• 1
  • 2
2007-07-31, 20:57
Medlem
dynamit-kisens avatar
hej alla Linuxanvändare!

Jag installerade unbutu 7.04 för 1 dygn sedan och har redan stött på problem Efter någon timmas pill lyckades jag att installera Beryl, tror jag i alla fall. Men saken är den att jag bara lyckas starta Beryl settings manger. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ på flashback som antingen kan berätta hur jag startar Beryl därifrån eller som vet hur man installerar Beryl korrekt! Var gärna utförliga, det e inte lätt med linux efter ett helt liv med windows
Citera
2007-07-31, 21:07
Medlem
Alfaslangs avatar
Om du startar beryl-manager så ska det dyka upp en beryl i ditt aktivitetsfält. Om du högerklickar på den så får du upp en meny där du, under "Select Window Manager" ska kunna välja "Beryl".
Citera
2007-07-31, 22:25
Medlem
dynamit-kisens avatar
Tack for svar men nar jag har oppnat Beryl settings manager ser jag inte Beryl i panelen. Vilken panel menar du? E det nagon panel man skall ta fram manuellt?

Fan va noob jag kanner mig
Citera
2007-07-31, 22:50
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dynamit-kisen
Vilken panel menar du?
Panelen höst upp i högra hörnet!
Citera
2007-07-31, 22:53
Medlem
Alfaslangs avatar
Inte Beryl Settings Manager, bara Beryl Manager (eller beryl-manager som filen heter).
Citera
2007-07-31, 23:35
Medlem
Gryshnozks avatar
Annars så borde det funka att skriva beryl i en terminal.
Citera
2007-07-31, 23:38
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryshnozk
Annars så borde det funka att skriva beryl i en terminal.

Detta rekommenderas dock inte då det låser sig till det terminalfönstret som man står i. Möjligtvis genom kör, men det finns ingen anledning att inte köra beryl-manager.
Citera
2007-07-31, 23:49
Medlem
X_surfers avatar
Den här guiden använde i alla fall jag vilket funkade utmärkt för mig
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty
Citera
2007-07-31, 23:51
Medlem
Gryshnozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Detta rekommenderas dock inte då det låser sig till det terminalfönstret som man står i. Möjligtvis genom kör, men det finns ingen anledning att inte köra beryl-manager.

Då borde det också gå att köra beryl Alt+F2 (?) och på sätt slippa terminalfönstret.

Edit: Glömde halva inlägget
Citera
2007-08-01, 01:17
Medlem
Å så använder vi Compiz Fusion i stället för Beryl, eftersom Beryl inte utvecklas längre.

http://forums.opencompositing.org/vi...hp?f=14&t=1076
Citera
2007-08-01, 09:25
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saya
Å så använder vi Compiz Fusion i stället för Beryl, eftersom Beryl inte utvecklas längre.

http://forums.opencompositing.org/vi...hp?f=14&t=1076
Men Compiz Fusion är väl en super-beta-jätte-alfa fortfarande? Det känns inte som en sak man vill köra om man vill ha stabila effekter...
Citera
2007-08-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Men Compiz Fusion är väl en super-beta-jätte-alfa fortfarande? Det känns inte som en sak man vill köra om man vill ha stabila effekter...
Förvisso, man tar en större risk. Jag har tutat & kört på med det innan OpenCompositing.org ens fanns, och sedan jag började använda Treviños reps har jag inte råkat ut för några fatala problem. Det värsta var väl att fönsterramarna av program som använder OpenGL försvann för en del häromdagen, men det löses genom att avaktivera Qt Window Fix i Workarounds i CCSM. Kanske är det bara tur att det fungerar bra för mig, men å andra sidan övergavs Beryl vid version 0.2.1 och kan mycket väl bjuda på problem. Om man ska ha ögongodis i form av fönsterhanterare så lägger jag utan tvekan min röst på Compiz Fusion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in