2013-01-04, 11:17
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
The Paperboy
Fy fan så nöjd! Ruskigt bra film som blandar skådespel av världsklass med härligt retro känsla.
Lee Daniels har gjort ett bra jobb med filmen, fruktansvärt välregisserad. Och den känns både originell i klippning och i bildspråket som är sjukt snyggt.

Dem sätter själva historien i andra hand och fokuserar mer på karaktärsbygget, vilket jag gillar. Speciellt då casten är filmen stora behållning. Går att nämna vem som helst egentligen, men en som ofta blir bespottad som en usel tonårsidol. Visar här att han verkligen kan agera, pratar självklart om Zac Efron som är fantastisk. Kidman gör dock den bästa prestationen, tillsammans med Cusack som verkligen känns obehaglig. Långt bort från hans vanliga roller.

Går att nämna ett flertal saker till som jag finner bra med filmen. Men nöjer mig med att säga att de definitiv är 2012 hittills bästa film. Så underskattad....
4 av 5
Enda filmen jag tänkte köpa en biobiljett till 2012 men glömde helt bort det av någon anledning. Kul att Cusack verkar på topp. Ska tanka den senare.
Citera
2013-01-04, 12:00
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
The Hobbit utspelas 60 år före Konungens återkomst, FYI.

Nej The Hobbit utspelar sig 60 år före Fellowship of the Ring i Konungens återkomst så säger Frodo till Sam eller vice versa att de är svårt att tänka sig att de har varit borta i 3år så tekniskt sätt så utspelar sig The Hobbit 63 år före Konungens återkomst
Citera
2013-01-04, 12:07
Medlem
TheManWithNoNames avatar
The Thing (1982)

Riktigt otäck och ibland skrämmande film. Det obehagligaste med denna är nog att man aldrig riktigt vet vart "saken" befinner sig.

Jag fick samma känsla här som i Schwarzenegger's Predator (1987). Alltså en osäkerhet och rädsla om att inte veta vad som komma skall.

Enligt mig topp 3 av Kurt Russells filmer. Han är riktigt bra här. Sen får man inte glömma regissören John Carpenter som får till denna film väldigt bra.

Svag 5/5
Citera
2013-01-04, 12:36
Medlem
Kerringracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
The Thing (1982)

Riktigt otäck och ibland skrämmande film. Det obehagligaste med denna är nog att man aldrig riktigt vet vart "saken" befinner sig.

Jag fick samma känsla här som i Schwarzenegger's Predator (1987). Alltså en osäkerhet och rädsla om att inte veta vad som komma skall.

Enligt mig topp 3 av Kurt Russells filmer. Han är riktigt bra här. Sen får man inte glömma regissören John Carpenter som får till denna film väldigt bra.

Svag 5/5

Glöm inte Morricones musik!
Citera
2013-01-04, 13:45
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Följde den också på TV. Troligt välgjord och stark dokumentär. Även om jag forskat mycket i Palmemordet och Palme som person så var det mängder med material som jag aldrig tidigare sett. Antar att det var en hel del personliga dokument som Plamefamiljen delat med sig av till regissörerna för att få dokumentären än mer personliga.
Palme har alltid framstått som en exemplarisk talar i mina ögon och hans språkbruk och breda kunskap inom språk blir än tydligare i dokumentären.
Det enda jag saknade i dokumentären var mer om mordnatten. Trots allt det som är det mest intressanta i hela den här berättelsen.
Ja, även jag förväntade mig lite mer om mordnatten, också där lär det finnas information som allmänheten inte har fått ta del av. Men det är väl för känsligt för familjen. Jag tvivlar på att de hade fått med Lisbet Palme i dokumentären om de hade lagt mer vikt på mordnatten.
Antar att regissörerna och familjen ville att vi skulle lära känna människan Olof Palme lite bättre, och inte hur han dog.
Citera
2013-01-04, 14:37
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerringrack
Glöm inte Morricones musik!

