2013-07-09, 15:36
Medlem
StonedSwedes avatar
Dead Man's Shoes - Shane Meadows
Undra om inte det här är min favorit när det kommer till hämndrullar. Har nog aldrig sett en film med lika bra skådespeleri, ärligt talat. Allting känns så jävla äkta och naturligt att man tror att man kollar på en dokumentär. Helt fantastiskt.

Synd att Meadows inte har gjort något lika bra efter denna. This is England är ointressant mainstreamskräp i jämförelse.
Citera
2013-07-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Dead Man's Shoes - Shane Meadows
Undra om inte det här är min favorit när det kommer till hämndrullar. Har nog aldrig sett en film med lika bra skådespeleri, ärligt talat. Allting känns så jävla äkta och naturligt att man tror att man kollar på en dokumentär. Helt fantastiskt.
Väldigt jobbig film, satt men en klump i magen hela filmen igenom!
Citera
2013-07-09, 15:41
Medlem
willas avatar
Gone

Väldigt besviken. Ploten var för lättsmält, och jag tycker inte att man blev direkt övertygad av någons skådespeleri.. de hade kunnat göra både det och story betydligt bättre.

2/5
Citera
2013-07-09, 17:16
Medlem
ZlatanManias avatar
Fast & Furious 6.

Finns inte särskilt mycket positivt att säga, den här storylinen är på tok för uttjatad och nu sedan ett par filmer tillbaka överdriven med all action, i vissa filmer kan just det vara en stor charm men nu har dom förstört det som en gång var en bra filmserie. Vin Diesels skådespelstalang är inget att vara stolt över och det gäller många i denna film som varar över två timmar med ren ADHD action som inte känns trovärdig för fem öre.. Ogillar att filmer överlag har scener efter eftertexterna men i detta fall gör jag ett undantag, en av få saker jag gillade var just den scenen. Såklart bäddar det för en uppföljare som antagligen kommer va lika dålig men jag gillar skådespelaren som medverkar. Känns som helt rätt man med tanke på hans tidigare filmer

2/10.
Citera
2013-07-09, 17:27
Medlem
Fast and Furious 6.

OK film, verkligen inget mästerverk men inte katastrofdåligt heller.

2/5.
Citera
2013-07-09, 17:40
Medlem
Ratis avatar
Hamburger Hill (1987).
Inget mästerverk enligt mig. Och lite långtråkig emellanåt, så det var ju tur att det inte är någon mastodontfilm
6/10.
Citera
2013-07-09, 18:33
Medlem
Lotsos avatar
Sports Mania

Little Big League (1994)

Jag visste precis innan jag såg denna filmen att två timmar är alldeles för länge för en sådan här film och jag hade rätt. Filmen är desamma som barnsport filmerna följer, ett barn har en viktig roll som kommer ha betydelse för ett stort basebollag som kommer bli stora tack vare barnet. En sådan film räcker långt och väl på 90min, MAX 100min och det är just därför sådana filmer är godkända. Dem är inte dåliga men dem är heller inte bra men dem är någorlunda underhållna för stunden och detta tack vare deras speltid.
Men två timmar är alldeles för mycket och jag blev ärligt talat uttråkad genom en hel del under filmens gång. Jag kände mig aldrig riktigt investerad i allt som hände och matcherna i sig var verkligen inte spännande alls. Men jag tror det är huvudpersons karaktären Billy som är dåligt skriven. För där är inte en enda intressant eller rolig sak med denna karaktären överhuvudtaget. Kanske det är skådespelet men jag vill påstå att det är karaktären som är dåligt skriven i manuset.
Där var ett skäm jag skrattade åt och det är innan den stora matchen i slutet av filmen så tränar Billy matte. Han behöver hjälp med en fråga så han frågar teamet men ingen verkar veta svaret på matte frågan. Vilket resulterar i att man till slut ser hela laget komma fram till olika lösningar som alla är fel såklart. Samt att Billy tittar på en porrfilm som heter Night Nurses From Jersey och han såg filmen 11 gånger på 3 dagar.
Annars så var inte filmen alls rolig och humorn i den är väldigt torr. Jag ska också ge cred att filmen gör en element relativt bra. Och det är att den fångar en bra känsla om hur det egentligen är för ett barn att äga och träna ett baseboll lag i sådan ung ålder och vilken påverkan de har på en.

