2014-01-11, 20:10
Medlem
Lotsos avatar
The Secret Life of Walter Mitty (2013)

Walter Mitty är en dagdrömmare som har för vana att försvinna in i en värld av fantasier fyllda med hjältedåd, romantik och action. När hans jobb hotas ger han sig iväg på ett äventyr som överträffar alla hans vildaste fantasier.

Jag såg denna filmen igår med en vän innan Wolf of Wall Street och jag känner att jag bara måste skriva en kort recension åt den av den simpla anledningen att det är en av 2013års bästa filmer enligt mig. Och jag vet det må låta konstigt men detta är mer utav en personlig favorit där filmen sa en hel del till mig som person och tilltalade mig och berörde mig.
Varför? För jag känner igen mig så jävla mycket i Walter Mitty karaktären. Jag brukar dagdrömma en del framför allt förr, nu kanske inte så mycket men jag vet hur det är och känns för personen i filmen när han dagdrömmer då jag själv varit i den situationen. Men också att jag ändå när jag tänker efter inte gjort något extraordinärt med mitt liv. Jag har rest men av den simpla anledningen att jag avskyr att flyga, har det satt sina spår och min största dröm att få besöka USA på semester har ännu inte gått i uppfyllelse av den enkla anledningen. Sedan så har jag väl inte så många historier att berätta när jag tänker efter.
Den här filmen var som ett budskap åt den riktningen för mig, då den tekniskt sätt sa "varför gör du inte det, lev för fanken".

Handlingen är väl simpel men samtidigt så funkade det utmärkt här och budskapet kom verkligen fram till mig. När det kommer till Ben Stiller så gillar jag verkligen honom som regissör, för som en regissör är han väldigt bra, och när han väl gör filmer som han vill göra är han för tusan bra. Ja han kan vara den dåliga och dumma Ben Stiller i filmer som, Tower Heist, Little Fockers, Night at the Museum 2 (gillar faktiskt ettan). Men sedan har vi den bra och roliga Ben Stiller som i Tropic Thunder, Zoolander, Night at the Museum och nu denna.
Han vet hur man regisserar och gör en bra film. Denna är ett utmärkt exempel då färgerna är helt underbara. Det är en väldigt färgrik film som verkligen är strålande att kolla på och otroligt vacker syn för ögonen.

Men med det sagt kan jag delvis förstå varför andra inte gillar den eller faller i smaken hos personer. Jag kan tänka mig folk som förväntar sig en komisk Ben Stiller film där han spelar dum och gör miner lär bli besvikna då den blandar emellanåt dramatik.
Men att den fått så dålig kritik i USA av kritiker förstår jag inte alls, så vid den mån kan jag finna den något underskattad även ifall 7.7 på IMDb känns rätt.

I sin helhet tyckte jag detta var en mycket bra film som lyckas så otroligt bra. Ben Stiller spelar väldigt bra och det gör även Kristen Wiig. Adam Scott som "skitstöveln" var även han underbar och personen du älskade att hata på ett positivt sätt. Filmen lyckas även blanda dramatiken och komedin på ett förbaskat bra sätt och där är ärligt talat riktigt roliga scener med i filmen.
Det är en underbar syn för ögonen då det är en otroligt vacker film att kolla på, med ett budskap och en handling som för mig personligen tilltalade mig och att jag borde ta och göra något större i mitt liv.
Detta är en av de filmer från 2013 jag lär komma ihåg mest och för mig personligen lämnade den ett stort avtryck, där av en av 2013års bästa film.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0359950/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=kGWO2w0H2V8
Citera
2014-01-11, 20:32
Medlem
BjeerNs avatar
Jag såg nyss Titanic (1997), den handlar om en båt.
3/5
Citera
2014-01-11, 20:44
Medlem
The Help var den senaste filmen jag såg. För er som inte sett den än så rekomenderar jag denna drama. Den handlar om en liten stad i södra USA under 60-talet. Där en ung vit kvinna börjar skriva en bok om hur de svarta hembiträdena i Jacksomville har det. Väldigt fängslande och interessant. Med väldigt bra inslag av humor.

Jag rekomenderar denna film för alla som gillar drama. Och ger den 8/10 på imdb.

http://www.imdb.com/title/tt1454029/
Citera
2014-01-11, 20:47
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Jag såg nyss Titanic (1997), den handlar om en båt.
3/5
Jävlar, vilken storyline!
Låter som en riktig storrulle, berätta gärna mer!
Citera
2014-01-11, 21:02
Medlem
BlackMetals avatar
Jaja det blev lite filmkväll ändå.

