Såg nyligen
"From Hell" med Johnny Depp i huvudrollen som Inspector Abberline. I korthet handlar filmen om huvudkaraktärens jakt efter Jack the Ripper i det sena 1800-talets London.
Först och främst anser jag att denna film saknar färgstarka och särpräglade karaktärer. Det är knappt så att huvudpersonen Frederick Abberline ens är intressant, fastän det absolut inte är något fel på skådespelarinsatsen av Johnny Depp. Publiken får - enligt min uppfattning - inte nå karaktärerna på djupet, och dessa är således både ytliga och uddlösa. Vad beträffar miljön, anser jag att filmen saknar den historiska atmosfär som bland annat präglar
Gangs of New York och
The Prestige. Denna detalj är dock inte lika utmärkande som de ytliga karaktärsskildringarna i
From Hell.
Med detta sagt är
From Hell inte en dålig film, men dessvärre inte mycket mer än sevärd. Denna fiktiva berättelse om en verklig händelse, skulle kunna göras bättre genom större kreativitet, engagemang och hjärta från filmskaparnas sida. IMDb:s snittbetyg 6.8 vittnar om att filmen som sagt är sevärd, men tyvärr inte mer än så. Slutligen vill jag tacka användaren Rakii som tipsade mig om denna film.
http://www.imdb.com/title/tt0120681/
From Hell (2001)