I sin helhet ingen vidare bra film i mina ögon. Främst på den långa speltiden, men även ifall den inte hade varit så lång hade den fortfarande inte varit så bra. Karaktärerna är inte intressanta, komedin är torr och tråkig vilket summerar filmen i ett nötskal: tråkig.

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0110363/?ref_=sr_4

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=Ty4dtsphtA8
Citera
2013-07-09, 19:45
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Torn Curtain (1966)

Fräckt och spännande av Hitchcock. Inte så actionfylld som jag hade hoppats på då jag hört att den hade en del av den varan innan. Ett par sådana sekvenser, vilka självklart är snygga, bjuds man dock på. Paul Newman i huvudrollen som vetenskapsman på flykt. Man får faktiskt lite North by Northwest-vibbar när man ser denna. Lite kuriosa - Det var först tänkt att Grant skulle spela huvudrollen men han tackade nej då han hade bestämt sig för att avsluta sin skådespelarkarriär då det begav sig. Hitchcock tyckte detta var synd och valde då att ersätta honom med Newman. Visst är han stabil och en bra skådespelare. Han kändes som ett bra val för rollen även om jag helt klart gillar honom som bäst i Butch Cassidy och Rebell i bojor. Wolfgang Kieling som torpeden Gromek gillar jag också här. Han är faktiskt bra ruggig men på ett lättsamt och lugnt sätt. Synd att han inte var med så mycket. Torn Curtain är en bra thriller och slår flera av Hitchcock's andra filmer men återigen, inte heller denna når upp i "Psycho / I Sista Minuten-klass". Men sevärd är den helt klart. Kul slutscen med lite svenskt inblandat f.ö.

7 av 10
Citera
2013-07-09, 20:42
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Hamburger Hill (1987).
Inget mästerverk enligt mig. Och lite långtråkig emellanåt, så det var ju tur att det inte är någon mastodontfilm
6/10.

Riktigt fånig film. 80-talets We Were Soldiers, typ.
Citera
2013-07-09, 20:59
Medlem
Vaxkabinettet

Vincent Price gör en väldigt bra roll som Henry Jarrod, en skräckmästare helt klart! Filmen blir aldrig så spännande eller intensiv som jag hade hoppats på att den skulle, blir aldrig riktig fångad av filmen. Vissa scener var dock väldigt bra och snygga.

Count Dracula av Jesse Franco

Christopher Lee dominerar i rollen som Dracula när han glider fram, suger lite blond och ser obehaglig ut. Gillar Jesse Franco som regissör och han klarar av att fånga en bra Dracula stämning och håller en bra nivå genom filmen. Klaus Kinski har en roll i filmen som en mentalpatient och blir alltid lika glad av att se honom även om han bara har en liten roll. Franco hade dock kunnat bjuda på mer våld och gris.
Citera
2013-07-09, 22:20
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Suspicion (1941)

Film-noir. Den första utav totalt fyra Hitchcock-filmer Cary Grant medverkat i. I klass med Notorious i mitt tycke. Riktigt grå och ruggig stämning över filmen hela vägen från start och ändå in i mål. När man ser Grant i första scenen vet man vad man har att vänta sig. Han spelar mycket bra som snabbtänkt, snitsig "lurendrejare". Han spelar en roll som inte är vilken han brukar men gör det kanon - en mycket fin prestation. Joan Fontaine bör också nämnas för ett bra jobb i sin roll som Lina. Romantisk thriller är lite av Hitchcock's signum och en genre vi hela tiden återser decennium efter decennium. Suspicion är en klart sevärd sådan, då framförallt Grant gör den sevärd. Hitchcock själv brukar rätt ofta dyka upp i diverse cameo-roller men här tycktes han inte synas till. Hursomhelst en film som kan rekommenderas om man gillar bl. a Strangers on a Train.

7 av 10
Citera
2013-07-09, 22:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Vaxkabinettet

Vincent Price gör en väldigt bra roll som Henry Jarrod, en skräckmästare helt klart! Filmen blir aldrig så spännande eller intensiv som jag hade hoppats på att den skulle, blir aldrig riktig fångad av filmen. Vissa scener var dock väldigt bra och snygga.

Tack för recensionen, ska nog se den ändå mest på grund av Bronson och Price.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in