? Du bör ägna dig åt detta. Till slut kommer den bli stor.
Det är precis sånt här jag vill läsa innan jag ser en film.
Haha, tack som fan! Det är sådant här som får mig att fortsätta skriva.
Har ingen blog, allting jag skriver skriver jag för flashback i första hand, om recensionen enligt mig blir tillräckligt bra kan den komma upp på min filmtipset-sida.

Dina ord värmer - tack!
Citera
2014-01-17, 02:26
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Captain Phillips - Paul Greengrass
Fantastisk på alla plan.
Håller med dig - men det jag egentligen ville säga var - Grattis till inlägg 2000, postades helt klart i rätt forum.
Citera
2014-01-17, 03:11
Medlem
sim-man92s avatar
Bad Lieutenant (1992)
Harvey Keitel är verkligen den här filmen. Utan att ha sett allt han medverkat i, kan jag med största sannolikhet säga att han gör sitt livs roll. Avskyvärd rolltolkning(på ett "bra" sätt).
Måste även berömma regissören Abel Ferrara, som gör ett kompetent jobb och ger tid åt Keitel i varje scen att briljera.
Men utan någon egentlig handling eller trovärdighet, kan jag inte mer än att ge den ett medelbetyg.
3 av 5
Citera
2014-01-17, 12:38
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Bad Lieutenant (1992)
Harvey Keitel är verkligen den här filmen. Utan att ha sett allt han medverkat i, kan jag med största sannolikhet säga att han gör sitt livs roll. Avskyvärd rolltolkning(på ett "bra" sätt).
Måste även berömma regissören Abel Ferrara, som gör ett kompetent jobb och ger tid åt Keitel i varje scen att briljera.
Men utan någon egentlig handling eller trovärdighet, kan jag inte mer än att ge den ett medelbetyg.
3 av 5

Werner Herzogs nya version med Nicolas Cage kan jag också rekommendera. Tyckte själv att den är riktigt bra.
Citera
2014-01-17, 12:56
Bannlyst
Av de två filmer jag sett den senaste tiden om lurendrejare som lever på folks önskan att få en bättre ekonomi (eller deras girighet), The Wolf of Wallstreet och American Hustle, så är vinnaren AH. Båda filmerna är sådana man har sett många gånger tidigare, men AH är berättad på ett bättre sätt. Skådisarna i AH är också bättre, förutom Bradley Cooper som gör sin sedvanliga roll av en karaktär som inte lyckas samtala i normal ton under en längre tid innan han försöker bli förstådd genom att skrika. Jag måste även ge lite beröm till Jonah Hill som i TW of W gestaltar sin karaktär väldigt bra och även har snygga löständer.

TW of W har beskrivits som en komisk film och det stämmer säkert om det är första gången man ser en film likt denna. I det stora hela är den tyvärr en dussinfilm med exakt den "humor" som alltid finns i filmer om folk som blir rika väldigt snabbt och bränner pengar på fröken, kröken och knark. Scenen i Schweiz och scenen i Italien var väl gjorda med så kallad green screen, eller såg jag fel? I vilket fall verkade vyn bakom Leonardo, när han satt på banken i Schweiz, vara en s.k. matte painting.

The Wolf of Wallstreet får 5/10 för att den innehöll nakna kvinnor
American Hustle får 6/10 för att den innehöll schyssta kläder från 70-talet.
Senast redigerad av pethom 2014-01-17 kl. 13:50.
Citera
2014-01-17, 13:35
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
The Wolf of Wall Street

Fruktansvärt överskattad. Löjligt högt betyg på IMDB. Det enda pluset är att Leo levererar som vanligt. Men jag orkade verkligen inte med Jonah Hill eller vad den feta juden heter. Vidrigt dåligt skådespel från hans sida som ändå har prisbelönats av någon extremt mystisk anledning. Den kvinnliga huvudkaraktären vill jag dock gärna se mer av. Mycket snygg, om än inte världens bästa skådespelerska. Schysta miljöer och en del bra scener väger upp betyget någorlunda.

6/10
Citera
2014-01-17, 13:51
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
TW of W har beskrivits som en komisk film och det stämmer säkert om det är första gången man ser en film likt denna. I det stora hela är den tyvärr en dussinfilm med exakt den "humor" som alltid finns i filmer om folk som blir rika väldigt snabbt och bränner pengar på fröken, kröken och knark.

Ge gärna några tips på andra mainstreamfilmer som är lika explicita och sinnessjuka som The Wolf of Wall Street.
Citera
2014-01-17, 13:53
Medlem
KattPerssons avatar
Iron Sky. Finsk film om nazister som flydde till månen efter andra världskriget och byggt upp en månbas.
En komedi som bitvis var ganska rolig men kändes som att de skulle kunna skämta om så mycket mer grejer.

3/5 rymdnazister.
Citera
2014-01-17, 13:55
Medlem
serotonins avatar
Har verkligen en dålig feeling inför Wolf of Wall Street. Ser inte alls fram emot den faktiskt. Är det så att Leos karaktär blir en slags 2010-talets Patrick Bateman för alla smågrabbar kommer jag bli direkt hatisk mot filmen.

Men jag bör se filmen innan jag utvecklar mitt ogillande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in