2007-07-31, 23:20
Jag har ett jobbig problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.
Det finns på min burk 2 installationer av XP på var sin partition. Jag kan bara starta den ena.
Detta har hänt:
Jag installerade och tweakade en XP med alla patchar etc. När detta var klart ghostade jag installationen. Detta med avsikten att kunna återgå till en helt frisk installation när den gamla börjat ruttna.
Efter detta installerade jag en helt ny XP på en annan partition som tweakades för att användas till audioproduktion.
Så långt funkade allt gott och väl. Efter en tid så var den första installationen full med allsköns dynga och jag satte min klyftiga plan i verket, dvs jag packade upp min ghostning och det funkade helt som jag hade tänkt. Allt fanns där det var tänkt, mail, bokmärken, rubbet.
Tyvärr så fick jag inte igång den andra installationen av XP, dvs den som var avsedd att användas för Audio.
Boot.ini såg ut så här efter ominstallationen:
[boot loader]
;timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Jag fixade till den detta utseende:
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Audio XP" /fastdetect
När jag så väljer patition 2 (Audio XP) vid omstart får jag detta felmeddelande:
Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<windows root> \system32\hal.dll.
Please reinstall a copy of the above file.
När jag för en tid sedan försökte mig på ovanstående så hjälpde det inte ett dugg.
Vad är problemet? Går det att fixa? Är en annan bootloader lösning på problemet? I så fall vilken.
Ok, det var väl alles. Hoppas att ngn här kan hjälpa mig.
(Tillägg: när jag inspekterar hur hårddisken är partitionerad så ser det ut så här:
Hårdisken är uppdelad på C: (XP standard) som är primär partition,
D: (XP audio) som är en logisk drive i en utökad partition
E: (Ghostfiler) som är en logisk drive i en utökad partition)
///j
Det finns på min burk 2 installationer av XP på var sin partition. Jag kan bara starta den ena.
Detta har hänt:
Jag installerade och tweakade en XP med alla patchar etc. När detta var klart ghostade jag installationen. Detta med avsikten att kunna återgå till en helt frisk installation när den gamla börjat ruttna.
Efter detta installerade jag en helt ny XP på en annan partition som tweakades för att användas till audioproduktion.
Så långt funkade allt gott och väl. Efter en tid så var den första installationen full med allsköns dynga och jag satte min klyftiga plan i verket, dvs jag packade upp min ghostning och det funkade helt som jag hade tänkt. Allt fanns där det var tänkt, mail, bokmärken, rubbet.
Tyvärr så fick jag inte igång den andra installationen av XP, dvs den som var avsedd att användas för Audio.
Boot.ini såg ut så här efter ominstallationen:
[boot loader]
;timeout=3
[operating systems]
Jag fixade till den detta utseende:
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Audio XP" /fastdetect
När jag så väljer patition 2 (Audio XP) vid omstart får jag detta felmeddelande:
Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<windows root> \system32\hal.dll.
Please reinstall a copy of the above file.
När jag för en tid sedan försökte mig på ovanstående så hjälpde det inte ett dugg.
Vad är problemet? Går det att fixa? Är en annan bootloader lösning på problemet? I så fall vilken.
Ok, det var väl alles. Hoppas att ngn här kan hjälpa mig.
(Tillägg: när jag inspekterar hur hårddisken är partitionerad så ser det ut så här:
Hårdisken är uppdelad på C: (XP standard) som är primär partition,
D: (XP audio) som är en logisk drive i en utökad partition
E: (Ghostfiler) som är en logisk drive i en utökad partition)
///j