Would you Rather (2012)
http://www.imdb.com/title/tt1999995/?ref_=nv_sr_1

Det här en ganska typisk "survival game"-film som det producerats massvis av sedan Battle Royale (2000) eller om det var Saw (2004) som verkligen satte igång igång det (jag säger inte att de var de första i genren. Bara de som troligtvis startade den moderna vågen). Det är en genre jag tycker om över lag då det finns en morbid fascination i att se folk behöva ta svåra livshotande beslut. I vilket fall som helst så har vi tjejen Iris (Brittany Snow) i huvudrollen som tar hand om sin sjuka bror. Hon har hoppat av skolan för att hjälpa honom och han behöver behandling men pengarna finns inte där. Då får hon erbjudandet om att delta i en tävling där priset är en stor summa pengar. Hon samlas snart upp tillsammans med de andra deltagarna i ett överklasshus och i ledning av Shepard Lambrick (Jeffrey Combs) kan de sadistiska spelen börja.

Som en film i mängden i den här genren är den helt okay och om man gillar typen av film är den sevärd men den är heller inget speciellt. Den lider tyvärr av att lite väl många dödsfall sker väldigt abrupt och utan någon riktig kreativitet vilket är synd då det ändå finns så mycket potential när overklig som den är morden skulle kunna gå till på vilket sätt som helst. Mängden gore och blod var också så underanvänt att jag undrar om filmen inte kunde passera som pg-13, i alla fall på det grafiska planet. Men det fanns också scener som var psykiskt jobbiga att se (som t.ex den cover arten refererar till) och den slutgiltiga utmaningen var också bra upplagd. Över lag var det ändå en mysig filmupplevelse och som sagt innan, om man gillar typen av film är den värd att ge en chans.

2.5/5
Citera
2014-01-11, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso

Walter Mitty är en dagdrömmare som har för vana att försvinna in i en värld av fantasier fyllda med hjältedåd, romantik och action. När hans jobb hotas ger han sig iväg på ett äventyr som överträffar alla hans vildaste fantasier.

Jag såg denna filmen igår med en vän innan Wolf of Wall Street och jag känner att jag bara måste skriva en kort recension åt den av den simpla anledningen att det är en av 2013års bästa filmer enligt mig. Och jag vet det må låta konstigt men detta är mer utav en personlig favorit där filmen sa en hel del till mig som person och tilltalade mig och berörde mig.
Varför? För jag känner igen mig så jävla mycket i Walter Mitty karaktären. Jag brukar dagdrömma en del framför allt förr, nu kanske inte så mycket men jag vet hur det är och känns för personen i filmen när han dagdrömmer då jag själv varit i den situationen. Men också att jag ändå när jag tänker efter inte gjort något extraordinärt med mitt liv. Jag har rest men av den simpla anledningen att jag avskyr att flyga, har det satt sina spår och min största dröm att få besöka USA på semester har ännu inte gått i uppfyllelse av den enkla anledningen. Sedan så har jag väl inte så många historier att berätta när jag tänker efter.
Den här filmen var som ett budskap åt den riktningen för mig, då den tekniskt sätt sa "varför gör du inte det, lev för fanken".

Handlingen är väl simpel men samtidigt så funkade det utmärkt här och budskapet kom verkligen fram till mig. När det kommer till Ben Stiller så gillar jag verkligen honom som regissör, för som en regissör är han väldigt bra, och när han väl gör filmer som han vill göra är han för tusan bra. Ja han kan vara den dåliga och dumma Ben Stiller i filmer som, Tower Heist, Little Fockers, Night at the Museum 2 (gillar faktiskt ettan). Men sedan har vi den bra och roliga Ben Stiller som i Tropic Thunder, Zoolander, Night at the Museum och nu denna.
Han vet hur man regisserar och gör en bra film. Denna är ett utmärkt exempel då färgerna är helt underbara. Det är en väldigt färgrik film som verkligen är strålande att kolla på och otroligt vacker syn för ögonen.

Men med det sagt kan jag delvis förstå varför andra inte gillar den eller faller i smaken hos personer. Jag kan tänka mig folk som förväntar sig en komisk Ben Stiller film där han spelar dum och gör miner lär bli besvikna då den blandar emellanåt dramatik.
Men att den fått så dålig kritik i USA av kritiker förstår jag inte alls, så vid den mån kan jag finna den något underskattad även ifall 7.7 på IMDb känns rätt.

I sin helhet tyckte jag detta var en mycket bra film som lyckas så otroligt bra. Ben Stiller spelar väldigt bra och det gör även Kristen Wiig. Adam Scott som "skitstöveln" var även han underbar och personen du älskade att hata på ett positivt sätt. Filmen lyckas även blanda dramatiken och komedin på ett förbaskat bra sätt och där är ärligt talat riktigt roliga scener med i filmen.
Det är en underbar syn för ögonen då det är en otroligt vacker film att kolla på, med ett budskap och en handling som för mig personligen tilltalade mig och att jag borde ta och göra något större i mitt liv.
Detta är en av de filmer från 2013 jag lär komma ihåg mest och för mig personligen lämnade den ett stort avtryck, där av en av 2013års bästa film.

