2007-07-31, 01:42
Medlem
rubbuts avatar
Jag ställde denna fråga i ett annat forum men fick inget bra svar där, så jag ställer den här istället. När lacknafta avdunstar, lämnar det kvar några giftiga ämnen? Det innehåller ju bensen bland annat men avdunstar detta?
Citera
2007-07-31, 08:17
Medlem
Nix, de borde inte bli nåt kvar. Däremot är ångorna hälsovådliga förstås.
Citera
2007-07-31, 22:30
Medlem
rubbuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dilbert95
Nix, de borde inte bli nåt kvar. Däremot är ångorna hälsovådliga förstås.

"Borde" är lite för osäkert för att jag ska känna mig trygg, skulle gärna ha ett definitivt svar av någon.

Burken med lacknafta har stått utan lock i över en dag nu och inget verkar ha avdunstat än... hur lång tid tar det? Kan man skynda på processen på något sätt?
Citera
2007-07-31, 22:39
Medlem
Naturvetarens avatar
Lacknafta innehåller en mängd kolväten som inte dunstar så lätt. Visst går de att koka bort men då finns alltid risken att ångorna antänds... Bensen behöver du dock inte oroa dig särskilt för, den har ett ganska lågt ångtryck och försvinner relativt fort.
Citera
2007-07-31, 23:26
Medlem
GalFisks avatar
Du menar högt ångtryck.
Du ökar lättast avdunstningen genom att värma vätskan, eller blåsa luft ner i burken för att föra bort ångorna.
Det kan nog ta några dagar att bli av med en liter lacknafta om man inte gör något för att påskynda processen, vi brukade lägga penslar i blöt över natten utan problem, men om man glömde dom stack lacknaftan iväg och penseln torkade fast.
Citera
2007-08-01, 15:56
Medlem
rubbuts avatar
Så ifall jag sätter burken i ett varmvattenbad under en fläkt så kommer alla lacknaftans ingredienser dunsta till slut?
Citera
2007-08-08, 17:21
Medlem
Det är ingen toppenidé att hoppas på att allt i lacknaftan ska förgasas eftersom den säkerligen innehåller komponenter med väldigt hög kokpunkt, till exempel oljor och fetter som inte renas bort vid tillverkningen.
Citera
2022-07-31, 11:53
Medlem
Hej, på detta tema- jag rengjorde en pensel med lacknafta och använde den sedan för att olja in några brädor. En del lacknafta verkar varit kvar på penseln eftersom de nu luktar lite sånt. Ska jag oro mig över det eller kommer det bara försvinna om ett tag? Mvh
Citera
2022-08-07, 14:00
Medlem
GalFisks avatar
Det försvinner. Många oljor har lacknafta i sig, t.ex. möbeloljan jag brukar använda till köksbordet, men det luktar inte länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in