Okej, eftersom jag verkar va nån förebild för alla 3d-inspirerade på fb (vilket jag inte förstår för jag själv är inte bra på det än..) så får jag väl försöka lära ut lite..
I vilket fall, när jag började bli inspirerad av graffiti hade jag redan målat hela livet.. Jag visste hur mkt var uppbyggt och hade det i generna skulle man kunna säga! 3d har aldrig varit någon svårighet för mig, mkt sällan jag misslyckas med det faktiskt och så har det varit hela tiden. Jag har aldrig behövt träna på det så jag vet inte hur man ska förklara då?
Tänk logiskt är mitt svar, kommer ljuset från höger ska skuggan ligga till vänster, sen är det bara o träna! En liten hemlighet är väl att highlightsen gör mer än skuggan på en målning om den ska se 3d ut..
Att skära i linjerna och inte ha några lines i målningen gör väldigt mkt, bygga i många nyanser och i samma färgskalor är vad allt handlar om egentligen. Ta en målning från valfri 3d-målare, ex. daim (
http://minskodun.blog.is/users/94/mi...im_1_large.jpg ), ser ni något som andra målningar inte innehåller? Flytande skugga(!), den ligger själv och det är luft mellan skuggan och målningen. Det gör att målningen kommer ut från väggen, den bygger även på skarpa linjer med olika nyanser och mjuka fades. Kontraster mellan mörkt och ljust blir skuggor och highlights! Börja för enkelhetens skull med blyerts, ju färre färger - ju lättare! Likaså på väggen, börja med få färger och jobba er uppåt..
Träna, träna och åter träna är vad jag kan säga, jag själv har flera år fram tills mina målningar ens börjar se bra ut! Sommaren 2009 kommer bli ett stort framsteg för mig hoppas jag..

Lycka till!