Självklart inte! Han gör sitt han med.
Citera
2013-01-04, 14:58
Medlem
Kerringracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Självklart inte! Han gör sitt han med.

Tyckte bara det var konstigt att en dollarfantast som du inte nämnde soundtracket.
Citera
2013-01-04, 15:46
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerringrack
Tyckte bara det var konstigt att en dollarfantast som du inte nämnde soundtracket.

Tror jag skyller på min glömska i detta fall. Men jag noterade faktiskt innan filmen att det var Morricone som stod för den, till viss förvåning faktiskt. Men jag vet inte varför jag glömde det denna gång.
Citera
2013-01-04, 15:56
Medlem
TheManWithNoNames avatar
The Shining (1980)

En av de bästa rysarna jag någonsin har sett, kanske t.o.m. den bästa. Mycket pga Jack Nicholson.

Helt klart hans bästa film. Han är otroligt bra och läskig. Han behöver ju knappt göra nåt för att se läskig ut heller

Även såhär andra gången jag ser filmen får jag rysningar och gåshud. Såg "uncut-versionen" nu då jag hade sett den kortare 2 timmars "europe-versionen" tidigare.

Men jag måste säga att förutom att den långa versionen spelades upp i långsammare tempo inte riktigt kan se vad som syns här och inte i "kort-versionen". Det var dock ett tag sedan jag såg den så kommer inte ihåg för att jämföra. Men om någon expert på denna film vill säga vad som tas med här och inte i korta versionen vore jag tacksam

F.ö. självklart 5 av 5 på denna.
Citera
2013-01-04, 16:24
Medlem
Såg nyligen "From Hell" med Johnny Depp i huvudrollen som Inspector Abberline. I korthet handlar filmen om huvudkaraktärens jakt efter Jack the Ripper i det sena 1800-talets London.

Först och främst anser jag att denna film saknar färgstarka och särpräglade karaktärer. Det är knappt så att huvudpersonen Frederick Abberline ens är intressant, fastän det absolut inte är något fel på skådespelarinsatsen av Johnny Depp. Publiken får - enligt min uppfattning - inte nå karaktärerna på djupet, och dessa är således både ytliga och uddlösa. Vad beträffar miljön, anser jag att filmen saknar den historiska atmosfär som bland annat präglar Gangs of New York och The Prestige. Denna detalj är dock inte lika utmärkande som de ytliga karaktärsskildringarna i From Hell.

Med detta sagt är From Hell inte en dålig film, men dessvärre inte mycket mer än sevärd. Denna fiktiva berättelse om en verklig händelse, skulle kunna göras bättre genom större kreativitet, engagemang och hjärta från filmskaparnas sida. IMDb:s snittbetyg 6.8 vittnar om att filmen som sagt är sevärd, men tyvärr inte mer än så. Slutligen vill jag tacka användaren Rakii som tipsade mig om denna film.

http://www.imdb.com/title/tt0120681/
From Hell (2001)
Senast redigerad av tenqqu 2013-01-04 kl. 16:27.
Citera
2013-01-04, 16:50
Medlem
ilmurtinos avatar
Some like it hot
Riktigt trevlig film från 1959 med Marilyn Monroe, Tony Curtis och Jack Lemmon. Visst kändes den lite mossig i vissa scener men humorn fanns där och Marilyn var ju fager som få. En riktigt bra film från Hollywoods guldålder

8/10
Citera
2013-01-04, 17:05
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Enda filmen jag tänkte köpa en biobiljett till 2012 men glömde helt bort det av någon anledning. Kul att Cusack verkar på topp. Ska tanka den senare.
Den visades väl bara på filmfestivaler är jag rädd. Ja helt klart en av Cusack's bättre rollprestationer. Hoppas du kommer gilla den lika mycket som jag gjorde. Makalöst bra film som kommer stanna kvar hos mig länge. Tråkigt att den blivit så sågad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in