4 av 5!

Trailer:

Ännu ett överbetyg..
Secret Life of Walter Mitty. Snygg yta, innehållslöst inre.
3 av 5
Citera
2014-01-11, 21:45
Medlem
BjeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Jävlar, vilken storyline!
Låter som en riktig storrulle, berätta gärna mer!
Nej, jag vill inte "spoila" filmen för folk som inte sett den men om man gillar båt så kan jag rekommendera Titanic(1997).

Mvh
Citera
2014-01-11, 21:59
Medlem
bombaccis avatar
Jag var på bio och såg filmen Hobbit smaugs ödemark (2013).

Det blev dyrt med 3d. Det var trevligt att se filmen på 3d, dock så skapas det dock många onödiga scener där man ska "råka" se något bakifrån. Det är okey till en viss gräns men finns risker med att berättandet hamnar i bakgrunden för att man ska få fram så mycket 3D möjligheter som möjligt.

Tror att 3D skulle kunna passa riktigt bra i skärckfilmer och i rymden berättelser. I den här filmen blev det okey.

Jag gillade filmen men den är långt ifrån filmerna från sagan om ringen triologin. Inte lika snygg helt enkelt, orcherna ser sämre ut, tristare bovar och tråkigare miljöer.

Ofta ganska så förutsägbar, men trots detta så gillade jag den mer än dess föregångare. Fler karaktärer kom fram, t ex hos dvärgarna. I förra filmen känndes det mer som en one man show men den här gången så kommer jag ihåg flera. Jag gillade kärleksstoryn mellan en av dvärgarna och en av alverna.

Kul att man fick se lite mer av Sauron och hans makt med. Tyvärr så vet man ju redan hur det går i och med att triologin filmerna redan har gjorts...

Spindlarna var okey men hade varit roligare om de gjort dem lite annorlunda och inte enbart ute efter att äta upp folk. Kanske använt sig mer av forna tiders synsätt på vissa djur som att de är spioner åt den mörke...

Alvkungen kändes kall och fick ta den rollen. Det var bra. Alvkvinnan var vacker.

På slutet höll jag dock på att somna när de slogs mot draken.

Hejade lite på draken tyckte lite synd om den

Egentligen skulle jag vilja att fler av de "goda" kunde få dräpas, blir lite fånigt ibland när de dödar 300 ocher och andra skurkar enbart för att kanske få en skråma.

Hur som helst så satt jag inte och tänkte att filmen var så lång, utan endast på slutet då jag började tröttna lite.

Filmen får av mig

6/10 i betyg alltså godkänt plus.
Citera
2014-01-11, 22:06
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso

4 av 5!

Trailer:

Trevligt när man känner igen sig i en filmkaraktär. Bra att kunna ha som inspiration och lite som "terapi" i svårare stunder. Såna filmer/böcker kommer sällan tycker jag. Kanske försöker se den någon dag.
Citera
2014-01-11, 22:10
Medlem
MartinStLouiss avatar
The Dark Half som är regisserad av George Romaro, skulle kalla det en mild skräckfilm, som var helt okej. Tyckte att den saknade ett visst tempo för att den skulle kännas riktigt bra. Ger betyget 2 av 5.
Citera
2014-01-11, 22:30
Medlem
Mackan86s avatar
Såg precis Alien med flickvännen som inte hade sett den fören nu. Jag tycker den håller extremt bra fortfarande och jag bibehåller min åsikt om att Alien är det bästa monstret på film någonsin! Total bad-ass!

Flickvännen tyckte den var helt okej också, fast jag tror att det var jag som myste mest.

9/10
Citera
2014-01-11, 22:37
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Trevligt när man känner igen sig i en filmkaraktär. Bra att kunna ha som inspiration och lite som "terapi" i svårare stunder. Såna filmer/böcker kommer sällan tycker jag. Kanske försöker se den någon dag.

Precis, du beskrev precis det som filmen gjorde åt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Nej, jag vill inte "spoila" filmen för folk som inte sett den men om man gillar båt så kan jag rekommendera Titanic(1997).

Mvh

Tror det är säkert att kunna säga att Titanic sjunker, då det är över 100 år sedan. Sedan är det en av de mest populäraste filmerna i filmhistorian så, men där finns säkert någon där ute som inte har sett den. Men att båten sjunker tror jag inte borde komma som någon som helst överraskning för någon, kanske en ett åring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in