Citat:
Ursprungligen postat av
TheManWithNoName
Prince of Darkness (1987)
Vore det inte en Carpenter-rulle hade jag nog gnällt över att inledningen var seg, tråkig och aldrig fick fart, men så är inte fallet. Han har en förmåga att sakta men säkert bygga upp sina filmer med mystik och stämningsfullt spelande musik. Precis så gjorde han även här. Soundtracket är som alltid när det gäller JC på absolut topp-nivå och han visar att den gör mycket av en film. Filmen är lite av ett mysterium handlingen igenom och jag gillar just mystiken och den gråa, nästan postapokalyptiska stämningen som inramas. Skådespelarna gör bra ifrån sig. Jag gillar Pleasence och han har ju samarbetat med Carpenter ett par svängar. Sen är Jameson Parker, Catherine Danforth och framförallt Victor Wong (Big Trouble in Little China) stabila i birollerna. Jag gillade den här filmen och trots att jag inte håller den bland Carpenter's vassaste så är den som sagt härligt stämningsfull och ett bra exempel på att man nästan kan se en film enbart för soundtracket
6,5 av 10!
Ah gud.. dessa halvkassa betyg över filmer som dessa! Jag fattar det inte.
Se filmerna i sin helhet och begrunda innan ni lägger en recension.
Som skräckfilm finns det väl egentligen inte så mycket bättre än just Carpenters apocalypse-trilogi?
Denna är ju visserligen den svagare.. men ställ den till samtida skräckfilmer.. den blir ju betydligt bättre än de flesta..
MEn sen tror jag att jag är en av få som tycker sista delen "In the mouth of madness" är den bästa i trilogin!
För fyfan va jag tycker den är bra! Stämningen i den slår det allra mesta i skräckfilm tycker jag. Hela allting med den filmen.. miljön, musiken.. ALLT.
Det är såklart en smaksak.. Men just sista fillmen skrämmer mig mest av de tre i denna trilogi.
"The Thing" skrämmer mig egentligen minst.. men då är det en så jävla bra film på alla andra sätt istället att den väger upp där ist.