2009-02-10, 11:18
Medlem
lockbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowwgli
Mr Epic, Vart lär man sig denna speciella 3d stil som jag länge varit sugen på att försöka på? Finns det några basics osv som man ska utgå från och så?
Nån speciell sida eller kan kanske du ge mig en hint hur man sätter igång med sådana former?

Tror det var daim som sa det, eller om det var epic . 3D har i princip aldrig lines, och 3D handlar mycket om att kunna fade'a.
Citera
2009-02-10, 15:26
Bannlyst
haha jo jag vet att jag borde träna och att jag borde lära mig 3d. Så nu har vi kommit fram till två saker, målet och hur jag ska gå tillväga. Mål = lära mig 3d, hur= träna. Var inte så knepigt att lista ut. Nu var frågan om det finns något jag kan utgå från, tips, grunder och sådant? Jag har ingen som helst clue om detta asso.

Tack lockbetet som gav ett ganska ordentligt svar iaf ;D
Citera
2009-02-10, 17:11
Medlem
Okej, eftersom jag verkar va nån förebild för alla 3d-inspirerade på fb (vilket jag inte förstår för jag själv är inte bra på det än..) så får jag väl försöka lära ut lite..

I vilket fall, när jag började bli inspirerad av graffiti hade jag redan målat hela livet.. Jag visste hur mkt var uppbyggt och hade det i generna skulle man kunna säga! 3d har aldrig varit någon svårighet för mig, mkt sällan jag misslyckas med det faktiskt och så har det varit hela tiden. Jag har aldrig behövt träna på det så jag vet inte hur man ska förklara då?

Tänk logiskt är mitt svar, kommer ljuset från höger ska skuggan ligga till vänster, sen är det bara o träna! En liten hemlighet är väl att highlightsen gör mer än skuggan på en målning om den ska se 3d ut..

Att skära i linjerna och inte ha några lines i målningen gör väldigt mkt, bygga i många nyanser och i samma färgskalor är vad allt handlar om egentligen. Ta en målning från valfri 3d-målare, ex. daim ( http://minskodun.blog.is/users/94/mi...im_1_large.jpg ), ser ni något som andra målningar inte innehåller? Flytande skugga(!), den ligger själv och det är luft mellan skuggan och målningen. Det gör att målningen kommer ut från väggen, den bygger även på skarpa linjer med olika nyanser och mjuka fades. Kontraster mellan mörkt och ljust blir skuggor och highlights! Börja för enkelhetens skull med blyerts, ju färre färger - ju lättare! Likaså på väggen, börja med få färger och jobba er uppåt..

Träna, träna och åter träna är vad jag kan säga, jag själv har flera år fram tills mina målningar ens börjar se bra ut! Sommaren 2009 kommer bli ett stort framsteg för mig hoppas jag.. Lycka till!
Citera
2009-02-10, 17:34
Bannlyst
Citat:
Okej, eftersom jag verkar va nån förebild för alla 3d-inspirerade på fb (vilket jag inte förstår för jag själv är inte bra på det än..) så får jag väl försöka lära ut lite..

I vilket fall, när jag började bli inspirerad av graffiti hade jag redan målat hela livet.. Jag visste hur mkt var uppbyggt och hade det i generna skulle man kunna säga! 3d har aldrig varit någon svårighet för mig, mkt sällan jag misslyckas med det faktiskt och så har det varit hela tiden. Jag har aldrig behövt träna på det så jag vet inte hur man ska förklara då?

Tänk logiskt är mitt svar, kommer ljuset från höger ska skuggan ligga till vänster, sen är det bara o träna! En liten hemlighet är väl att highlightsen gör mer än skuggan på en målning om den ska se 3d ut..

Att skära i linjerna och inte ha några lines i målningen gör väldigt mkt, bygga i många nyanser och i samma färgskalor är vad allt handlar om egentligen. Ta en målning från valfri 3d-målare, ex. daim ( http://minskodun.blog.is/users/94/mi...im_1_large.jpg ), ser ni något som andra målningar inte innehåller? Flytande skugga(!), den ligger själv och det är luft mellan skuggan och målningen. Det gör att målningen kommer ut från väggen, den bygger även på skarpa linjer med olika nyanser och mjuka fades. Kontraster mellan mörkt och ljust blir skuggor och highlights! Börja för enkelhetens skull med blyerts, ju färre färger - ju lättare! Likaså på väggen, börja med få färger och jobba er uppåt..

Träna, träna och åter träna är vad jag kan säga, jag själv har flera år fram tills mina målningar ens börjar se bra ut! Sommaren 2009 kommer bli ett stort framsteg för mig hoppas jag.. Lycka till!

Tack så hemskt mycket för svaret. Ska ta till mig tipsen. Tror det kommer vara ganska svårt för mig då jag inte är någon naturbegåvning i detta, men nått borde jag kunna åstakomma. Verkligen en imponerande stilform, jag utnämner dig här med som forumets nya daunter.
Ska se om jag får till detta med flytande skygga.
Citera
2009-02-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mowwgli
Tack så hemskt mycket för svaret. Ska ta till mig tipsen. Tror det kommer vara ganska svårt för mig då jag inte är någon naturbegåvning i detta, men nått borde jag kunna åstakomma. Verkligen en imponerande stilform, jag utnämner dig här med som forumets nya daunter.
Ska se om jag får till detta med flytande skygga.

Haha, nya daunter är jag deffenitivt INTE! Han ligger ljusår före mig.. Jag har lärt mig en del av honom, så det vore fel o utnämna mig till honom, tror han kommer tillbaks i framtiden i vilket fall så de känns ganska fel o säga så..

Kul o hjälpa till, påminner om att det är så här jag jobbar, finns säkert andra sätt oxå. Det hela handlar ju om att hitta en stil man gillar och jobba därifrån, skissa sönder sig!
Citera
2009-02-11, 03:12
Medlem
Euroshoppers avatar
Ja precis, vid brommaplan.

Trodde det vara någon slags uppmaning inför det nya året

ps. jag vet inte så mycket om graffiti.
Citera
2009-02-11, 14:22
Medlem
alx0118s avatar
http://img10.imageshack.us/my.php?image=dsc04629we9.jpg
En del av ett målarjobb vi gjorde
Citera
2009-02-11, 14:24
Medlem
hehe123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alx0118
riktig schysst målning!! Lägg upp hela jobbet vettja!
Citera
2009-02-11, 14:56
Medlem
Brunnsparkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Du verkar ju helt klart utvecklats, så länge du målar i samma tempo och testar nya saker kommer du vara nya Uzi (eller någon annan cool förebild) 2010.

Hur menar du att uzi är en förebild för någon som kör 3d-graffiti? förklara hur du tänker
Citera
2009-02-11, 17:10
Medlem
Paperkorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alx0118

Ett stort !
Citera
2009-02-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunnsparken
Hur menar du att uzi är en förebild för någon som kör 3d-graffiti? förklara hur du tänker

Mina enda förebilder är Teknosolv här på forumet och Gauge just nu, resterande kör sån random stil.. Trött på sånt om ni förstår, själv kör jag oxå random men det är fan inte lätt o hitta nåt eget, därför kollar ja inte på andras stilar o kombinationer längre. Gör allt från eget huvud, vilket har hjälp nåt sjukt!

Tror han syftade på att Uzi är en stor målare som slagit igenom och att jag oxå kommer göra det om jag fortsätter i den här takten..
Citera
2009-02-11, 17:20
Medlem
Paperkorgs avatar
Det brukar bli så att om man typ har en förbild slutar det med att man bajtar hans stil helt och hållet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in